5

کتابی که ابن‌سینا روی گُرده اسب نوشت

  • کد خبر : 70444
  • ۰۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱

ابوعلی سینا در عمر ۵۸ ساله خود به گونه‌ای شیفته تألیف و کتابت بود که در حالات او آمده است که قسمتی از کتاب «قانون» را در سفر علاءالدوله به شاپورخواست (خرم‌آباد کنونی) زمانی که بر گُرده اسب در حال حرکت بود، املاء می‌کرد.

کتاب «حکمت عملی شیخ الرئیس» به همت بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا به کوشش محسن جوادی با آثاری از علی عابدی شاهرودی، محمد لگنهاوزن، فتحعلی اکبری، احمد عابدی، امیر دیوانی، چالز.ای. باترورث، احمد فؤاد الاهوانی و محسن جوادی در ۲۰۸ صفجه به شمارگان یک هزار نسخه با قیمت ۱۰۰ هزار ریال منتشر شد.

توکل دارائی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در ابتدای این کتاب مقدمه‌ای به شرح زیر نوشته است:

شیخ‌الرئیس، حجت‌الحق، شرف‌الملک، ابوعلی‌حسین‌بن عبدالله بن سینا، متفکر، فیلسوف و پزشک نابغه و نامدار ایرانی (۴۲۸-۳۷۰ ه.ق) است که آوازه شهرت علمی و تأثیر او در گسترش علوم در هزاره گذشته، او را شایسته لقب «حکیم هزاره‌ها» کرده است.

بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در راستای معرفی آثار و اندیشه‌های این دانشمند نام‌آور، مجموعه کتبی تحت عنوان «دفاتر بوعلی‌سیناشناسی» در موضوعات و مجلدات جداگانه در دست تهیه دارد که نخستین مجموعه مقالات را با عنوان «حکمت علمی شیخ‌الرئیس» شامل مقالاتی گردآوری شده و سفارشی توسط دانشمندان و اهل نظر این حوزه تقدیم علاقه‌مندان می‌نماید.

مجموعه مقالات گردآوری شده در این کتاب با نظارت عالی جناب دکتر انشاءالله رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و با دبیری جناب دکتر محسن جوادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم؛ اندیشمندان عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا تهیه شده است.

بنیاد بوعلی‌سینا دفاتر بو‌علی‌سیناشناسی در موضوعات «تأثیر بوعلی‌سینا در غرب»، «عرفان بوعلی‌سینا»، نقش کتاب «قانون در طب» بوعلی‌سینا در پیشرفت علم پزشکی، «طبیعیات بوعلی‌سینا»، «آموزه‌های امروزین بوعلی‌سینا» و … را در دست تهیه دارد که از دانشمندان و متفکران ابن‌سیناپژوه دعوت می‌نماید برای غنای هر چه بیشتر کتب فوق، این بنیاد را یاری نمایند.

از سوی دیگر این بنیاد که دفتر مرکزی‌اش در کنار آرامگاه ابن‌سینا در شهر همدان قرار دارد، در سال‌های پیشین با قصد معرفی هر چه بیشتر این خورشید تابان علم و دانش بشریت؛ با همکاری مراکز علمی مرتبط، اقدام به برگزاری همایش‌های بین‌المللی و ملی متعدد کرده است.

همایش بین‌المللی بوعلی‌سینا در سال ۱۳۸۳، پاسداشت هزاره وفات حکیم هزاره‌ها در سال ۱۳۸۶، جشنواره بین‌المللی حکمت سینوی و اهدای نخستین دوره جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا در سال ۱۳۸۸ نمونه‌هایی از این تلاش در راستای وظایف محوله است.

این بنیاد در گستره ارتباط علمی با سایر کشورها نیز با عقد تفاهم‌نامه و همکاری در برگزاری همایش و نشست‌های علمی با کشورهای ازبکستان، هندوستان، تاجیکستان و چین، گام‌های نخستین خود را به منظور انجام تحقیقات و پژوهش مشترک در زمینه آثار و میراث علمی بوعلی‌سینا برداشته است.

در داخل کشور نیز بنیاد بوعلی‌سینا با مراکز دانشگاهی و علمی مرتبط با فلسفه و پزشکی ابن‌سینا همکاری علمی و فرهنگی دارد و ضمن آمادگی برای گسترش هر چه بیشتر ابن‌سیناپژوهی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، از اساتید و نویسندگان این حوزه برای همکاری دعوت به عمل می‌آورد.

بی‌تردید، شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا، جزء سرشناس‌ترین دانشمندان ایران و اسلام است که در همه مراکز علمی و پژوهشی جهان، مشهور و معروف و حتی در بین عامه مردم در سراسر جهان نیز به عنوان طبیعی حاذق و خدمتگزار، خوشنام و مورد ستایش است.

این ظرفیت ارزنده و گرانقدر می‌تواند در تحکیم هویت ملی و دینی ایرانیان در زمانه حاضر، پشتوانه‌ای برای اندیشیدن و عمل در راستای رفع نیازهای علمی و حوایج جامعه باشد.

پورسینا در عصر حاضر می‌تواند الگوی پژوهشگران و دانشمندانی باشد که برای اعتلای کشور و خدمت به بشریت سر از پای نمی‌شناسند و عمر خود را وقف تعالی جامعه و گسترش علم و فرهنگ کرده‌اند.

شیخ‌الرئیس در عمر مبارک ۵۸ ساله خود، اگر چه مجبور به مهاجرت ناخواسته و تبعید خود خواسته بود، اما به گونه‌ای شیفته تألیف و کتابت بود که در حالات او آمده است که قسمتی از کتاب شریف قانون را در سفر علاءالدوله به شاپورخواست (خرم‌آباد کنونی) زمانی که بر گرده اسب در حال حرکت بود، املاء می‌کرد.

اینک ماییم و این میراث افتخارانگیز و پرشکوه که بایستی به نحو شایسته پاسدار حرمت آن باشیم و برای شناخت و گسترش میراث بزرگانی چون «ابن‌سینای بزرگ» دامن همت به کمر ببندیم.

بنیاد بوعلی‌سینا با استعانت از خداوند یگانه و مدد از روح طیبه جناب شیخ‌الرئیس با وجود کاستی‌ بودجه و امکانات خود را موظف به روشن نگاه‌ داشتن چراغ «ابن‌سیناپژوهی» و خدمتگزاری‌ به اهل علم و دانشمندان و متفکران در این زمینه می‌داند. دست‌بوس همه خادمان حکمت سینوی هستیم. همین.

فارس
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=70444

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر