2

یمن در پایگاه جنگ علیه ایران نمی‌گنجد

  • کد خبر : 66449
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰:۰۸

دبیرکل حزب الحق یمن اظهارداشت: یمن در پایگاه جنگ علیه ایران قذرار نمی‌گیرد و این حضور نظامی آمریکاست که حاکمیت یمن را نقض کرده است.

خبرگزاری فارس: یمن در پایگاه جنگ علیه ایران نمی‌گنجد/حضور نظامی آمریکا، نقض حاکمیت یمن است

«حسن زید» دبیرکل حزب‌الحق که جزئی از فراکسیون احزاب «دیدار مشترک» است، در یمن تاکید کرد: آنچه موجب شد به دریافت حمایت و کمک از ایران متهم شویم، این است که ما از ابتدا انقلاب اسلامی ایران را تایید کرده و از مواضع آن در قبال مسائل مختلف جهان عرب و امت مسلمان قدردانی کرده ایم.

وی از شخصیت های سیاسی یمنی است که مواضع سیاسی خود را بدون واهمه ابراز می دارد و حتی با لحنی تند و گزنده از متحدان خود در احزاب مختلف به ویژه «جمیعت الاصلاح»  انتقاد کرده است.

کمک ایران را اتهام نمی دانیم

زید تصریح کرد: ما در قبال انقلاب اسلامی ایران از زمان پیروزی آن، مبتنی بر تایید انقلاب بوده و از نقش ایران در حمایت از موضوع فلسطین و مسائل امت عرب و مسلمان قدردانی و مخالفت خود را با قرار گرفتن یمن در پایگاه جنگ علیه ایران اعلام کرده ایم.

به گفته این مقام یمنی، همه این مسائل و موضوعات دیگر دست مایه‌ای در اختیار دشمنان قرار می دهد تا چنین اتهاماتی را علیه ما اعلام کنند هرچند ما آن را اتهام نمی‌دانیم زیرا ما و ایران متعلق به یک امت هستیم.

وی در مورد روابط یمن و ایران و اینکه چه کسی از تیرگی آن سود می‌برد، اظهارداشت: روابط رسمی ایران و یمن تقریبا منفی است و به توقف نزدیک شده است اما از نظر مردمی جریان های زیادی در یمن بسیار مشتاق هستند که روابط مثبتی با ایران داشته باشند.

این سیاستمدار یمنی افزود: در مقابل نیز برخی، رویارویی اسرائیل و آمریکا با ایران را مقابله مقدس می دانند که این چیزی جز تاثیرپذیری کورکورانه از رسانه های اسرائیلی و غربی برای منحرف کردن نگاه‌ها از خطر اسرائیل و تجزیه کشورهای عربی بر اساس معیارهای قومی و قبیله ای و مذهبی نیست تا به این ترتیب اسرائیل و یهودیان به بزرگترین اقلیت منطقه تبدیل شوند و اسرائیل نیز تنها نقطه امنی باشد که همه بدنبال دوستی با آن برآمده و با دشمنان آن دشمنی کنند واین طرح پرز است که تقریبا در سال ۱۹۷۵ اعلام شد.

زید، روابط خود با حزب الامه را مثبت دانسته و اظهارداشت: در تلاش هستیم با آنان همکاری مشترک داشته باشیم زیرا خود را یک حزب واحد می‌دانیم و به محض اینکه آنان کنفرانس موسسان خود را برگزار و ساختار سازمانی خود را مشخص کنند با آنان وارد گفت‌وگو خواهیم شد.

وی در خصوص اینکه آیا حزب شما نماینده حوثی‌ها خواهد بود، پاسخ داد: ما خود را با آنان یک جریان می دانیم اما مدعی نمایندگی آنان نیستیم زیرا نماینده آنان عبدالملک الحوثی و نزدیکان او مانند صالح هبره، صالح الصماد، محمد عبدالسلام و مالک یوسف و بسیاری از اعضای ارشد این حزب هستند که در شورای سیاسی و فرهنگی از آنان نام برده می شود.

به گفتگوهای داخلی یمن امید بسته ایم

این سیاستمدار یمنی درباره آینده گفت‌وگوها در یمن تصریح کرد: با وجود نشانه های بسیار منفی در این خصوص، ما به این گفتگوها امید بسته ایم زیرا گفت‌وگو تنها راه برای حل مشکلات و توافق در خصوص تشکیل دولت مورد رضایت همه است و البته تشکیل دولتی که ضامن حقوق و آزادی ها باشد و از جانبداری مذهبی و منطقه ای از یک طرف درمقابل طرف دیگر خودداری کند می تواند مشکل صعده و جنوب را حل و فصل کند.

حضور نظامی آمریکا، حاکمیت یمن را نقض می کند

زید تاکید کرد: حضور نظامی آمریکا در یمن غیر قابل قبول بوده و به مثابه نقض حاکمیت و تهدید امنیت و حاکمیت یمن و کشورهای همسایه آن است زیرا آزادی تصمیم‌گیری را از آن سلب کرده و این کشور را فقط به یک پایگاه نظامی آمریکا تبدیل می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا عربستان با دخالت در یمن بدنبال ایجاد بی‌ثباتی در آن به ویژه در صعده است، خاطرنشان کرد: : بله همینطور است زیرا عربستان و یمن در واقع امتداد جغرافیایی و مذهبی و نیز نژادی و قبلیه‌ای یکدیگر به شمار می آیند و نظام های حاکم  یمن و عربستان مدیریت کشمکش هایی را برعهده داشته‌اند که هیچ توجیهی نداشته و این منطقه را به صحنه درگیری هایی تبدیل می کند که دلیلی برای آن وجود ندارد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=66449

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]