1

داستان عجیب و غریب تولید یک خودرو جدید +تصویر

  • کد خبر : 74628
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۶:۳۹

داستان تولید خودرو در چین سیر عجیب و غریبی دارد. آنچه بیش از هر چیز جلب نظر می‌کند سرعت پیشرفت چینی‌ها در این بخش است.

تا چند سال پیش خودروهای چینی در مقالات و تحلیل‌های مربوط به صنعت خودرو چیزی شبیه «چهارچرخه» توصیف می‌شدند، اما خودروهایی که چینی‌ها امروز می‌سازند شباهت چندانی به اولین تجربه‌های آنها ندارند، اگرچه همچنان در مورد کیفیت و ایمنی آنها تردیدهای جدی وجود دارد و به نظر می‌رسد اگر چینی‌ها با همین شتاب پیش بروند محصولاتشان در آینده بسیار بهتر از امروزی‌ها باشند.

اما این همه ماجرا نیست؛ خودروسازان چینی برای موفقیت در جاده خودروسازی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند، از جمله تقلید واضح و به‌کارگیری طرح‌هایی ملهم از خودروهای مشهور آمریکایی و اروپایی. بحث کپی‌برداری خودروسازان چینی از ایده‌های همتایان غربی‌شان چند سالی هست که مطرح شده، اما از آنجا که فعلا چندان چیزی قابل اثبات نیست و بنابراین مانعی در کار نیست، چینی‌ها در این مسیر هم با شتاب رو به جلو می‌رانند.

اخیرا و در جریان نمایشگاه خودروی جنووا که از ۷ تا ۱۷ ماه مارس در ایتالیا برگزار شد، خودروی چینی نوظهوری به نمایش درآمد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد: کوروس (Qoros). این برند تازه که فعالیتش را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرده با یک مدل آماده و دو طرح مفهومی برای آینده نزدیک نماینده‌ای تمام و کمال از فرایند صنعت خودروسازی چین است.

معرفی این خودرو در یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های سالانه خودرو در اروپا اصلی‌ترین استراتژی مدیران کوروس بوده است، اما عجیب آنکه هدف آنها از این ظهور در قلب اروپا نه تصاحب بازار این منطقه که اغوای خریداران داخلی است.

استفانو ویلانتی، مدیر بخش فروش و بازاریابی کوروس به وضوح به خبرنگاران گفت که «هدف اصلی ما بازار چین است» و در توضیح اینکه چرا این پدیده تازه در قلب اروپا ظاهر شده اضافه کرد: «مصرف‌کنندگان چینی به محصولات اروپایی علاقه دارند.» در هزارتوی صنعت خودروی چین هر لحظه پدیده تازه‌ای رخ می‌کند؛ آقای ویلانتی می‌گوید: «همه اینجا اروپایی‌اند، مدیران و طراحان همه اروپایی‌اند.»

گرد وولکر هلیدبراند آلمانی طراح کوروس است و این خودرو را «ستاره بازار خودرو» توصیف می‌کند. آقای هیلدبراند یکی از اعضای گروهی اروپایی است که با کوله‌باری از تجربه فعالیت در برخی از بزرگترین برندهای خودروی دنیا، از جمله وولکر اشتین‌واشر از مدیران اسبق فولکس واگن در آمریکای شمالی و نایب رئیس فعلی کوروس، حالا به این گروه چینی پیوسته‌اند. آقای ویلانتی می‌گوید: «همه اینجا اروپایی‌اند، مدیران کوروس می‌گویند از این پس هر ۶ ماه یک خودروی تازه روانه بازار خواهند کرد.

کوروس در بخشی از بازار وارد گود رقابت خواهد شد که گلف، ساخت فولکس واگن، پیشتاز سرسخت آن است. دو مدل دیگر هم سال آینده روانه این بازار خواهند شد.

ظهور ناگهانی یک خودروی تازه

طراحی این خودرو به طرزی هوشمندانه بر اصولی استوار است که کار خودروساز چینی را برای طراحی و تولید مدل‌هایی متنوع، بر اساس مدل اولیه، در آینده آسان می‌کند و در واقع دست آنها را برای استخراج مدل‌هایی بیشتر از قالب اولیه باز می‌گذارد.

آنها گفته‌اند در آینده‌ای نه چندان دور مدل‌های لوکس این خودرو را هم به خریداران عرضه خواهند کرد. کوروس هرگز شبیه یک خودروی چینی نیست.

تحلیلگران می‌گویند هدف از این نوع طراحی نه فقط القای خودرویی اروپایی به خریداران چینی، بلکه تلاشی است برای اثبات این نکته که خودروهای چینی نمی‌توانند ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت باشند.

می‌توان این فرضیه را پی ریخت که دستیابی به استانداردهای فنی پیچیده امروزی در ساخت خودرو دشوار و در حال حاضر برای خودروسازان چینی دور از دسترس است، اما پیچیدن خودروها در لفافی از ظاهر یک خودروی همه‌فن‌حریف اروپایی چینی‌های مشتاق خودرو را برای خریدن آن قانع خواهد کرد.

پس آیا کوروس خودروسازی اروپایی است؟ پاسخ روشن نیست.

خودروهای کوروس در کارخانه‌ای در چانگشوی چین تولید خواهند شد. ظرفیت تولید اولیه این کارخانه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال است و این امکان را دارد که در قدم بعدی به ۲۵۰ هزار دستگاه در سال و سپس به ۴۵۰ هزار دستگاه در سال برسد. این یعنی هیچ برنامه‌ای برای تولید در اروپا در کار نیست.

کوروس، برخلاف دیگر خودروهای ساخت چین، هرگز ارزان‌قیمت نیست. این خودروی تازه بین ۱۶ تا ۲۰ هزار یورو قیمت‌گذاری شده است.

با تمام این اوصاف آقای هیلدبراند هرگونه تقلید یا حتی الهام گرفتن از برندی مشابه در اروپا را رد می‌کند و پدیده تازه چینی را محصولی کاملا تازه و «اصل» می‌داند که برای اهدافی بزرگ در آینده و همچنین با توجه به نیازهای خریداران و رانندگان ساکن کلان‌شهرهای امروز دنیا طراحی و ساخته شده است.

چینی‌ها می‌دانند که برای اثبات توانایی‌ها و خلاقیتشان در صنعت خودرو باید پا را از مرزهای گسترده‌شان بیرون بگذارند و به نبرد قدرت‌های سنتی دنیا بروند، اما فعلا مسئله اصلی برای آنها قانع‌کردن و جلب رضایت میلیون‌ها مصرف‌کننده داخلی تشنه خودرو و کسب درآمد از این بازار بی‌انتهاست. دستیابی به چنین موفقیتی قطعا سکوی پرتاب این سازندگان مرموز خودرو به عرصه بین‌المللی خواهد بود.

دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=74628

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]