1

عربستان سعودی فرصت نفوذ را در عراق بعد از سقوط صدام حسین از دست داد

  • کد خبر : 7728
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷

رژیم عربستان سعودی شدیداً از خروج اشغالگران عراق هراسان است. به نوشته روزنامه آلمانی ولت، تصمیم آمریکا برای خروج نظامیان خود از عراق، موجب نگرانی عربستان سعودی شده که هراسان است نفوذ بیشتر ایران را در پی داشته باشد. این روزنامه نوشت: عربستان سعودی فرصت نفوذ را در عراق بعد از سقوط صدام حسین از […]

رژیم عربستان سعودی شدیداً از خروج اشغالگران عراق هراسان است.
به نوشته روزنامه آلمانی ولت، تصمیم آمریکا برای خروج نظامیان خود از عراق، موجب نگرانی عربستان سعودی شده که هراسان است نفوذ بیشتر ایران را در پی داشته باشد.
این روزنامه نوشت: عربستان سعودی فرصت نفوذ را در عراق بعد از سقوط صدام حسین از دست داد و اکنون با تصمیم واشنگتن به عقب نشینی نیروهای این کشور از عراق نگران افزایش نفوذ تهران است. پیش از این هم پیمانان ریاض در منطقه از جمله حسنی مبارک، بن علی و علی عبدالله صالح سقوط کرده اند و پایه های هم پیمانان دیگر در بحرین، مغرب و اردن نیز با اعتراضات مردمی به لرزه درآمده است.
روزنامه ولت آلمان با بیان اینکه پادشاه عربستان نگران ایران در مقابل دروازه های خود است، افزود: با اینکه آمریکا و حکومت های پادشاهی خلیج فارس از ایران واهمه دارند، ولی عربستان سعودی از تشکیل یک عراق دمکراتیک با اکثریت شیعه نیز نفرت دارد. این نگرانی فقط به خاطر قدرت ایران نیست، بلکه به این دلیل است که قشر بزرگی از جمعیت عربستان سعودی شیعه بوده و اغلب در مناطق نفت خیز این کشور زندگی می کنند.
ولت می نویسد: آمریکا بعد از سقوط صدام حسین بر عربستان برای حضور سیاسی و اقتصادی در عراق فشار وارد کرده بود. مقامات سعودی این فشارها را نادیده گرفتند. عربستان به این دلیل قصد برقراری تماس با عراق را ندارد که این کشور و دیگر کشورهای منطقه مانند اردن عملاً هیچ نفوذی بر بغداد نداشته و میدان را به ایران واگذارکرده اند.
روزنامه آلمانی اضافه می کند: عربستان نگران بازگشت عراق به جایگاه خود در تولید نفت بعد از حل مشکل زیرساختی در صنایع نفت است. ریاض نگران است که قیمت های بالای نفت موجب تقویت اقتصاد عراق و ایران
و گسترش نفوذ آنها در منطقه شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر