2

بسیاری از قالبها ، خودخواهی ها و قدرت طلبی ها مانع و اسارت اندیشه اند

  • کد خبر : 7499
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹

دکتر محمود احمدی نژاد در بیست و سومین همایش افق رسانه و تجلیل از کارگردان مجموعه تلویزیونی مختارنامه افزود: صدا و سیما باید آرمان ها را پیگیری و کلان کشور را حفظ کند و نشاط و شادابی جامعه را بر پا دارد .وی با تاکید بر اینکه کارهای خوب و ارزشمندی در صدا و سیما […]

دکتر محمود احمدی نژاد در بیست و سومین همایش افق رسانه و تجلیل از کارگردان مجموعه تلویزیونی مختارنامه افزود: صدا و سیما باید آرمان ها را پیگیری و کلان کشور را حفظ کند و نشاط و شادابی جامعه را بر پا دارد .وی با تاکید بر اینکه کارهای خوب و ارزشمندی در صدا و سیما شده است ، گفت: بالاخره یک صداو سیما در مقابل همه هجمه وکار رسانه ای دنیاست .

رئیس جمهور افزود: حجم و اثرگذاری کار صداوسیما معادل بلکه بیشتر از همه کارهای فرهنگی است که در کشور صورت می گیرد .

آقای احمدی نژاد ادامه داد : به تعبیر دیگر صداوسیما یگانه و بی بدیل است و هیچ دستگاه و مجموعه ای نمی تواند جای صداوسیما را بگیرد.

وی اضافه کرد: البته به همین نسبت هم کار خیلی سخت و اصولا کار رسانه ای پیچیده است اما درکشور ما کار رسانه ملی پیجیده تر است چون همه توقعات متمرکز بر صداوسیما است.

آقای احمدی نژاد گفت: حتی کسانی که درکار فرهنگی و ترویج اخلاق انسانی مسئولیت اصلی دارند به جای اینکه به خود نگاه و خود را نقد کنند ، کاستی ها را به دوش صداوسیما می اندازند.

وی افزود: چند مانع و مشکل اصلی در برابر کار صدا و سیما هست که باید از اینها عبور یا به گونه ای آنها را مدیریت کنید تا بتوانید ماموریت های اصلی را به درستی انجام دهید.

رئیس جمهور در ادامه گفت: چند مانع و مشکل اصلی در برابر کار صدا و سیما وجود دارد که باید آنها را مدیریت کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین اینها رفتار سازمانی است، صدا و سیما رسانه ملی و در واقع متعلق به حکومت است، باید زبان حکومت باشد اما همزمان باید زبان ملت و قشرهای گوناگون باشد و به نیازهای طبقات گوناگون پاسخ دهد که در بسیاری از موارد تناقض پیش می آید.

رئیس جمهور گفت: یکی دیگر از موانع ، توقعات روزافزون و فشارهای گروه های سیاسی و اجتماعی است خیلی ها می خواهند صدا و سیما مبلّغ آنها باشد آنها خیلی دوست دارند صدا و سیما را در حد گروه های سیاسی تنزل دهند و در حد سایت پایین بیاورند.

آقای احمدی نژاد افزود: خیلی ها می خواهند دیدگاه های تربیتی ، اخلاقی ، فرهنگی ، سیاسی و دینی آنها در صدا و سیما منعکس شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه انواع سلایق دوست دارند در صدا و سیما منعکس شوند و جایگاه داشته باشند گفت: یکی دیگر از موانع ، معلوم نبودن حد و مرزهاست ولی همه از صدا و سیما انتظار دارند حد و مرزها در موسیقی، اخلاق ، سیاست،‌خانواده ، امور داخلی و خارجی رعایت شود در حالیکه حد و مرزهای مناسب در بسیاری موارد تبیین نشده است اما هر کسی از نظر خودش انتظار دارد صدا و سیما معیارهای او را رعایت کند و در این مسیر هزاران انتظار وجود دارد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: مجامع و شوراهای مختلف، شخصیت های علمی، فرهنگی، مراجع، علما چیزهایی دریافت می کنند و انتظار دارند که دستگاه عظیم ملی لحظه به لحظه با آنها در تماس باشد که اگر هم نشد قبل از اینکه تذکر داده شود در تریبون گفته می شود در تریبون هم اینجور نیست که بگویند عزیزم اینها را رعایت کنید یک چیزی چسبانده می شود که دیگر نتوانند از جا بلند شوند.

