4

معاملات خرید و فروش درآمدزاترین منبع درآمد معاملات ملکی

  • کد خبر : 77612
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

با وجود اینکه بیشترین معاملات بنگاه‌های معاملات ملکی کشور مربوط به اجاره ساختمان است اما بیشترین درآمد این بنگاه ها از معاملات خرید و فروش بدست آمده است.

در سال ۹۰ در کل کشور نزدیک به ۷۱هزار و ۹۱۶ بنگاه معامله ملکی در کل کشور دایر و نزدیک به ۱۱۷هزار و ۷۸۰نفر در این کارگاه ها مشغول به کار بوده‌اند.

۸۵ تا ۹۰ رکورد دار ایجاد بنگاه در سال های اخیر

بیشترین بنگاه‌های معاملات ملکی در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ و کمترین تعداد بین سال‌های ۷۰ تا ۷۴ در کشور تاسیس شده‌اند.

براین اساس تعداد ۳۵۳۷ واحد از این بنگاه‌ها تا قبل از سال ۷۰ در کشور ایجاد شده‌اند اما در ادامه و بین سال‌های ۷۰ تا ۷۴ چهار هزار و ۵۲۱ واحد، ۷۵ تا ۷۹ شش هزار و ۹۹۳ واحد، ۸۰ تا ۸۴ در حدود ۱۷ هزار و ۶۱۲ واحد، ۸۵ تا ۸۹ تعداد ۳۳ هزار و ۴۶۸ واحد و از سال ۹۰ به بعد نیز نزدیک به ۵۷۸۴ واحد در سراسر کشور شکل گرفته اند.

* کمترین و بیشترین بنگاها در کدام استان‌ها قرار دارند؟

بررسی گزارش مرکز آمار بیانگر آن است که تهران با وجود ۱۵هزار و ۸۶ کارگاه بالاترین تعداد بنگاه های کشور را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که خراسان رضوی با ۷۰۲۸ و مازندران با ۵۷۵۲ واحد در رتبه‌های بعدی بنگاه داران کشور قرار می گیرند.

اما کمترین تعداد بنگاه معاملات ملکی در استان ایلام با تعداد ۲۵۰ واحد واقع شده است، البته چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی هم به ترتیب با۴۶۱ و ۵۶۱ کارگاه در رده دوم و سوم کمترین ها جای دارند.

کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان تنها استان‌هایی هستند که درهر کدام از آنها در یکی از سال‌های ۷۰ تا ۹۰ هیچ بنگاه معاملات ملکی ایجاد نشده است.

* اجاره ساختمان های مسکونی، بالاترین معاملات بنگاه های کشور

اما در سال ۹۰ بیش از دو میلیون و ۹۷۲ هزار و ۲۵۹ معامله در بنگاه‌های کل کشور انجام شده که اجاره تمام یا بخشی از ساختمان مسکونی با یک میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۵۶ معامله بالاترین معاملات ملکی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر این اساس ۸۷۳ هزار و ۷۷۵ معامله بابت خرید و فروش تمام یا بخشی از ساختمان مسکونی ۲۹۸ هزار و ۴۶۳ معامله بابت خرید و فروش زمین، ۱۷۲ هزار و ۷۱۹ معامله بابت اجاره تمام یا بخشی از ساختمان غیر مسکونی و ۶۷ هزار و ۴۷ معامله نیز بابت خرید و فروش تمام یا بخشی از ساختمان غیرمسکونی در طول سال گذشته در کشور صورت گرفته است.

* اجاره ساختمان بالاترین هزینه بنگاه داران کشور

مقداری بالغ بر ۲۱۶۰ میلیارد ریال مصارف واسطه‌ای در کل بنگاه های کشور در سال ۹۰ وجود داشته که بیش از ۲۷۰ میلیارد ریال این مصارف به آب، برق گاز و سایر سوخت‌ها، بیش از ۲۴۲ میلیارد به هزینه‌های حمل و نقل و بالغ بر ۸۳۸ میلیارد ریال به اجاره ساختمان اختصاص داشته است. از این رو اجاره ساختمان بیشترین هزینه را برای بنگاه داران کشور به همراه داشته است.

* معاملات خرید و فروش درآمدزاترین منبع درآمد معاملات ملکی

بنگاه های کشور در سال ۹۱ بیش از ۸۳۲۷ میلیارد ریال دریافتی داشته اند که معامله بابت خرید و فروش تمام یا بخشی از ساختمان مسکونی با رقمی بیش از ۴۲۰۴ میلیارد ریال بیشترین درآمدزایی را برای بنگاه ها را به همراه داشته است.

بر این اساس معاملات خرید و فروش زمین با بیش از ۸۷۰ میلیارد ریال ومعامله خرید و فروش تمام یا بخشی از ساختمان غیر مسکونی نیز با بیش از ۳۴۷ میلیارد ریال سایر منابع درآمدی بنگاه های معاملات ملکی کشور در سال ۹۰ بوده‌اند.

* تهران دارای بیشترین ارزش افزوده در بنگاه های معاملات ملکی

کل ارزش افزده ای که در کل بنگاه های کشور در سال ۹۰ ایجاد شده بالغ بر ۶۱۶۰ میلیارد ریال بوده که تهران با بیش از ۳۱۷۵ میلیارد بیشتری ارزش افزوده را در بین استان های کشور بدست آورده است.

این در حالی است که ایلام با کمتر از شش میلیارد پایین ترین مقدار ارزش افزوده را در کل کشور داشته است.

به گزارش افق / ایسنا:البته ارزش افزوده مصارف واسطه ای در بنگاه های کل کشور بالغ بر ۲۱۶۶ میلیارد بوده است اما این بنگاه ها در مقابل بیش از ۸۳۲۷ میلیارد ریال ارزش افزوده از طریق ستانده ای خود بدست آورده‌اند.

قابل ذکر است که در این بنگاه‌ها در سال ۹۰ نزدیک به ۱۱۰۵ میلیارد و ۵۱۷ میلیون و هفت هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت وجود داشته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=77612

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]