2

ماراتن مذاکرات هسته‌یی به سراشیبی رسید

  • کد خبر : 66189
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲

مذاکرات ایران و ۱+۵ پس از هشت ماه تاخیر و تشدید فضای دیپلماتیک و اقتصادی و تجاری میان ایران و آمریکا و نیز دیگر کشورهای غربی با رویکردی واقع بینانه از نظر ایران و تاکید بر اعتماد سازی از طرف ۱+۵ به پایان رسید.

پس از یک سال مذاکره ایران و ۱+۵ با یکدیگر و در حالی که انتظارها از مذاکرات آلماتی چندان مثبت تلقی نمی‌شد، به نظر می‌آید یک بار دیگر شاهد نتیجه بخش بودن گفت‌وگوها هستیم. مذاکرات آلماتی پس از دو روز (۸ و ۹ اسفند) با اعلام نتایج آن در کنفرانس‌های خبری جداگانه از سوی نمایندگان دو طرف پایان یافت.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد کشورمان با ۱+۵ بر خلاف روال معمول در مذاکرات قبلی ابتدا به میان خبرنگاران حاضر در آلماتی آمد و به سوالات آنها پاسخ داد.

جلیلی ابتدا در بیانیه‌ای مکتوب که در اختیار خبرنگاران و رسانه های مختلف قرار گرفت از ادامه مذاکرات در ۱۶ و ۱۷ فروردین باز هم در آلماتی، قزاقستان خبر داد.

او با بیان این که ۱+۵ پیشنهاد کرده که برای شش ماه آینده گام‌های ملموس اعتمادسازی متقابل برداشته شود، گفت که پیش از مذاکرات نیز کارشناسان دو طرف در ۲۸ اسفند در استانبول درباره بررسی های صورت گرفته بر روی پیشنهاد ۱+۵ با یکدیگر دیدار می‌کنند.

وی ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران بر متوازن و هم زمان بودن گام‌ها تاکید کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مذاکرات دو روزه آلماتی را گامی مثبت می‌دانیم که می‌تواند با رویکرد سازنده و برداشته شدن گام‌های متقابل تکمیل شود.

پس از جلیلی که کنفرانس خبری اش مثل همیشه طولانی بود نوبت به اشتون رسید.

نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران نیز با تایید بیانیه سعید جلیلی که پیش از او در کنفرانس خبری ارایه کرد به تاریخ و مکان مذاکرات بعدی در آلماتی اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد مکتوبی را به ایران ارایه دادیم. این طرح و پیشنهاد برای اعتمادسازی است تا کار را جلو ببریم.

با توجه به این که آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی همواره بر توقف غنی سازی ۲۰ درصد و تعلیق سایت غنی سازی فردو و خارج کردن اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد تولید شده از ایران تاکید داشته‌اند، اظهار نظر جلیلی مبنی بر این که ۱+۵ در مذاکرات تقاضای تعطیلی فردو را نداشته است مهم ترین سوالی بود که خبرنگاران خارجی از اشتون پرسیدند.

مایکل مان سخنگوی اشتون نیز ابتدا از خبرنگار بی بی سی فارسی خواست تا سوالش را به فارسی یا انگلیسی هر طور که می‌خواهد بپرسد.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بیان جزئیات پیشنهاد ۱+۵ خودداری کرد و گفت اجازه دهید در این باره صحبت نکنم چرا که این پیشنهاد باید بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی از سوال خبرنگاران درباره عقب نشینی ۱+۵ از درخواست تعطیلی فردو طفره رفت.

به نظر می آید ۱+۵ به سمت ایران و خواست‌هایش برای رسیدن به یک توافق چند گام بیشتر برداشته است البته باید منتظر نشست کارشناسان در استانبول نیز بود.

۵+۱ یش از این هم بعد از این که یک گام مثبت در استانبول به سمت ایران برداشت مجددا چند گام به عقب رفت و تحریم های شدیدتر یک جانبه را علیه ایران به اجرا درآورد.

با این حال آنچه مشخص است این که ایران هنوز به این پیشنهادات نیز پاسخ نداده است و آن را باید مورد بررسی قرار دهد.

در حالی که روز نخست مذاکرات آلماتی در بیم و امید به پایان رسید و دو طرف نظرات همسو ارایه نکردند اما روز دوم به یک باره پرده تغییر کرد و طرفین با شعار همکاری و اعتماد سازی از مذاکرات خارج شدند. یکی از مهم‌ترین ویژگی مذاکرات آلماتی این بود که دو طرف بر سر زمان و مکان بعدی مذاکرات به توافق رسیدند امری که در ماه های گذشته برای رسیدن به توافق بر سر آن مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

قزاق‌ها در حالی در شهر آلماتی و در هوای برفی و مه آلود میزبان دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ بودند که تلاش کردند با استقبال گرم از سرمای هوا بکاهند.

قزاقستان نیز به تبعیت از میزبان‌های قبلی مذاکرات سیاسی و هسته‌یی و بین‌المللی ایران و ۱+۵ نماد کشورش (سیب یا همان آلما به زبان ترکی) و عنوان “مذاکرات ایران و ۱+۵” را بر بیلبوردی بزرگ و به دو زبان قزاقی و انگلیسی در محل کنفرانس خبری در هتل اینترکنتیننتال نصب کرده بود.

هتل مذکور محل استقرار حدود ۱۵۰ نمایندگان رسانه‌های خارجی است و البته مرکز خبری و محل کنفرانس خبری نمایندگان دو طرف در انتهای مذاکرات نیز در این هتل قرار داشت.

در حدود ۱۲۰ خبرنگار و رسانه قزاقی نیز این مذاکرات را پوشش دادند.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی به همراه هیات مذاکره کننده امشب آلماتی را به قصد تهران ترک می کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=66189

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]