5

ادغام وزارتخانه‎های اقتصادی؛ عقیم کردن تلاش دولت در اجرای هدفمندی یارانه

  • کد خبر : 665
  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱

ابوالقاسم حکیمی‎پور گفت: ادغام وزارتخانه های کلیدی که باید بر اجرای صحیح هدفمندی یارانه ها نظارت داشته باشند، سبب شده تا نه تنها نرخ تورم افزایش یابد، بلکه این وزارتخانه ها دچار سردرگمی و بی‎هویتی مدیریتی شوند. ابوالقاسم حکیمی‎پور اظهار داشت: در حالی مقام معظم رهبری سال های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ را سال اقتصادی […]

ابوالقاسم حکیمی‎پور گفت: ادغام وزارتخانه های کلیدی که باید بر اجرای صحیح هدفمندی یارانه ها نظارت داشته باشند، سبب شده تا نه تنها نرخ تورم افزایش یابد، بلکه این وزارتخانه ها دچار سردرگمی و بی‎هویتی مدیریتی شوند.

ابوالقاسم حکیمی‎پور اظهار داشت: در حالی مقام معظم رهبری سال های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ را سال اقتصادی نامگذاری کرده و لازم است دولت توجه خود را به مسایل مهم اقتصادی معطوف کند، خود را در مسایل حاشیه ای همچون ادغام وزارتخانه ها و . . . درگیر کرده است.
وی افزود: ادغام وزارتخانه های کلیدی که باید بر اجرای صحیح هدفمندی یارانه ها نظارت داشته باشند، سبب شده تا نه تنها نرخ تورم افزایش یابد، بلکه این وزارتخانه ها دچار سردرگمی و بی‎هویتی مدیریتی شوند.
افق – فارس:این اقتصاددان تأکید کرد: دولت به جای پرداختن به مسایل حاشیه‌ای، باید توجه خود را بر اجرای محورهای هفت‎گانه طرح تحول اقتصادی متمرکز کند.
این اقتصاددان یادآور شد: کنترلهای دولت بر روند اجرای هدفمندی یارانه ها پس از اجرای قانون سبب شد تا نرخ تورم کنترل شود ولی عدم کنترلهای لازم با ادغامهای اخیر، به افزایش نرخ تورم در دو ماهه فروردین و اردیبهشت سال جاری منجر شده است.

* افزایش ۱۵درصدی هزینه تولید یکی از عوامل افزایش نرخ تورم در سال ۹۰

حکیمی‎پور با بیان اینکه نرخ تورم ۱۴٫۲درصدی و افزایش یک درصدی آن نسبت به فروردین نگران کننده است، گفت: این روند افزایش در سال ۹۰ نگرانیهایی را نسبت به رشد تورم در ماه‌های آینده ایجاد کرده است.
وی افزود: بخشی از افزایش‌های مربوط به نرخ تورم در سال جاری مبتنی بر شاخصهای بانک مرکزی در سال ۸۹ اعم از رشد ۳۵درصدی شاخص تولیدکننده و رشد ۲۰درصدی شاخص مصرف‎کننده، به رشد ۱۵درصدی هزینه تولید مربوط است.

* احتمال سرازیر شدن نقدینگی به‎سمت بازار مسکن

حکیمی‎پور به دولت هشدار داد: اگر بازارهای سرمایه ای و تولید جذاب نشوند، با توجه به اینکه در اقتصاد خرد، پول به دنبال سود بیشتر است، احتمال می رود بعد از بازارهای طلا و ارز، این نقدینگی به سمت سایر بازارها همچون مسکن هدایت شود.
وی از احتمال افزایش نقدینگی در ماه‌های آینده خبرداد و گفت: با توجه به اینکه نقدینگی در کشور دارای رشد ۲۵ تا ۲۷درصدی است و از سویی قرار است تا یارانه های نقدی نیز با افزایش مواجه شوند، با افزایش نقدینگی، احتمال ورود این نقدینگی به بخشهای غیرمولد و نیز بازارهایی مانند بازار مسکن وجود دارد.

* بانک مرکزی یک قدم عقب‎تر از تحولات اقتصادی

این اقتصاددان با انتقاد به اینکه بانک مرکزی همواره یک قدم عقب‎تر از تحولات اقتصادی است به این بانک توصیه کرد: بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان می دهد که این بانک گاه در برابر تحولات و اتفاقات خلع‌سلاح می شود در حالی که باید بانک مرکزی با تقویت اتاق فکر خود، در این خصوص قوی‎تر عمل کند.

* چاره‎جویی برای کنترل نقدینگی

وی از بانک مرکزی خواست که از هم اکنون برای کنترل نقدینگی که در حال رشد فزاینده است چاره‎جویی کند و افزود: با وجود این احتمال که نقدینگی در حال افزایش است و احتمال ورود آن به بازارهای غیرمولد وجود دارد، بهتر است هرچه سریعتر بانک مرکزی در این خصوص فکری کند.

* ادغام وزارتخانه‎های اقتصادی؛ عقیم کردن تلاش دولت در اجرای هدفمندی یارانه

حکیمی‎پور همچنین از دولت خواست به مسایل حاشیه‎ای نپردازد و اظهار داشت: ادغام وزارتخانه‎هایی که نظارت بر اجرای هدفمندی یارانه‎ها را به‎عهده دارند، نتیجه‌ای جز عقیم کردن تلاش دولت در اجرای هدفمندی یارانه‎ها ندارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=665

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر