2

چیدمانهایی که خستگی را رفع می کند

  • کد خبر : 78966
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰:۲۱

خسته و بی حوصله به خانه ها برمی گردیم و برای بی‌قراری ها و ناآرامی هایمان بهانه گیری می کنیم. در این میان وقتی صحبت از تأثیر چیدمان خانه بر این احوال می شود، عده‌ای از گرانی می گویند که اجازه تغییر چیدمان را به آن ها نمی‌دهد، ولی باید دانست ما وسایل غیرضروری زیادی داریم.

تا به حال از خودتان پرسیده اید چرا باید به چیدمان خانه مان توجه کنیم؟ تا به حال این احتمال را داده‌اید که ممکن است شیوه چیدن وسایل منزل ارتباط مستقیمی با وضعیت سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد؟ 


واقعیت این است که اهمیت این موضوع بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید. چیدمان مناسب منزل فراتر از زیبایی بخشیدن به ظاهر منزل و ایجاد تناسب بین وسایل آن است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم سلسله مباحث چیدمان را با بهره گرفتن از نظر متخصص و کارشناس منتشر کنیم تا همه ابعاد آن در نظر گرفته شود.

ضرورت چیدمان مناسب خانه

دکتر فاطمه کاتب، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در تبیین اهمیت و ضرورت توجه به چیدمان خانه در گفت وگو با خراسان گفت: ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که چه ضرورتی وجود دارد که ما در دنیای امروز و به خصوص در جوامع شهری با چیدمان درست آشنا شویم.

در گذشته مردم کمتر دچار آسیب های روانی و مشکلاتی از این قبیل می شدند ولی متأسفانه در زندگی های امروز انواع و اقسام آلودگی ها وجود دارد. آلودگی های صنعتی و صوتی، آلودگی هوا و به خصوص آلودگی های بصری که روان و زندگی ما را بدون آن که متوجه باشیم به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

خستگی و بی قراری در محیط های دور از طبیعت

مردم احساس می کنند خسته اند، پریشان و بی قرارند ولی علت آن را نمی دانند. یکی از مهم ترین علل این حالات شرایط محیطی نامناسب است که متأسفانه نه در محیط های کاری به آن توجه شده است و نه در محیط خانه و زندگی. ما ساعت ها در محیط هایی به سر می بریم که رنگ، صدا و فضای مناسب در آن وجود ندارد.

ارزش هایی که در گذشته وجود داشت مثل چشم اندازهای طبیعت دیگر در دسترس ما نیست و شیوه زندگی به گونه ای است که اگر باغچه ای نداریم که به آن آب بدهیم، گلدانی هم در خانه نگه نمی داریم.مجموع این مسائل ضرورت مباحثی مثل چگونگی چیدمان وسایل منزل را دوچندان می کند.

امروزه از نظر علمی کاملا به اثبات رسیده است که وجود گل و باغچه و به طور کلی محیط مناسب تا چه اندازه در بهبود وضعیت روانی افراد نقش دارد و در پژوهش‌های متعدد تأثیر آن روی افرادی مثل بیماران خاص و بدحال یا محیط هایی مثل مهدهای کودک به اثبات رسیده است. حال که مانند گذشته طبیعت در زندگی مان حضور ندارد، باید سعی کنیم با طبیعت آشتی کنیم.

امروز هرکسی به خاطر بیماری یا مشکلی که دارد به متخصص مراجعه می کند ولی کسی از خودش نمی پرسد منشاء درد چیست؟ یا چرا برخی ها دوست ندراند در خانه هایشان بمانند؟ چرا بعضی بچه ها دوست ندارند در خانه باشند؟ یکی از دلایل اصلی این است که محیطی که در خانه داریم را دوست نداریم.

غیرضروری ها حذف شود

خسته و بی حوصله به خانه ها برمی گردیم و برای بی‌قراری ها و ناآرامی هایمان بهانه گیری می کنیم. در این میان وقتی صحبت از تأثیر چیدمان خانه بر این احوال می شود، عده‌ای از گرانی می گویند که اجازه تغییر چیدمان را به آن ها نمی‌دهد، ولی باید دانست ما وسایل غیرضروری زیادی داریم.

برای شروع فرآیند مناسب تا رسیدن به وضعیتی درست از چیدمان افراد باید ابتدا تأمل و با ارزیابی مشخص کنند که:

۵ گام آغازین

اشکالات و نقص ها را پیدا کنید

۱ – از نظراعضای خانواده،چیدمان خانه چه مشکلی دارد؟ و از سویی چه واقعیت‌هایی دارد؟ به هر روی همه ایده آل هایی در نظر دارند که گاهی با واقعیت موجود فاصله بسیار زیادی دارد. ولی اگر بخواهید با واقعیت و شرایط موجود در پی زیبایی باشید.حتما باید مشکلات و موقعیت خانه را به طور کامل در نظر بگیرید.

پیش از رفتن به سراغ راه حل ها سعی کنید اول اشکالات و نقص ها را پیدا کنید. این کار را برای تمام نقاط منزل از سرویس بهداشتی گرفته تا اتاق نشیمن، اتاق خواب و … انجام دهید و همه را بنویسید.

تهیه فهرستی از وسایل غیر ضروری

۲ – فهرستی دقیق از وسایل غیر ضروری و بدون استفاده که مدت هاست از آن ها استفاده نمی کنید، تهیه کنید. این فهرست شامل وسایلی که تنها کارکرد دکوری و تزیینی دارند نیز می شود.

البته منظور وسایلی که دوستشان داریم و از آن ها لذت می بریم مثل یک تابلوی زیبا نیست، وسایلی که آن ها را دوست نداریم و حوصله ما را سر برده و به دلایلی مثل این که هدیه است یا حیف است و … آن ها را نگه داشته ایم.

عزم خود را برای این کار جزم کنید

۳ – باید ببینید چقدر برای انجام این کار جدی هستید. هر کسی که برای این کار هدفی ندارد، موفق نخواهد شد؛ مانند کسانی که در کارهایشان بی هدف هستند و طعم موفقیت را نمی چشند، پس عزم خود را برای این کار جزم کنید.

چقدر بودجه دارید

۴ – مسئله بعد، توان مالی عزم خود را برای این کار جزم کنیدو بودجه لازم برای این تغییرات است. خوب است تمام اعضای خانواده خواسته های شان را درباره شرایط یک محیط مطلوب بیان کنند. سپس مشخص کنید که دقیقا چه مبلغی را می توانید برای این کار اختصاص دهید. ممکن است بخواهیم فقط از وسایل موجود استفاده کنیم.

ایده ها یا برنامه ها را مشخص کنیم

۵ – مشخص بودن برخی ایده ها یا برنامه هایی که مدنظر است نیز کمک کننده است؛ مثل این که آیا قصد دارید خانه را نقاشی کنید یا خیر یا به تازگی نقاشی کرده اید یا …
پس از این مراحل به صورت کاربردی وارد بحث اصلی خواهیم شد که در آن به نکات لازم خواهیم پرداخت. همه می‌خواهیم زندگی مناسب با هر شغل و با سطح بودجه ای که داریم، تجربه کنیم و از زندگی و فضای اطراف مان لذت ببریم.
باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=78966

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر