به گزارش افق قسمت دوم میزگرد «نسبت سینمای ایران با جشنواره های بین المللی» با حضور “محمد رضا عباسیان” رییس موسسه رسانه های تصویری، “محمد اطبایی”، کارشناس اموربینالملل سینما و “حبیب الله کاسه ساز” تهیه کننده سینما برگزارشد.
گزیده این نشست به شرح زیر است:
*عباسیان:حضور در جشنواره های خارجی چهره ایران در دنیا را تصحیح می کند
محمدرضا عباسیان در ابتدای این نشست درباره اینکه آیا جشنواره های بین المللی باید برای سینمای ایران اهمیتی داشته باشند یا خیر گفت: بله، چون تصویر همان فیلم هایی که در جشنواره ها شرکت می کند به نظر بعضی از منتقدین داخل کشور سیاه نمایی دارد، به مراتب واقعی تر و بهتر از تصاویر رسانه های غربی و صهونیسیتی از کشور ما است و این مساله به بهبود تصاویر دروغینی که رسانه های غربی از ایران نشان می دهند بسیار کمک کرده است.
*کاسه ساز:خارجی ها با اساس سینمای ما مشکل دارند/جشنواره های خارجی صد در صد سیاسی هستند
حبیب الله کاسه ساز نیز در این نشست گفت: حضور در جشنواره ها باعث می شود که خارجی ها فرهنگ و سینمای ما را بشناسند و ببینند که ما با بدون استفاده از سکس و خشونت چطور توانستیم در دنیا حضوری چنین موفقیت آمیز داشته باشیم. باید این حضور را معنی کنیم، حتی برای صدور انقلابمان. فیلم هایی که مفهوم معنوی پیدا می کنند به نظر من صدور انقلاب است.
وی افزود: یکی از روسای انگلیسی بعد از برکناری از مقامش، در مقاله ای نوشته بود که من یازده سال تلاش کردم جمهوری اسلامی ایران، انقلابش را از راه سینما صدور و منتقل نکند، از طریق سینما معرفی نشود. از نظر آنان این سینمای ایران است خطرناک است، یعنی با اساس سینمای ما مشکل دارند، و نه حتی با محتوای فیلمها.
کاسه ساز در عین حال عنوان کرد که جشنواره های آن سوی آب، هرچند داور و آکادمی دارند، اما صد در صد سیاسی هستند و خیلی از فیلم های ما را به دلایل سیاسی نمی پذیرند. چرا فیلم های دفاع مقدس ما نتوانستند در جشنواره های آنها حضور پیدا کنند؟ زیرا آنها با سینمای دفاع مقدس ما مشکل دارند…
*اطبایی: به نظر من حداقل بیست درصد تولیدات سال سینمای ایران از هفتاد درصد فیلم های بخش مسابقه کن بهتر بوده است
محمد اطبایی کارشناس اموربینالملل سینما نیز در این میزگرد درباره قدرت سینمای ایران نیز گفت: من سالها است تمام فیلم های بخش مسابقه ی جشنواره ی کن را می بینم. در پایان هر جشنواره یک حسرت بزرگ در من باقی میماند و با خودم می گویم حداقل بیست درصد تولیدات سال سینمای ایران از هفتاد درصد فیلم های بخش مسابقه ی کن بهتر بوده.
*اطبایی:از سال ۸۲ نهادهای رسمی در حضور بین المللی سینمای ما غایب بوده / ۸۵درصد حضور فیلم ها از کانال غیر رسمی بوده است
اطبایی در ادامه درباره نقش نهادهای رسمی در حضور بین المللی سینمای ما گفت: از سال ۱۳۸۲ نهاد های رسمی و دولتی ما در این حضورها حتی صفر درصد هم نقش نداشته اند! در سال هشتاد و یک ۱۶ درصد بخش دولتی سهیم بوده و ۸۶ درصد بخش خصوصی.
وی درباره تولید رسمی و غیر رسمی نیز در سینمای ایران افزود: فیلمی مثل “پرده” جعفر پناهی هم به هر حال یک فیلم ایرانی است، چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم. تولید رسمی تولیدی است که مجوز تولید گرفته، و با مجوز خارج شده، اما از راه بخش خصوصی به خارج رفته، که باز هم تا سال ۱۳۹۱ تنها پانزده درصد فیلمهای حاضر در سه جشنواره مهم، از کانال رسمی، و ۸۵ درصد غیر رسمی بوده است.