آقای احمدی نژاد یکی دیگر از مشکلات صدا و سیما را انحصاری بودن آن دانست و گفت: شاید در جاهای دیگر گروه های مختلف اجتماعی شبکه هایی دارند که سلائق و نیازهای خود و قشرهای خاص را پاسخ می دهند اما در اصولی باهم متحدند اصولی که منافع و همبستگی ملی را صیانت می کند.

رئیس جمهور افزود: البته در نظام سلطه تنوع و تعدد وجود دارد اما اینها از یک جا اداره می شود و سرهایشان به یکجا وصل است و تا زمانی که این حالت وجود دارد حتما فشارها بر صدا و سیما بیشتر خواهد بود.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات، داشتن رقبای قدرتمند در داخل و بین الملل است البته الان دیگر داخل و بین الملل معنا ندارد مرزها برداشته شده است به طوریکه در آن سوی دنیا مطلبی تهیه می شود و در خانه های مردم حضور دارند به این شکل نیست که شما یک رقیب در خارج از کشور داشته باشید و یک رقیب در داخل. بلکه رقبای قدرتمندی دارید که از فضای خود صدا و سیما شروع می شود تا همه جای دنیا.

وی گفت: آنها در برنامه سازی های خود هیچ محدودیتی ندارند و خیلی راحت و آزاد هستند.

رئیس جمهور افزود: یکی دیگر از موانع وجود باندهای گوناگون رقیب در فضاهای هنری و کارهای سیاسی است که اینها هم فشار می آورند، کاری می خواهد انجام شود یکی مانع می شود یا یک کاری نباید انجام شود فشار می آورند که باید انجام شود.

آقای احمدی نژاد گفت: در یک رقابت درون گروهی در گروه هایی که اهل تولید فیلم، موسیقی ، نمایش و یا حتی تولیدات اخلاقی ، تربیتی و فرهنگی هستند در این جا هم فشار هست و یک عده می خواهند فلان آقا را بفرستند پشت تریبون راجع به بیماری ها یا خانواده و یا اخلاق صحبت کند، بالاخره این فشارها بر صدا و سیما وجود دارد.

وی افزود: به همکاران در صدا و سیما سفارش می کنم ماموریت شما تاریخی و جهانی است ماموریت بالا کشیدن انسان تا نقطه اوج است ماموریت شما ماموریت انبیاء‌الهی است و این موانع کار شما را سخت می کند اما تجربه سالهای اخیر نشان داد که شما می توانید بر این موانع غلبه و ورای اینها کارهای متین ، محکم و اثرگذار آرمانی ارائه کنید.

آقای احمدی نژاد گفت: خیلی مراقب باشید البته کار سختی است، داریم افرادی که یک شبکه اگر آنها را در هفته نشان بدهد آن شبکه حلال مطلق ، طیب و طاهر است اما اگر بهترین شبکه از نظر اعتقادی آنها را نشان ندهد نمی گویند کفر مطلق می شود بلکه زشت مطلق می شود.

وی افزود: باید مقاومت کنید این دوره ای است که باید از آن عبور کرد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: توجه داشته باشید یک جهان انتظار است و یک شبکه ملی ایران که باید این شبکه انتظارات را پاسخ دهد.

آقای احمدی نژاد افزود: حداقل باید ۵۰۰ متفکر و صاحبنظر به طور دائم و هزاران اندیشمند به صورت برنامه ای در خدمت پشتیبانی صداو سیما باشند که البته فکر می کنم وجود دارد و باید تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه کارهای خوبی انجام شده است گفت: آقای ضرغامی خیلی جاها مقاومت و تلاش کردند و موفقیت های خوبی به دست آمده است که جای تشکر دارد.

