1

گران ترین نقاط شهر تهران کجا هستند؟ +جدول

  • کد خبر : 79302
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵

مشکل و معضل مسکن از جمله موضوعات بسیار مهم تمامی دولت‌ها در چند دهه گذشته در ایران بوده است و این معضل در تمامی این سال‌ها انرژی زیادی را از تمامی دولت‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گرفته است و تمامی دولت‌ها نیز بسته به رویکردها و برنامه‌های خود سیاست‌های متعدد و بعضا متضادی را برای حل کردن این مشکل به کار بستند تا در سایه اجرای این سیاست‌ها قیمت مسکن با سیر صعودی همراه نشود و یا در یک نگاه حداقلی قیمت آن رشد کمی در طول سال داشته باشد.

 

قیمت مسکن نیز از سال ۸۷ تا سال ۱۳۹۱ با رشد ۵۰۰درصدی مواجه شود. رشدی که به خوبی در امار منتشر شده مرکز آمار قابل مشاهده و بررسی است.

به گزارش زندگی دولت نهم و دهم نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند و در طول هشت سال گذشته برنامه های متعددی را برای تامین مسکن مورد نیاز اقشار مختلف جامعه اجرایی کرده اند. این دولت از همان ابتدای شروع تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۸۴ یکی از اهداف و برنامه های خود را حل مشکل مسکن به ویژه برای جامعه جوان کشور عنوان کرد و با نقد تند و گاه بی رحمانه برنامه‌ها و سیاست‌های دولت های گذشته حل مشکل مسکن برای همیشه و کاهش قیمت این کالا را وعده داد.

با شروع به کار دولت و اندکی بعد از اجرایی شدن برنامه‌های دولت نهم در رابطه با مسکن برنامه‌هایی که از همان ابتدا کارشناسان به موفقیت آن تردید داشته و عملی شدن آن را تا حدی غیر ممکن می‌دانستند قیمت مسکن نه تنها کاهش نیافت که معضل رکود و تورم دامن صنعت ساختمان کشور را گرفت و قیمت مسکن و زمین در بازاری راکد و خالی از خرید و فروش بیشتر از حتی میزان تورم سالانه در کشور افزایش یافت.

این افزایش قیمت در بخش مسکن آنچنان مشهود و ملموس بود که به وضوح در گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیز گنجانده شد و این دو نهاد با تایید بالا رفتن قیمت‌ها به صورت رسمی شکست سیاست‌های دولت نهم و دهم را در این بخش تایید کردند.

بر اساس گزارش مرکز امار ایران متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشوردر سال ۸۷در حدود ۶۴۲۹ هزارریال بوده است به عبارت ساده تر متوسط قیمت یک متر مربع زمین در کشور در حدود ۶۴۲ هزار تومان بوده است. در آن سال میزان متوسط قیمت فروش در استان تهران و شهر تهران با متوسط قیمت ۴۳۲۳۵ هزارریال ( تقریبا ۴ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان) بوده است.

دولت احمدی نژاد از دو سال بعد از آغاز به کارش با کوپی برداری طرح جامعه مسکن دولت هشتم و تکیه بر یکی از فصول این طرح، پروژه مسکن مهر را با تبلیغات گسترده در سال ۸۶ آغاز کرد تا به زعم رئیس جمهور و وزیر مسکن وقت معضل مسکن در طول چهار سال به طور کلی در کشور بر طرف شود.

تامین اعتبارات بسیار گزاف برای این طرح و تعطیلی تمام پروژه‌های نیمه کاره مسکن در تمامی کشور و تاکید بر اجرای تنها طرح مسکن مهر و ارائه تسهیلات بسیار ویژه و ارزان قیمت به فعالان این عرصه تقریبا از ابتدای سال ۸۶ آغاز شد و همگان به انتظار نتیجه این همه تبلیغات نشستند. با گذشت نزدیک به پنج سال و با به پایان رسیدن عمر دولت دهم بود که انتشار گزارش نهادهای متولی همچون بانک مرکزی و مرکز آمار واقعیت‌های افزایش لجام گسیخته قیمت زمین در تهران و تمامی شهرهای بزرگ را در طول تمامی سال‌های اجرای طرح مسکن مهر و وعده وعیدهای مسئولان دولتی را اثبات کرد و مسئولان دولتی نیز این بار به مانند مردم طعم تلخ این واقعیت را چشیدند.

مطالعه اجمالی گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت زمین در کشور در سال ۹۱ به خوبی شکست طرح مسکن مهر دولت نهم و دهم را در راستای کنترل قیمت مسکن و همچنین برطرف کردن معضل قدیمی مسکن در کشور نشان می دهد.

بر اساس گزارش این نهاد، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ۳۹۴۳۴ هزار ریال (۳ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان) بوده است.

به عبارت ساده تر میانگین قیمت خرید و فروش تنها یک متر مربع زمین در کشور در سال ۹۱ نسبت به سال ۸۷ در حدود ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

 

 

کل کشور
قیمت فروش یک مترمربع زمین در سال ۸۷ در کشور (هزار ریال)
حداقل
حداکثر
متوسط
۱۰۵
۴۳۲۳۵
۶۴۲۹
کل کشور
قیمت فروش یک مترمربع زمین در سال ۹۱ در کشور (هزار ریال)
حداقل
حداکثر
متوسط
۶۵۵۰
۱۳۳۷۰۶
۳۹۴۳۴

بیشتر از سطح نرخ تورم در کشور بالا رفت و هزینه سنگینی را به سبد خانوارهای ایرانی تحمیل کرد.

در طول این هشت سال قیمت مسکن نیز به همراه قیمت زمین هر ساله رشد چشمگیر داشت و واحدهای مسکونی طرح مهر نیز نتوانست دردی را دوا کند آنچنان که مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از طرح مسکن مهر می‌گوید: نیاز کشور به مسکن سالانه در حدود یک میلیون واحد است که دولت با طرح مسکن مهر در بهترین و خوشبینانه ترین حالت سالانه تنها ۲۰۰ هزار واحد را ساخته در اختیار متقاضیان قرار داده است.

کمبود عرضه و افزایش سالانه تقاضا برای مسکن در طول هشت سال گذشته علاوه بر میزان متقاضیان گذشته مسکن در کل کشور سبب شد که قیمت مسکن نیز از سال ۸۷ تا سال ۱۳۹۱ با رشد ۵۰۰درصدی مواجه شود. رشدی که به خوبی در امار منتشر شده مرکز آمار قابل مشاهده و بررسی است.

بر اساس امار این مرکز متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در نیمه اول سال ۱۳۸۷ در سطح کل کشور ۹۲۶۵ هزارریال بوده است .

سیاست‌های دولت در بخش مسکن در طول هشت سال گذشته نه تنها نتوانست قیمت زمین در این بخش را ثابت نگه دارد که قیمت مسکن نیز همراه با نرخ تورم و در برخی مواقع حتی

اما امار مرکز آمار برای سال ۹۱ به خوبی نشان می‌دهد که متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور با۲۵۴ درصد افزایش۳۲۸۲۰ هزار ریال بوده است،

قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در کل کشور در سال ۸۷( هزار ریال) بر اساس گزارش مرکز آمار

حداقل
حداکثر
متوسط
۲۲۲
۹۰۰۰۰
۹۲۶۵

قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در کل کشور در سال ۹۱( هزار ریال)

حداقل
حداکثر
متوسط
۲۳۹۶
۱۳۸۹۷۶
۳۲۸۲۰

این میان شهر تهران با افزایش چشمگیر قیمت مسکن رتبه نخست گرانی زمین و مسکن را به نام خود ثبت کرده است که نکته قابل توجه در این شهر اختلاف بسیار زیاد قیمت زمین و واحدهای ساختمانی در نقاط مختلف این شهر است بر اساس امار منتشر شده از سوی مرکز آمار متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۳۲۸۲۰ هزار ریال بوده است. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش ترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود ۶۰۷۲۵ هزار ریال در منطقه ۱ و کمترین آن در حدود ۱۶۱۲۸ هزار ریال در منطقه ۱۸ بوده است.

شرح
قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی(هزارریال)
حداقل
حداکثر
متوسط
کل شهر
منطقه ۱
منطقه۲
منطقه۳
منطقه۴
منطقه۵
منطقه۶
منطقه۷
منطقه۸
منطقه ۹
منطقه ۱۰
منطقه ۱۱
منطقه ۱۲
منطقه ۱۳
منطقه ۱۴
منطقه ۱۵
منطقه ۱۶
منطقه ۱۷
منطقه ۱۸
منطقه ۱۹
منطقه ۲۰
منطقه ۲۱
منطقه ۲۲
۶۰۰۰
۶۰۷۲۵
۱۱۰۳۸
۱۱۱۲
۸۳۰۰
۱۰۰۰۰
۱۰۰۷۰
۱۰۰۰۰
۱۰۰۰۰
۸۱۲۷
۹۰۰۹
۸۰۳۹
۷۰۰۰
۱۰۰۰۰
۸۰۳۳
۷۰۰۰
۷۰۰۰
۷۰۹۹
۷۰۰۰
۷۳۸۰
۶۰۰۰
۱۰۰۰۰
۱۰۳۱۸
۱۶۸۶۴۹
۱۶۲۳۵۳
۱۶۸۶۴۹
۱۵۴۱۳۱
۱۱۶۶۶۷
۹۸۳۵۷
۱۲۵۵۰۹
۱۰۰۶۲۹
۸۷۴۸۴
۴۷۶۲۹
۵۷۲۰۰
۵۹۰۱۶
۵۱۷۳۶
۷۶۹۲۳
۶۰۰۰۰
۵۹۶۳۱
۵۱۴۱۷
۴۷۳۶۵
۴۴۵۴۵
۴۷۵۰۰
۴۸۵۷۱
۵۴۷۵۲
۵۹۵۰۰
۳۲۸۲۰
۶۰۷۲۵
۵۳۳۲۳
۳۲۷۸۲
۳۴۲۳۴
۴۰۶۶۶
۳۱۵۰۳
۳۰۸۵۳
۲۰۳۲۵
۲۰۹۹۶
۲۲۲۹۶
۲۱۲۴۶
۲۸۷۱۲
۲۴۲۴۳
۱۸۲۲۲
۱۸۷۲۴
۱۶۶۳۷
۲۲۸۵۹
۳۱۲۳۶
۱۶۶۳۷
۲۲۸۵۹
۳۱۳۳۶

افزایش تدریجی قیمت زمین و مسکن در طول هفت سال گذشته و افزایش یک باره آن در سال ۹۱ همگی گواه این ادعا است که سیاست های دولت احمدینژاد در بخش مسکن به مانند بسیاری از سیاست‌های دیگر دولت او با موفقیت همراه نبوده است، سیاست‌هایی که بخش قابل توجهی از بودجه مملکت را به خود اختصاص دادند و عواید آنچنانی برای کشور و مردم به همراه نداشتند به ویژه پروژه مسکن مهر که یکی از مهمترین پروژه‌های دولت احمدی نژاد بود و به زعم بسیاری از کارشناسان بخش قابل توجهی از اعتبارات عمرانی کشور در چند سال گذشته را به خود اختصاص داد. مقایسه سرانگشتی قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در دو سال ۸۷ و ۹۱ به خوبی از رشد شتابان قیمت مسکن در این شهر خبر می‌دهد به طور تقریبی قیمت مسکن در شهر تهران فاصله سال ۸۷ تا ۹۱ در حدود ۱۰۱ درصد رشد داشته است.

مناطق تهران
متوسط قیمت در سال ۸۷
متوسط قیمت در سال ۹۱
درصد رشد
منطقه ۱
۲۵۹۲۴
۶۰۷۲۵
۱۳۴
منطقه۲
منطقه۳
۲۰۶۴۹
۵۳۳۲۳
۱۵۸
منطقه۴
۱۶۰۶۵
۳۲۷۸۲
۱۰۴
منطقه۵
۱۶۳۹۲
۳۴۲۳۶
۱۰۸
منطقه۶
۲۰۳۹۸
۴۰۶۶۶
۹۹
منطقه۷
۱۴۹۳۰
۳۱۵۰۳
۱۱۱
منطقه۸
۱۴۷۰۸
۳۰۸۵۳
۱۰۹
منطقه۹
۱۱۳۶۹
۲۰۳۲۵
۷۸
منطقه۱۰
۱۱۶۶۰
۲۰۹۹۶
۸۰
منطقه۱۱
۱۲۷۳۱
۲۲۲۹۶
۷۵
منطقه۱۲
۱۲۶۸۴
۲۱۲۴۶
۶۷
منطقه۱۳
۱۳۹۸۲
۲۸۷۱۲
۱۰۵
منطقه۱۴
۱۲۳۷۶
۲۴۲۴۳
۹۵
منطقه۱۵
۱۰۹۷۱
۱۸۲۲۲
۶۶
منطقه۱۶
۱۰۰۳۷
۱۸۷۲۴
۸۶
منطقه۱۷
۹۹۸۲
۱۶۶۳۷
۶۶
منطقه۱۸
۹۶۶
۲۲۸۵۹
۷۲
منطقه۱۹
۹۶۸۴
۳۱۲۳۶
۹۶
منطقه۲۰
منطقه۲۱
۱۲۰۲۷
۲۲۸۵۹
۹۰
منطقه۲۲
۱۳۵۵۵
۳۱۳۳۶
۱۳۱

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=79302

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر