آرمان نوشت : جدای از نوسانهای قیمتی که دامن بازار خودرو را گرفته بود، چند روزی است که مشکل توقف شمارهگذاری خودروهای سال ۹۲ نیز به بازار خودرو اضافه شده است. در مورد نوسانهای قیمتی خودرو هرچند هنوز مهلت حدود دو هفتهای به اعلام نرخهای جدید توسط شورای رقابت مانده است اما این شورا اعلام کرده که اعتراض خودروسازان را نیز در مورد قیمتها بررسی خواهد کرد. اما از سوی دیگر در مورد توقف شمارهگذاری خودروهای سال ۹۲ مدیر کل نیرو محرکه وزارت صنعت از نامهنگاری با دولت برای مهلتدهی به خودروسازان و شمارهگذاری خودروها طی ۲ هفته آینده خبر داد. مدیرکل ماشینسازی و نیرومحرکه وزارت صنعت در گفتوگو با فارس با اشاره به توقف شمارهگذاری خودروهای داخلی، گفت: برای حل این مشکل، به دنبال اخذ مصوبه از هیات دولت هستیم تا جهت نصب ایربگ و تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ به خودروسازان مهلت داده شود. کیومرث فروتنی اضافه کرد: در حال پیگیری این موضوع هستیم تا مصوبهای برای مهلتدهی به خودروسازان جهت نصب کیسه هوا و تولید با استاندارد یورو ۴ از هیات دولت دریافت کنیم. وی ادامه داد: امیدواریم مشکل توقف شمارهگذاری خودروها طی یک تا دو هفته آینده برطرف شود. فروتنی با بیان اینکه در حال حاضر شمارهگذاری اکثر خودروهای داخلی متوقف است گفت: تندر ۹۰، تیانا، مگان، پژو ۲۰۶ ، ویتارا و پژو ۲۰۷ از جمله خودروهایی هستند که با استاندارد یورو ۴ تولید میشوند ولی پژو ۴۰۵، سمند و پراید هنوز با استاندارد یورو ۲ تولید میشود. وی توضیح داد: برای تولید این خودروها با استاندارد یورو ۴ نیز تأییدیه نوع صادر شده ولی هنوز به تولید انبوه نرسیدهاند. این در حالی است که پلیس از ابتدای سالجاری شمارهگذاری خودروهای داخلی با مدل ۹۲ را به درخواست سازمان محیط زیست متوقف کرده است. دلیل شماره نشدن این خودروها، عدم تولید با استاندارد یورو ۴ و عدم نصب ایربگ است و علاوه بر این، پلیس از خودروسازان خواسته تا محصولات تولیدی در سال گذشته را با مدل ۹۱ به خریداران تحویل دهند. به گفته احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان براساس مصوبه دولت در اسفند ماه سال ۹۰ ، از ابتدای امسال خودروها باید با استاندارد یورو ۴ تولید شوند و شرط این تولید، آن است که وزارت نفت از اول سال ۹۱ سوخت با استاندارد یورو ۴ را در کشور توزیع کرده باشد. وی با بیان اینکه توزیع سوخت با استاندارد یورو ۴ هنوز انجام نشده است، گفته بود: وزارت نفت اعلام کرده که توزیع این سوخت را از اول سالجاری در ۸ کلانشهر آغاز خواهد کرد که ظاهراً این مساله نیز عملیاتی نشده است.
خودرو همچنان بیقیمت!
همزمان با بروز مشکل توقف شمارهگذاری خودروها، چند صباحی است که بازار خودرو منتظر اعلام قیمتهای رسمی خودرو است. با وجود این، آن طور که ایسنا گزارش داده توقف شمارهگذاری خودروها چندان تاثیری بر قیمتهای خودروها نگذاشته است. بر اساس این گزارش، در شرایطی که این نگرانی وجود داشت که برخی از دلالان و واسطههای بازار خودرو با اعلام خبر توقف شمارهگذاری خودروها موجب افزایش بیدلیل قیمتها شوند، اما به نظر میرسد این اتفاق رخ نداده است. در عین حال رئیس شورای رقابت هم با بیان اینکه این شورا در حال بررسی اعتراض خودروسازان به قیمتگذاریهای موقت است، گفت: البته اگر خودروسازی در این شرایط اقدام به گرانفروشی کند این شورا با به کارگیری ابزارهای قانونی برخورد جدی را انجام خواهد داد. جمشید پژویان در گفتوگو با تسنیم، درخصوص جزئیات جلسه شورای رقابت برای تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو، اظهار کرد: جلسه فوقالعادهای تشکیل نمیشود بلکه کمیته خودرو که مسئول تعیین دستور العمل قیمتگذاری است در مرکز رقابت تشکیل جلسه خواهد داد. وی با اشاره به اینکه کمیته خودروی این شورا هر چند روز یکبار برای تعیین تکلیف دستورالعمل قیمت خودرو اقدام به برگزاری جلسه میکند، افزود: امیدوارم در روند این جلسات دستورالعمل قیمت خودرو با توجه به نوع و کیفیت خودروها تعیین و در پایان فروردین ماه اعلام شود. رئیس شورای رقابت ضمن تاکید بر اینکه خودروسازان مکلف به اعمال قیمتهای جدید هستند، گفت: در حال حاضر ملاک قیمتگذاری شرکتهای خودروساز قیمت شهریور ماه با لحاظ ۲۰درصد سود است؛ به نحوی که اگر خودروسازی اقدام به گران فروشی کند این شورا با بهکارگیری ابزارهای قانونی برخورد جدی را انجام خواهد داد. پژویان اضافه کرد: البته در حال حاضر اعتراضهایی نیز از سوی خودروسازان در نحوه قیمتگذاریهای موقت به شورا ارائه شده که این نهاد در حال بررسی آنها است .