رئیس جمهور افزود: در برابر هجمه رسانه های عالم ایستاده اید هم تنوع را زیاد می کنید و هم کیفیت و محتوا را و سلیقه شناسی تان نیز خیلی خوب است از این رو از شما تشکر می کنم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: مسئولان رسانه ملی خیلی باید مراقب باشند که سطح این رسانه به یک گروه و یک سایت تنزل پیدا نکند حتی در یک بخش کوچک.

وی اضافه کرد: البته فشار کار در رسانه ملی بسیار زیاد و مدیریت صدا و سیما امروز بسیار پیچیده و سنگین است.

آقای احمدی نژاد به گستردگی شبکه های صدا و سیما اشاره کرد و گفت: زمانی یک کلمه ممکن است بحران و صدمات جبران ناپذیری وارد کند و به وحدت و انسجام ملی صدمه بزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : امروز مأموریت ما تلاش برای رسیدن به جامعه متعالی است و باید حیات طیبه را در جامعه برپا کنیم و این مأموریت انسان است.

رئیس جمهور افزود: اگر انسانها بزرگ شوند و در تراز جهانی بیایند جامعه متعالی برپا می شود.

وی در ادامه به ویژگی های انسان متعالی اشاره کرد و یکی از این ویژگی ها را تفکر و اندیشمندی خواند و گفت: جایی که اندیشه تعطیل شود انسانیتی وجود ندارد.

آقای احمدی نژاد افزود: انسان متعالی باید از قالبها ، قیدها و تعصب ها عبور کند چرا که از لحظه تولد برای ما قالبهای زیادی درست و حقیقت انسانی ما در جهات مختلف پیچیده می شود.

وی گفت: در این شرایط اموری اصالت پیدا می کنند که ارزش ندارند و اموری از نظر ما پنهان می شوند که دارای ارزشند.

رئیس جمهور ویژگی دیگر انسان متعالی را آزادگی و شجاعت خواند و گفت: اندیشه های الهی را نمی توان با آدمهای کوچک و فرورفته در قیدها پیاده کرد و زمانی به نقطه مطلوب می رسیم که انسانها به نقطه مطلوب برسند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه فرصت تفکر و رشد باید برای همگان مهیا شود افزود: انسانها باید بتوانند تفکر کنند تا فرصت رشد پیدا شود.

وی گفت: بسیاری از قالبها ، خودخواهی ها و قدرت طلبی ها مانع و اسارت اندیشه اند و اگر اندیشه ها مطرح نشود انگیزه ای برای حرکت پیدا نمی شود و انسانها بزرگ نخواهند شد و این به معنای انحطاط و سقوط است.

رئیس جمهور گفت: بعضی ها خود را سقف حرکت جامعه و الگوی زندگی متعالی می دانند ، دریافت و نگاه و سلیقه خودشان را به زندگی مطلق و دیگران را به جرم تفاوت با آنها یا عبور از آنها له می کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: بعضی ها آنقدر خود را مطلق کرده اند که فکر می کنند همه هفت میلیارد نفر جمعیت دنیا جهنمی هستند و فقط او بهشتی است و این از نشانه های سقوط اوست.

رئیس جمهور ادامه داد: اشکال دیگر کار اینجاست که او در محیط اجتماعی فرصت پیدا می کند این اندیشه را بر جامعه تحمیل کند.

آقای احمدی نژاد گفت: در راس این نگاه امریکایی ها هستند که مدلی را برای زندگی و زمامداری تعریف کرده اند و می خواهند به ضرب و زور آن را بر همه دنیا تحمیل کنند .

وی افزود: فکر می کنند همه ارزش های انسانی در چارچوب خواست و اراده آنها معنی و مفهوم پیدا می کند ولاغیر .

رئیس جمهور گفت: گوشه و کنار هم کسانی هستند که این گونه فکر می کنند. کسی از تفریح خوشش نمی آید ، خیال می کند هر کس اهل تفریح است حتما کافر است.

آقای احمدی نژاد به مطلبی از یکی از جلسات شوراهای اصلی تصمیم گیری کشور اشاره کرد و گفت: در این جلسه بحث تعطیلات رسمی بود و می گفتند تعطیلات ایران زیاد است .

