2

در نشست «بروکسل» چه گذشت؟

  • کد خبر : 77721
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۷

در حالی برای چندمین بار متوالی مقامات ارشد افغانستان با موضوع بررسی اوضاع امنیتی با کشورهای مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نشست‌هایی برگزار می‌کنند که به اذعان کارشناسان، خروجی چنین مراسماتی با واقعیات جامعه امروز افغانستان سازگاری ندارد.

 حامد کرزی و هیئت همراهش پس از سفر ۲ روزه به بروکسل پایتخت بلژیک، شب گذشته به افغانستان بازگشتند.
رئیس جمهور افغانستان در دومین روز سفرش به بروکسل، روز چهارشنبه در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و آمریکا شرکت کرد.
در این نشست که در آن حامد کرزی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و اشفاق کیانی فرمانده ارتش پاکستان و عده‌ای دیگر از مقامات ۳ کشور حضور داشتند، در خصوص روابط میان افغانستان و پاکستان و مسائل منطقه‌ای، بحث و گفتگوهای مفصلی صورت گرفت.
جان کری در پایان نشست سه جانبه در حالی که رئیس جمهور افغانستان و اشفاق کیانی نیز حضور داشتند، گفت‌وگوی طرفین را جامع، موثر و سازنده خواند و تصریح کرد: این گفتگو‌ها ثمر بخش بوده و در موضوعات مورد بحث، پیشرفت‌های نیز صورت گرفته است.
وی گفت ما نمی‌خواهیم توقعاتی را ایجاد کرده و قولی دهیم که نتوانیم آن را جنبه عملی ببخشیم.
به گفته کری، زمانی که به کشورهای خود بر می‌گردیم، هر کدام ما وظایف مشخصی داریم که باید آن را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: در نشست ۳ جانبه توافق کردیم که برای ملت‌های خود ثابت کنیم که وعده‌های ما جنبه عملی دارد.
کری افزود: امروز هر کدام ما به این توافق رسیدیم که گفت‌وگوی مشخصی را در مسائل سیاسی و همچنین موضوعات امنیتی به خاطر منافع افغانستان، پاکستان و صلح در منطقه، ادامه دهیم.
وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که ما موافقت کردیم تا به تلاش هایمان در راستای یافتن صلح و ثبات در افغانستان، پاکستان و منطقه، متعهد هستیم.
جان کری گفت که ما در مسیر درستی قرار داریم و از این که کرزی و کیانی برای این مذاکرات به بروکسل آمدند، از آنان تشکر می‌کنم.
• حامد کرزی در حاشیه نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و آمریکا در بروکسل با مشاور امنیت ملی انگلیس نیز دیدار کرد.
در این دیدار که در محل اقامت رئیس جمهور افغانستان انجام شد، هر دو جانب در مورد روابط کابل- لندن، پروسه صلح افغانستان و گفتگو های سه جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس بحث و تبادل نظر کردند.
در این دیدار مشاور امنیت ملی انگلیس بر ادامه نشست های سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و کشورش تاکید کرد.
• همچنین رئیس جمهور افغانستان در اولین روز سفرش به کشور بلژیک عصر روز سه‌شنبه  با «اندرس‌فوگ راسموسن» دبیرکل سازمان ناتو دیدار کرد.
در این دیدار که در مقر سازمان ناتو در شهر بروکسل انجام شد، هر ۲ طرف در مورد حضور ناتو پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند. کرزی و راسموسن تأکید کردند که مذاکرات میان افغانستان و ناتو درباره ادامه حضور این سازمان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان ادامه یابد.
دبیرکل ناتو ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور افغانستان بیان داشت که ما به زودی شاهد گرفتن تمام مسئولیت‌های امنیتی افغانستان توسط نیروهای امنیتی افغان خواهیم بود.
وی ضمن این که افغانستان با ثبات را هدف مشترک دولت افغانستان و ناتو خواند، افزود: ناتو به حمایت خود از افغانستان تا سال ۲۰۱۴ و پس از آن ادامه می‌دهد.
رئیس جمهور افغانستان نیز از پیشرفت موفقیت آمیز روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی اظهار خرسندی کرد و گفت: افغانستان توانایی حفاظت از سرزمین خود را توسط نیروهای امنیتی افغان دارد.
کرزی ضمن تأکید بر ضرورت ادامه گفت‌وگو در ارتباط با ادامه حضور ناتو پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان گفت: باید هیئتی برای پیشبرد این مذاکرات، تعیین شود.
• همچنین حامد کرزی روز سه شنبه در محل اقامت خود در شهر بروکسل با «دیدیه ریندارس» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه بلژیک نیز دیدار کرد.
• گفتنی است که دبیرکل ناتو در حاشیه نشست ۳ جانبه در بروکسل اعلام کرد که پاکستان باید در برقراری ثبات در افغانستان در آستانه خروج نیروهای خارجی از منطقه نقشی مثبت ایفا کند.
وی تصریح کرد: برای تضمین صلح و ثبات طولانی‌ مدت در افغانستان نیازمند همکاری مثبت کشورهای همسایه افغانستان از جمله پاکستان هستیم.
راسموسن تأکید کرد که پاکستان باید شورشیانی را که از این کشور به عنوان مخفیگاه برای حملات در افغانستان استفاده می‌کنند، سرکوب کند.
وی گفت: این که تروریست‌ها می‌توانند از مرز افغانستان عبور کنند و پس از اقدامات تروریستی در این کشور، به پاکستان برگردند، مشکل بزرگ امنیت منطقه است.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=77721

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر