1

با وزارت نیرو و صنعت مشکلات جدی داریم

  • کد خبر : 76290
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰:۰۸

وی معتقد است: روزهای اولی که بنا بود فاز اول هدفمندی را اجرا کنیم عده‌ای می‌گفتند چون اقتصاد ما عمدتاً تحت تاثیر عامل بیرونی سیاسی، تحریم قرار دارد و تورم بالاست وقت مناسبی برای اجرای این قانون نیست.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت می گوید از دولت، رئیس‌جمهور و وزارت اقتصاد و دارایی پشت سر شورای رقابت برای کاهش قیمت خودرو ایستاده اند ولی در مجموع ما با وزارت راه و نیرو و صنعت و … درگیری‌های خیلی جدی داریم.

گزیده اظهارات رئیس شورای رقابت در گفت و گو با هفته نامه تجارت فردا در ادامه می آید:

• فاز اول هدفمندی به دلیل اینکه اصلاح قیمت‌های نسبی در آن به عنوان یک هدف است، می‌توانست طرح مفیدی باشد و نسخه‌ای برای درمان بیماری اقتصاد ما قلمداد شود. اگر شما به عنوان یک طبیب بیماری یک بیمار را تشخیص دادید و نسخه‌ای پیچیدید، اما وی بعد از اینکه نسخه را گرفت و رفت و با تشخیص خود در جهت درمان بیماری‌اش بر‌آمد نتیجه ممکن است از یک جهت، یک نوع بهبودی ظاهری پیدا کند، مثلاً تبش قطع شود، اما چون آن میکروب از بین نرفته یا هنوز آن ویروس در بدن است، نتوانسته‌ بر بیماری غلبه کند.

• اگر فاز اول را در کفه ترازو بگذارید، قطعاً نتایج مثبتش سنگین‌تر است. مثل کاهش واردات بنزین، ‌قاچاق بنزین، ‌قاچاق گندم و قاچاق تمام کالاهای یارانه‌ای. مهم این است که فاز اول نتوانست آن کارایی را به صورتی وارد اقتصاد کند که ما بتوانیم در عرصه جهانی بدون اتکا به نفت، اقتصادمان را بچرخانیم. که اگر فاز اول اجرا نمی‌شد هم باز همین بود. شاید هم بدتر.

• وقتی اقتصاددانان نتوانند برای اقتصاد کشور سیاستگذاری کنند در این صورت وزیر و معاون وزیر سیاستگذاری می‌کنند. در بحث قیمت‌گذاری می‌بینیم از هر تریبونی استفاده می‌شود و نظراتی داده می‌شود. اصلاً مقوله قیمت‌گذاری برای چیست؟ این مقوله زمانی معنا پیدا می‌کند که در بازار اختلالی وجود داشته باشد که در این صورت نیاز است تشکیلاتی یا شورایی مانند شورای رقابت را به منظور قیمت‌گذاری به وجود آورند.

• در دولت‌های توسعه‌یافته یک عده اقتصاددان که گرایش همه آنها اقتصاد بخش عمومی است، مشاورند و کسی اینها را نمی‌شناسد. دنبال مقاصد سیاسی هم نیستند. وظیفه‌شان این است که از صبح تا شب با تیم‌شان اقتصاد را رصد کنند. مرتب هم تحلیل ما و پیشنهادات‌شان را به رئیس دولت می‌دهند. این است که حتی اگر دولت ما هم تغییر یابد، این سیاست ما در درون یک سیستمی است که تغییر نمی‌یابد. ما چنین چیزی را نداریم.

• چند وقت پیش بنده رفته بودم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس. در این جلسه نمایندگانی از وزارت صنعت، سازمان حمایت، قطعه‌سازان، خودرو‌سازان و … آمده بودند. پنج دقیقه که گذشت متوجه شدم که من یک طرف هستم و تمام اینها یک طرف.

• از دولت، رئیس‌جمهور و وزارت اقتصاد و دارایی. حالا یکی دو‌تا بالاخره از کسانی که قبلاً دانشجو من بودند آنجا هستند و دفاع شخصی می‌کنند. ولی در مجموع ما با وزارت راه و نیرو و صنعت و … درگیری‌های خیلی جدی داریم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=76290

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر