وی ادامه داد: یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی، اتصال شبکه ریلی داخلی به خط آهن کشورهای همسایه در راستای توسعه هر چه بیشتر ترانزیت است.
صادقی افزود: راهآهن گرگان ـ اینچه برون به طول ۸۸ کیلومتر ایران را به روسیه، کشورهای CIS و چین متصل میکند، بنابراین از اهمیت بسزایی برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه در بحث ارتقای سهم ترانزیتی کشور و ایجاد فرصتهای جدید شغلی حائز اهمیت است.
صادقی ادامه داد: راهآهن گرگان – اینچه برون از طرحهای مهم اقتصادی کشور بوده و از اصلیترین پروژههای مهر ماندگار استان گلستان است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: این مسیر ریلی از ایستگاه سبزدشت (قره تپه) در محور راهآهن تهران – گرگان شروع و تا ایستگاه اینچهبرون در شرق گرگان ادامه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اواسط سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد، ادامه داد: اجرای این مسیر پیشرفت بسیار مطلوبی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در احداث این خطآهن رکورد ساخت ریل در کشور را میشکند، تصریح کرد: برای اولین بار است که در ایران ظرف یک سال ۸۸ کیلومتر خطآهن به این سرعت اجرا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است، ادامه داد: از کل این مسیر، ۷۰ کیلومتر ریلگذاری شده است و پروژه ظرف ۱۵ روز آینده به اتمام خواهد رسید.
صادقی درباره مشخصات خطآهن گرگان-اینچهبرون اظهار داشت: در مسیر این پروژه ۱۶۰ دستگاه پل تیپ و ۱۱ دستگاه پل بزرگ و تقاطع غیر هم سطح در حال احداث است؛ در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این است که این خط ریلی ترانزیتی در اردیبهشتماه با حضور رئیس جمهور و سران کشور آسیای میانه بطور رسمی افتتاح شود.
به گزارش فارس در نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال ۱۳۸۸، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامهای به مراحل اجرایی رسید.
طول کلی راهاهن گرگان – اینچه برون – اترک – برکت در ۳ کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر است و در شرق دریای خزر ساخته شده است که ۱۲۰ کیلومتر آن در کشور قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران وجود دارد؛ این ریل کشورهای CIS را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا متصل میکند.
در واقع راه آهن اینچه برون- گنبدکاووس – گرگان بخشی از پروژه ریلی بزرگ سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که از ناحیه “اوزن” کشور قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به سمت شمال گنبدکاووس و در نهایت به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد؛ این خط ریلی در محدوده اترک واقع در منطقه داشلی برون و اینچه برون از خاک ترکمنستان خارج میشود.
طبق گفته مسئولان احداث این خطآهن افزایش حمل و نقل داخلی، منطقهای و بینالمللی را در بر خواهد داشت و تجارت بین المللی را در این محدوده افزایش میدهد.
این خط ریلی ترانزیتی در جهت اتصال کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به آسیای شرقی و جنوب شرقی کاربرد دارد.
هدف اصلی از اجرای پروژه حجم بار ترانزیت جابهجایی در این محور به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند است که میتواند در رونق اقتصادی کشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.
حمل بار از جمله غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر راه آهن شمال، بزرگترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینچهبرون است.
کشور قزاقستان سالانه ۱۳ میلیون تن غلات تولید میکند که ۷ میلیون تن آن قابلیت صادرات دارد؛ کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند بنابراین راهآهن شمال به صرفهترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب میآید و با اتصال خط راهآهن گرگان به اینچهبرون، ترانزیت غلات از طریق ایران توسعه بسزایی مییابد.