نبود برنامه جامع در صنعت خودروسازی
در کنار دو مشکل نوسان قیمت و توقف شمارهگذاری خودرو روز گذشته برخی کارشناسان از مشکلات جامعتر این صنعت سخن گفتند. یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: هیچ سند و چشماندازی برای صنعت خودروسازی وجود ندارد که حتی بعد از تغییر مدیران شرکتهای خودروساز، امکان اجرای آن اسناد وجود داشته باشد. رضا حسینی با بیان اینکه بنگاههای اقتصادی در صنعت خودروسازی باید در قالب یک زنجیره با یکدیگر همکاری داشته باشند، اظهار کرد: باید تمام نیاز صنعت خودروسازی بهصورت مجتمع دیده شود و یک برنامه جامع در این مورد تدوین شود. وی با بیان اینکه تاکنون هیچ برنامه جامعی از بالا به پایین در ارتباط با صنعت خودروسازی ابلاغ نشده است، گفت: مثلاً اینکه جادههای کشور متناسب با تعداد خودروها رشد کرده یا خیر، جای بحث دارد یا اینکه آیا زیرساختهای تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ در کشور وجود دارد؟ حسینی با اشاره به اینکه ارگانهای تصمیمگیرنده در ارتباط با صنعت خودروسازی با یکدیگر هماهنگ نیستند، گفت: باید خودرویی تولید کنیم که بتوان آن را به کشورهای در سطح خودمان یا بالاتر صادر کنیم. وی افزود: سرمایهگذاری که برای طراحی سمند صورت گرفت، اگر ادامه مییافت، دیگر نیازی به هزینههای جدید در این مورد نبود. کارشناسی دیگر ذکر کرد: فاصله زیادی بین استراتژیها و برنامههای اجرایی در صنعت خودروسازی وجود دارد. روزبه شیوایی با بیان اینکه طی ۲ دهه گذشته، استراتژی و سندهای چشمانداز مختلفی برای صنعت خودروسازی تدوین شده است، گفت: این اسناد تاکنون نتوانسته تحول قابل قبولی در صنعت خودروسازی ایجاد کند. وی توضیح داد: اسناد چشمانداز بدون هیچ برنامه و هماهنگی مشخص به خودروسازان سپرده شده و آنها نیز برای عملی شدن این اسناد، برنامهریزی دقیقی نداشتهاند. به گفته وی، فاصله زیادی بین استراتژیها و برنامههای اجرایی در صنعت خودروسازی وجود دارد و در واقع، یک نقشه راه مشخص برای دستیابی به این سیاستها تدوین نشده است. این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برنامهها در صنعت خودروسازی هر چند سال یک بار مورد تجدیدنظر قرار گرفته است، گفت: به عنوان مثال، تولید خودروهای با سوخت CNG زمانی به عنوان یک استراتژی مد نظر بود، ولی بعد از ۱۵ سال، در نهایت یک محصول که از نظر فنی تطابق لازم را با سوخت CNG داشته باشد، تولید نشده است، به جز موتور ملی که در کشور طراحی شد. همچنین حمید طاهباز توکلی ، دبیر انجمن مراکز تخصصی تحقیق و توسعه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به دلیل بها ندادن به واحدهای تحقیق و توسعه صنعت خودروی ایران در حد انتظار پیشرفت نکرده است.
قیمت بازار |
قیمت کارخانه |
نوع خودرو |
۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار |
۱۶ میلیون و ۷۰۰هزار |
سایپا ۱۱۱ |
۱۴میلیون |
۱۵میلیون و ۲۰۰ هزار |
سایپا ۱۳۱SL |
۱۵میلیون و ۲۰۰هزار |
۱۶میلیون و ۵۰هزار |
سایپا ۱۳۱SX |
۱۸میلیون و ۳۰۰هزار |
۱۹ میلیون و ۲۹۰ هزار |
تیبا |
۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار |
۳۵میلیون و ۵۰ هزار |
تندر ۹۰ پارس خودرو E2 |
۷۰میلیون |
۷۴میلیون و ۴۰۰هزار |
مگان |
۱۰۰میلیون |
۱۰۳میلیون |
ماکسیما |
۳۷میلیون |
۳۴میلیون و ۵۰۰ هزار |
۲۰۶ صندوقدار V8 |
۴۷میلیون |
۳۹میلیون و ۵۰۰ هزار |
۲۰۶ صندوقدار V9 |
۲۹میلیون و ۸۰۰ هزار |
۳۵میلیون و ۵۰ هزار |
تندر ۹۰ ایران خودرو E2 |
۲۹میلیون |
۲۹میلیون |
پژو پارس سال |
۲۳میلیون |
۲۵میلیون و ۵۰۰ هزار |
پژو ۴۰۵ |