وی افزود: چند سال پیش گروهی مامور شدند در این زمینه مطالعه تطبیقی کنند تا معلوم شود تعطیلات ما کم است یا زیاد که گزارش آوردند و دیدیم فقط یک کشور کمتر از ما تعطیلی دارد آن هم از کشورهای عقب افتاده .

رئیس جمهور گفت: تعطیلات ما در حدود ۷۵ روز است و بعد از ما همه کشورها بیش از ۱۰۰ روز تعطیلی دارند .

وی ادامه داد: بالاخره در آن جلسه بحث شد و مطرح کردند دیدند تعطیلات ما زیاد نیست.

آقای احمدی نژاد گفت: تفریح جزو زندگی است و باید مردم با نشاط باشند ؛ مگر می شود مردم را خمود و عبوس دید ؟

رئیس جمهور افزود:زمانی ارزش ها ماندگار و اثرگذارند که آحاد مردم انتخاب کنند. وی گفت: فرد از تفریح خوشش نمی آیدو فکر می کند هیچ کس نباید به تفریح برود.

رئیس جمهور افزود: نوع تفریحات ایرانی ها خانوادگی است.

آقای احمدی نژاد گفت: زمانی که قالب های افراد به عنوان الگو مطرح می شود ، دچار تناقضات فراوان می شویم .

رئیس جمهور افزود: از طرفی معتقدیم خانواده پایه است و باید آن را محکم کنیم و از طرف دیگر برنامه هایی می دهیم که همه آن در جهت متلاشی کردن خانواده است.

وی ادامه داد: این افراد آدم های کوچک و اسیرهواهای نفسانی هستند که اصلا خبر ندارند در عالم چه خبر است؟

رئیس جمهور گفت: صدا و سیما باید عرصه ای باز کند که بتواند پاسخگوی همه اندیشه های رایج دنیا باشد و بتواند به درستی به نیازهایی که هر روز در دنیا در حال تحریک شدن است پاسخ دهد .

رئیس جمهور در ادامه گفت: بدون عدالت ، انسانیت انسان شکوفا نمی شود و در حقیقت عدالت اکسیر شکوفایی انسان است.

آقای احمدی نژاد افزود: عده ای هستند که همه امور جامعه را در چارچوب قدرت ، ثروت و یا ترکیب این دو می خواهند و هر مسئله ای که در جامعه پیش بیاید اگر در چارچوب قدرت و ثروتشان بود خوب است و در غیر این صورت بد.

وی گفت: انسانها هر چقدر بزرگ باشند نمی توانند سقف پرواز دیگران قرار گیرند اما معنای این حرف این نیست که الگو معرفی نکنیم.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه سقف پرواز انسانها فقط و فقط انسان کامل به خدا پیوسته است افزود: اگر در این فضا آمدیم فضای بی نهایت رشد رخ می دهد اما در خارج این فضا محدودیت است.

وی لازمه دیگر جامعه متعالی را عدالت خواند و گفت: هنوز به قدری که باید به مسئله عدالت پرداخته نشده و بشریت عدالت را دست کم گرفته است و همه دنبال حیات طیبه و متعالی هستند اما به لازمه آن توجه ندارند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه انبیاء برای برپا کردن عدالت آمده اند افزود: عدالت خود مقدمه و فراهم کننده بستر رشد انسان است.

آقای احمدی نژاد خطاب به مدیران رسانه ملی گفت: ممکن است شما بهترین درس اخلاق و برنامه های فرهنگی را پخش و بالاترین مضامین انسانی را منتشر کنید اما اگر اینها در بستر عدالت اجتماعی منتشر نشود اثر لازم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه بی عدالتی و ظلم، بنیان های انسانیت را متلاشی می کند افزود: مردم در جامعه، خودشان را در نسبت با دیگران تعریف و موقعیت خود را دائم اندازه گیری می کنند و به همین علت حساسند.

رئیس جمهور گفت: زمانی یکی یک شبه با زد و بند میلیاردر می شود و اگر شما مرتب برنامه های مذهبی پخش کنید آن یک نفر تاثیر همه ان برنامه ها را از بین می برد.

آقای احمدی نژاد افزود: اگر هزاران تبلیغ خوب شود اما مردم در جامعه ببینند که یک نفر آخر خودخواهی است و آن بالاها نشسته است اثر حرف را از بین می برد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در بیست و سومین همایش افق رسانه و تجلیل از کارگردان مجموعه تلویزیونی مختارنامه گفت: از همکاران عزیزم در صداوسیما که برای فراهم کردن چنین فضایی تلاش می کنند تشکر می کنم اما در اول راهید. آقای آقای احمدی نژاد افزود: شما سکاندار شکوفایی انسان ها هستید و اگر کسی بخواهد تعالی بیافریند لاجرم باید خود در مسیر تعالی در حرکت باشد بنابراین من و شما باید برای خود برنامه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: خیلی از شماها سخت کار می کنید و در بسیاری از بخش ها به ویژه سیما اصلا طعم زندگی را نمی چشند شب و روز ، تعطیلات به ویژه بخش های سیاسی دائم باید سرکار باشند و اگر آنها که جلو و پشت صحنه هستند نیایند کار انجام نمی شود اما همه اینها زمانی ارزش پیدا می کند که خود ما به درجاتی از تعالی برسیم .

رئیس جمهور گفت: انتهای خط خود آدمی است و همه این کارها برای خود است اما نه نفس اماره بلکه برای تعالی خود .

وی افزود: اگر ما در درون خود رشدی نکنیم چگونه می توانیم دیگران را رشد بدهیم ؟ محال است.

آقای احمدی نژاد گفت: چه زمانی کلامی اثر دارد ؟ موقعی که پشتش اتفاقی در دل گوینده افتاده باشد و چه زمانی کار هنری اثر دارد ؟ موقعی که پشتش در دل و اندیشه طراحان و برنامه ریزان اتفاقی افتاده باشد.

وی افزود: حتی در مسائل سیاسی جامعه اگر کسی به دنبال کارهایی باشد اما کار در خدمت تعالی او نباشد جهنم است.

رئیس جمهور گفت: هر کس در هر جا که هست و به هر کاری که مشغول است ، آن کار در درجه اول باید در خدمت تعالی فرد باشد تا بتواند جامعه را متعالی کند.

آقای احمدی نژاد افزود: انتظار دارم عزیزانمان در صدا و سیما همان طورکه در کار و تلاش و فعالیت و ابتکار و دلسوزی پیشتازند در مسیر کمال و تعالی هم پیشتاز باشند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: همه امکانات مادی ، معنوی و نیروی انسانی فراهم است و باید حرکت کنیم.

آقای احمدی نژاد افزود: ما فرهنگ و اندیشه اسلام ناب داریم و از سرزمین غنی و ثروت و نیروی انسانی شایسته و بی نظیر بهره مندیم بنابراین باید نقطه نهایی آرمان ها را هدف گیری کنیم. عظمت هر ملت با آرمان های آن اندازه گیری می شود.

رئیس جمهور گفت : چند روز پیش جلسه ای داشتیم که آقای ضرغامی هم حضور داشت و بخشی از این جلسه در خصوص امنیت ملی بود.

آقای احمدی نژاد با طرح این پرسش که امنیت ملی به چه معنی است و چه چیزی آن را به خطر می اندازد ؟ افزود: آیا اینکه در جایی بمب گذاری می شود ، یا مواد مخدر وارد می کنند ، یا چند نفر ترور می شوند و یا چند کارخانه اعتصاب می کنند ، امنیت ملی به خطر می افتد ؟

وی گفت: اساس امنیت ملی چیست ؟ آیا امکان دارد در کشور هیچ حادثه ای اتفاق نیفتد؟

آقای احمدی نژاد افزود: جهان مادی جهان برخوردها و حادثه هاست.

رئیس جمهور افزود: شاخص های امنیت ملی را باید در دل و اندیشه مردم جستجو کنیم و ببینیم نشاط اجتماعی چگونه است ؟ اگر در بالاترین حد باشد آنگاه امنیت ملی وجود دارد و هیچ کس نمی تواند آن را بر هم زند.

وی امید به آینده ، احساس افتخار به ایرانی بودن و دریافت ذهنی انسان ها از ثبات اجتماعی و سیاسی را از دیگر شاخص های امنیت ملی دانست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر