به گزارش افق نیما مصلح اظهار کرد: نصب موتور EFD دیزلی روی خودرو سورن یکی از مهمترین پروژه های این مرکز بوده که با هدف ایجاد تنوع در سبد سوختی خودروهای سواری در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وی این موتور ملی دیزل ۱۵۰۰ سی.سی منطبق بر استانداردهای آلایندگی یورو ۴ است.
مصلح در ادامه به تشریح برخی پروژه های دیگر مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو پرداخت و گفت: خودکفائی پلاتفرم برق و الکترونیک خودروی ۲۰۶ در فازهای مختلف با سازندگان مختلف یکی دیگر از پروژه های ایران خودرو بوده است که با انجام آن عملا وابستگی به شرکت پژو فرانسه قطع شد و این خودرو برمبنای یکی از مدرن ترین و کامل ترین پلا تفرم های برق و الکترونیک متعلق به ایران خودرو در حال تولید است.
معاون طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو به پروژه خودرو دنا نیز اشاره کرد و گفت: در این پروژه کارهای طراحی و مهندسی تا حد زیادی انجام شده و بررسی برای تست صحه گذاری، اخذ استانداردها و کامل کردن فرآیند صنعتی سازی شروع شده و در سال جاری به بهره برداری و تولید انبوه می رسد.
وی سیستم مولتی پلکس جدید را نیز یکی دیگر از پروژه های تحقیقاتی گروه صنعتی ایران خودرو ذکر کرد و افزود: این سیستم ویژگی های جدیدی منطبق بر نیازمندهای مشتری خواهد داشت و امکاناتی برای آن در نظر گرفته شده و در حقیقت کل مجموعه قوای محرکه تحت این شبکه کنترل خواهد شد.
مصلح ادامه داد: پروژه توربو شارژر یا موتور پرخوران «ای.اف ۷» نیز برای نصب روی خودورهای سمند و سورن با هدف افزایش قدرت و گشتاور بدون تغییر در میزان مصرف سوخت در دست اجراست.
به گفته وی موتور ملی «ای.اف ۴» ویرایش دوم موتور ملی است که با حجم ۱۴۰۰ سی.سی برای نصب روی خودروی رانا و ۲۰۶ ساخت داخل در مراحل پایانی اجراست و در سال جاری روی این خودروها نصب خواهد شد.