2

رئیس گروه مشاوران اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه آماده است روابط خود با رژیم اسرائیل را از سر بگیرد.

  • کد خبر : 6537
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۸:۲۱

رئیس گروه مشاوران اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه آماده است روابط خود با رژیم اسرائیل را از سر بگیرد. «ابراهیم کالین» رئیس مشاوران اردوغان دراین باره اعلام کرد: احیای روابط ترکیه با اسرائیل، بازگشت سفرای دو کشور، برقراری مانورهای نظامی مشترک دو کشور، همکاری های نظامی و غیرنظامی، رفت وآمد مقامات دو کشور و […]

رئیس گروه مشاوران اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه آماده است روابط خود با رژیم اسرائیل را از سر بگیرد.
«ابراهیم کالین» رئیس مشاوران اردوغان دراین باره اعلام کرد: احیای روابط ترکیه با اسرائیل، بازگشت سفرای دو کشور، برقراری مانورهای نظامی مشترک دو کشور، همکاری های نظامی و غیرنظامی، رفت وآمد مقامات دو کشور و سایر زمینه های دیگر را در بر می گیرد.
وی همچنین سخنان برخی از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی را که معتقدند ترکیه فقط به دنبال عذرخواهی رژیم صهیونیستی است و قصد عادی سازی روابط را ندارد را رد کرد و گفت: اردوغان به من گفته است که به مقامات اسرائیلی بگویم که ترکیه برای احیای روابط با اسرائیل حسن نیت دارد.
به گزارش تابناک «کالین» همچنین افزود: نتانیاهو پذیرفته است که اسرائیل هم از ترکیه عذرخواهی کند و هم خسارت حادثه دیدگان را پرداخت کند، اما لیبرمن وزیر خارجه این کشور مانع عملیاتی شدن این توافق شده است.
وی ادامه داد: ترکیه برای روابط با اسرائیل ارزش زیادی قائل است اما آنان باید ما را درک کنند، دوستان گاهی از اوقات لازم است که به خاطر اشتباهاتشان عذرخواهی کنند، آن هم دو دوستی که روابطی عالی با هم داشته اند(!)
کالین همچنین به سفر احتمالی اردوغان در یک تاریخ نامشخص به غزه هم اشاره کرد و گفت: نباید مقامات اسرائیل این سفر را سفری تحریک کننده بدانند چرا که اردوغان به دنبال سفر به تل آویو هم هست.
پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی و کشتار نه نفر از شهروندان ترکیه روابط این کشور با رژیم صهیونیستی متشنج شد و ترکیه سفیر خود را از تل آویو فراخواند.
همزمان با انتشار اظهارات مشاور اردوغان، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از برخی منابع نزدیک به نتانیاهو گزارش داد مواضع وی به مواضع وزیر جنگ این رژیم درباره عذرخواهی از آنکارا با هدف پایان دادن به بحران بوجود آمده در روابط دو طرف، نزدیک شده است.
به گفته این منابع نتانیاهو معتقد است که باید یک راهکار سازنده برای پایان دادن به بحران با ترکیه ارائه شود و به همین دلیل وی آماده است تا به خاطر حمله نظامی ارتش اسرائیل به کشتی «مرمره» و کشته شدن ۹ فعال صلح طلب ترک از آنکارا عذرخواهی کند.
این منابع همچنین گفتند که «یعکوف امیدرور» رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز از موضع مخالف خود با ایده عذرخواهی از ترکیه عقب نشینی کرده است.
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد که چنانچه نتانیاهو بخواهد برای حفظ منافع راهبردی اسرائیل از آنکارا عذرخواهی کند با دشواری هایی مواجه خواهد شد بویژه اینکه «موشیه یعالون» که مسئول مذاکرات با همتایان ترک است با ایده عذرخواهی از آنکارا مخالف است و معتقد است که هدف «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه برای وادار کردن اسرائیل به عذرخواهی تحقیر آن است. وزیر خارجه اسرائیل نیز با ایده عذرخواهی مخالف است.
آمریکا پس از شوک وسیع انقلاب ها در خاورمیانه ضمن استفاده از عربستان به عنوان بازوی سرکوب نظامی، درصدد برآمد که دولت اسلامگرای ترکیه را نیز آلوده این پروژه سرکوب ملت های مسلمان منطقه و فرسایشی کردن انقلاب ها به واسطه روند مذاکرات سیاسی کند ضمن اینکه در ماجرای سوریه، ترکیه عملا تبدیل به ابزار دست آمریکا برای تجهیز و تقویت اپوزیسیون حکومت بشاراسد- که یکی از کشورهای خط مقدم مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس به شمار می رود-شد. وحشت اسرائیل از شدت ضربه ای که ممکن است انقلاب های عربی به موجودیت این رژیم اشغالگر بزند، موجب شده تا این رژیم در کنار آمریکا سیاست اغوا و فریب آنکارا را در پیش بگیرد. با این حال ملت مسلمان ترکیه به عنوان یکی از اسلامگراترین و ضد آمریکایی- ضدصهیونیستی ترین ملت های منطقه، مخالف شدید بازی دولت آنکارا در سناریوهای آمریکایی-اسرائیلی هستند و ارتکاب چنین خطایی از سوی دولت اردوغان می تواند لطمه حیثیتی شدید به این دولت چه نزد افکار عمومی ترکیه و چه نزد ملت های منطقه وارد کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر