3

هدف از تغییرات استفاده از ایده‌ها و فکر جدید در سطح مدیریتی است.

  • کد خبر : 7244
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران در مراسم معارفه رئیس پردیس علوم و رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران با حفظ پیشتازی در سطح ملی و منطقه‌ای باید در سطح بین‌المللی بدرخشد. وی افزود: اگرچه رتبه‌بندی فعلی جهان را قبول نداریم اما در این بازی بین‌المللی نمی‌توان منزوی شد‌، بنابراین باید هم […]

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران در مراسم معارفه رئیس پردیس علوم و رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران با حفظ پیشتازی در سطح ملی و منطقه‌ای باید در سطح بین‌المللی بدرخشد.

وی افزود: اگرچه رتبه‌بندی فعلی جهان را قبول نداریم اما در این بازی بین‌المللی نمی‌توان منزوی شد‌، بنابراین باید هم در این بازی بازیگر خوبی بود و هم به سمت و سویی حرکت کرد که علم در خدمت مردم باشد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: امروز ایران در شرایطی قرار دارد که دانشگاهیان مسئولیت سنگینی دارند چرا‌که در حال حاضر در شرایط تحریم بوده و سایر کشورها در همه جهات ما را در مضیقه قرار داده‌اند تا برای رفع اولیه‌ترین مایحتاج خود، به آنها وابسته باشیم.

وی با اشاره به اینکه استقلال کشور تنها با مسیر علمی میسر می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دنیا هم این موضوع را به خوبی فهمیده است که با این فشارها ایران را نمی‌توانند از پا در بیاورند از این رو با ترور دانشمندان به دریوزگی افتاده‌اند که باز هم دست به ترور زدند.

رهبر تأکید کرد: وقتی به ترور دانشمندان اقدام می‌کنند، یعنی اینکه تمامی مهره‌هایشان را سوزانده و تمام مسیرهای موجود را رفته‌اند و به دریوزگی افتاده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: آنها نمی‌فهمند که در فلسفه شهادت وقتی خون شهیدی به زمین ریخته می‌شود، جوششی در آن ایجاد شده و از خون آن شهید، هزاران نفر دیگر حاضر به بلند کردن علم شهید هستند، بنابراین ترور دانشمندان در نتیجه کم عقلی، کم بینشی، نفهمی و نادانی دشمنان است.

وی با بیان اینکه علت تغییر مدیران دانشگاه عدم رضایت از مدیران سابق نیست، اظهار کرد: هدف از تغییرات استفاده از ایده‌ها و فکر جدید در سطح مدیریتی است.

رهبر افزود: جذب پرشتاب اعضای هیئت علمی و نیروهای پویا، تقویت تحقیقات بین رشته‌‌ای و افزایش ارتباط با صنعت از رویکردهای جدید دانشگاه تهران است.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات گذشته عدم ارتباط پارک علم و فناوری و معاونت پژوهشی دانشگاه بود که امیدواریم با حضور عموعابدینی از پارک در معاونت پژوهشی این ارتباط قوی‌تر شود.

رهبر در پایان از زحمات محمد جعفری در سمت معاونت پژوهشی و علی مقاری در سمت ریاست پردیس علوم دانشگاه تهران تشکر کرد.

قاسم عموعابدینی معاون جدید پژوهشی دانشگاه تهران نیز در این مراسم در سخنانی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه ایفای نقش در برنامه پنجم توسعه و اجرای نقشه جامع علمی کشور را از برنامه‌های اصلی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران عنوان کرد.

وی افزود: باید بتوان در نظام علم و فناوری، پژوهش‌ها را به سمت پژوهش‌های محصول‌محور با تأکید بر طرح‌های کلان اساتید و نقش مؤثر استاد و دانشجو پیش برد.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: تغییر در نظام نوآوری و معیارهای ارزش‌گذاری اساتید و دانشجویان و حرکت به سمت تحقیقات بین رشته‌ای و تحول در خلق ثروت از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهشی دانشگاه تهران خواهد بود.

معاون جدید پژوهشی دانشگاه تصریح کرد: ایجاد قطب‌های فناوری در پردیس‌های دانشگاه تهران در کنار قطب‌های علمی، اجرای طرح یکپارچه پژوهش و فناوری در دانشگاه، پذیرش دانشجوی پژوهش‌محور، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی اساتید با ظرفیت‌های پارک علم و فناوری، افزایش تفاهم‌نامه‌ها با صنعت، عملیاتی کردن طرح ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اساتید دانشگاه‌ها مدنظر برنامه پنجم توسعه و ساماندهی طرح‌های پژوهشی جامع اساتید و حوزه مالکیت فکری از برنامه‌های مهم معاونت پژوهشی در دوره جدید به شمار می‌رود.

وی در تشریح فعالیت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر با توجه به توان بالای پارک، بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان آ‌رزو دارند که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حضور داشته باشند.

عموعابدینی با بیان اینکه طی سه سال گذشته حدود ۷۰ آیین‌نامه و دستورالعمل تدوین شده است، گفت: ارائه مدل مدیریت پارک علم و فناوری به وزارت علوم یکی از دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است که تاکنون ۱۳ پارک درخواست استفاده از این مدل مدیریتی را دارند که محوریت آن تولید ثروت دانش بنیان است.

وی راه‌اندازی کلینیک صنعت و معدن، کنسرسیوم بیوانفورماتیک، رصدخانه ملی علم و فناوری و سامانه هوشمند تاکسیرانی و صندوق توسعه فناوری را از جمله دستاوردهای دیگر پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نام برد.

عموعابدینی با بیان اینکه طی سه سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از ۳۰ شرکت به ۱۰۵ شرکت دانش‌بنیان رسیده است، تصریح کرد: همچنین فن بازار دائمی در پارک راه‌اندازی شده که ۲۰ محصول دانش‌بنیان در آن ارائه می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون ۳۸۰ عضو هیئت علمی دانشگاه در کلینیک صنعت و معدن حدود ۲۰۰ مشاوره به صنایع ارائه داده‌اند.

وی افزود: همچنین حدود ۱۰ درصد از فناوری‌های حاضر در نمایشگاه همت مضاعف و کار مضاعف ویژه بازدید مقام معظم رهبری نیز از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بوده است.

جعفری معاون سابق پژوهشی دانشگاه نیز با اشاره به اینکه اولین مشکل در بخش پژوهش، کمبود بودجه و امکانات است، گفت: به نظر من هنوز این باور که حل مشکلات دستگاه‌های اجرایی می‌تواند توسط دانشگاه‌های کشور انجام شود، در دستگاه‌های اجرایی وجود نداشته و نهادینه نشده است، بنابراین به دست آوردن رتبه خوب دانشگاه تهران نشان‌دهنده این است که محققان با زحمات بسیار زیاد این موفقیت را کسب کرده‌اند.

جعفری افزود: اگر بهترین دانشگاه‌های دنیا را در ایران داشتیم با این امکانات و مشکلات و سیستم بوروکراسی در کشور به رتبه هزارم تنزل می‌کردند و قطعاً دانشگاه تهران که با این کمبود امکانات توانسته رتبه نخست تولید علم کشور را به دست آورد اگر جای دانشگاه‌های خارجی بود قطعاً می‌توانست رتبه دو رقمی را به دست آورد.

معاون سابق پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: رتبه‌بندی‌های فعلی توسط کشورهای غربی طراحی شده و دقیقاً دانشگاه‌ها را براساس نکاتی رتبه‌بندی می‌کنند که حاصل آن پیشرفت آن کشورهاست‌ لذا رتبه‌بندی شاخص و معتبری برای کشورهای جهان اسلام لازم است، همچنین باید اساتید را به لحاظ دارا بودن تمام شاخص‌ها مانند حضور فعال در کلاس‌های درس، تدوین کتب متعدد و … رتبه‌بندی کرد چرا‌که تک‌بعدی بودن، دانشگاه‌ را به مسیر انحرافی می‌کشد. اساتید نباید از حضور در کلاس درس غفلت کنند و استاد پژوهش‌گر، استادی است که ۱۵ جلسه در کلاس درس حضور یابد.

راشدی سرپرست پارک و علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در سخنانی گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در قیاس با مراکز مشابه، بیشترین حجم قرارداد با دستگاه‌های اجرایی کشور را دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، هر‌چه سریع‌تر شرکت مادر تخصصی جهت ساماندهی شرکت‌های دانشگاهی راه‌اندازی شود.

راشدی گفت: درصدد راه‌اندازی کمیته امور هماهنگی پارک علم و فناوری و معاونت پژوهشی دانشگاه تهران جهت پرداختن به پروژه‌های کلان و کنسرسیوم‌ها در سطح دانشگاه هستیم تا از توان اساتید و شرکت‌های دانش بنیان استفاده ‌شود.

در این مراسم مقاری رئیس سابق پردیس علوم با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید ‌علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران و مرحوم ‌احمد قهرمان، ‌پیرالهی و ‌هایده اهرابیان از اساتید پردیس علوم دانشگاه تهران تأکید کرد: فراهم کردن محیط صمیمی و دوستانه بین همه مجموعه اعم از اعضای هیئت علمی و مدیران در پردیس علوم از جمله تلاش‌های من بوده است زیرا در یک فضای صمیمی می‌توان به رشد و بالندگی دست یافت.

مقاری تصریح کرد: در شرایط فعلی فضای آرام و قابل رشد در پردیس علوم وجود داشته و همه چیز در جایگاه خود قرار دارد.

در ادامه، محمدرضا گنجعلی‌ رئیس جدید پردیس علوم دانشگاه تهران در خصوص برنامه‌های آتی پردیس علوم گفت: افزایش تبادلات و همکاری‌های لازم بین رشته‌های مختلف پردیس علوم برای انجام تحقیقات بین رشته‌ای از جمله برنامه‌های آتی است.

وی افزود: ارتقای رشته‌های پردیس علوم به جایگاه اول در کشور از دیگر برنامه‌هاست چرا‌که در حال حاضر پردیس علوم در هیچ یک از رشته‌ها، جایگاه اول را در کشور ندارد.

گنجعلی تصریح کرد: با توجه به مشکلات بودجه‌ای کشور و بنیادی بودن تحقیقات در رشته‌های پردیس علوم سعی خواهیم کرد که با توسعه تحقیقات کاربردی، بودجه‌های لازم را جذب کنیم.

براساس این گزارش، در این مراسم که با حضور معاونان و مدیران دانشگاه، رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌ها و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، عمو عابدینی به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه، گنجعلی به عنوان رئیس پردیس علوم و راشدی به عنوان سرپرست جدید پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معرفی شدند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7244

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر