2

همسر طالبانی حامل چه پیامی برای ایران بود؟ +تصاویر

  • کد خبر : 80353
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷

اندکی بعد از دیدار غیر منتظره همسر جلال طالبانی،رئیس جمهور عراق با مسئولان ارشد کشورمان،برخی منابع آگاه از اهداف و ماموریت‌های وی پرده برداشتند

«هیرو ابراهیم احمد» همسر جلال طالبانی در حالی که رئیس جمهور عراق در بستری بیماری است به صورت غیر معمول  سفری سیاسی به تهران انجام داد و در این سفر با مقام های ارشد سیاسی و امنیتی کشورمان(ازجمله ؛علی اکبر صالحی و سعید جلیلی) دیدار و گفت و گو کرد.

 سفر همسر طالبانی با حوادثی مهم در مناسبات ۴ کشور منطقه؛ ایران،عراق و ترکیه و سوریه همزمان شده است. اما به باور ناظران سیاسی ،از میان این حوادث،ماموریت خانم طالبانی عمدتاً متوجه سرنوشت گروه پ ک ک یا همان شورشیان کرد ترکیه است.

حزب کارگران جدایی طلب ترکیه(پ ک ک) از نوروز امسال و بعد از سه دهه جنگ خونین با ارتش ترکیه با تصمیم تاریخی عبدالله اوجالان(رهبر زندانی معارضان کرد) راه آشتی با دولت آنکارا را پیش گرفت اما در مرحله اجرای این تصمیم تاریخی با مشکلات و موانع جدی روبرو شد.

در این اثنا نگاه سران پ ک ک به ریش سفید کردهای منطقه (جلال طالبانی) و نقش همسر وی معطوف شد که همواره در جایگاه یک میانجی در مناقشات کردها با دولتهای مرکزی عراق و ترکیه ظاهر شده است.

بر این اساس ناظران اکنون در ارزیابی سفر همسر طالبانی به تهران ۲ فرضیه را به طور جدی مطرح می کنند؛نخست آنکه خانم هیرو ابراهیم احمد در این سفر احتمال دارد که حامل نامه یا پیشنهادی میان تهران و طرفهای پ ک ک باشد و از سوی دیگر،او ایران را که یکی از قدرتهای دوست و مورد اعتماد کردهای عراق و شخص طالبانی بوده به عنوان طرف مشورت انتخاب کرده است و بیش از هر چیز بر آن است تا گروه های کّرد در تصمیم تاریخی خویش برای مصالحه با ارتش ترکیه بر صلاحدید ایران متکی باشند.

گزارشها حاکی از آن است که همسر رئیس‌جمهور عراق قرار است در سفر آینده‌اش به آلمان، دو نامه از سوی سرکرده زندانی پ‌ک‌ک و رئیس شورای رهبری این گروهک را به دست «جلال طالبانی» برساند.
طبق خبری که  پایگاه کُردی «SNN» منتشر کرده، «محمد امین پنجوینی» از نویسندگان و فعالان فرهنگی کُرد عراقی که از دو دهه پیش تاکنون روابط نزدیکی با پ‌ک‌ک داشته و در حال حاضر از اعضای شورای ریاستی نهاد موسوم به کنگره ملی کُرد است، دیروز در سلیمانیه با «هیرو ابراهیم احمد» همسر «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور بیمار عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

پنجوینی در این دیدار دو نامه در اختیار هیروخان گذاشت که یکی از آنها متعلق به عبدالله اوجالان و دیگری از سوی «مراد قاراییلان» رئیس شورای رهبری پ‌ک‌ک، خطاب به مام جلال نوشته شده است.

به گزارش «کرد پرس»، وی در خصوص محتوای این نامه‌ها به خبرنگاران گفت: اوجالان از خاطرات خود با مام جلال در لبنان و سوریه یاد کرده و با ستودن اقدامات وی در سالیان ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ و کمک به «تورگوت اُزال» رئیس جمهور وقت ترکیه برای ایجاد صلح بین پ‌ک‌ک و آنکارا، آروز کرده که جناب رئیس جمهور هر چه زودتر به میدان فعالیت سیاسی و اجرایی بازگردد و از مذاکرات کنونی حمایت کند.

وی در ادامه افزود: «مراد قاراییلان نیز در نامه خود جویای احوال مام جلال شده و آرزومند است که وی یک بار دیگر نقش موثر خود در ایجاد وحدت بین احزاب و گروه‌های کُردی را بر عهده گیرد.»

قرار است طی روزهای آینده هیروخان با سفر به آلمان این نامه‌ها را در اختیار طالبانی بگذارد.

از سوی دیگر دکتر نجم الدین کریم استاندار کرکوک و پزشک مخصوص رئیس جمهور عراق اعلام کرده که هر روز به تلفنی با طالبانی صحبت می‌کند و وضعیت او رضایت بخش است.

دباغ: سفر همسر جلال طالبانی به ایران ارتباطی با موضوع جانشینی رییس‌جمهور عراق ندارد

در این میان نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در تهران گفت: سفر همسر رییس‌جمهور عراق به ایران ارتباطی به بحث جانشینی آقای جلال طالبانی ندارد.

ناظم دباغ در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان  با اشاره به سفر هیرو ابراهیم احمد از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق که روز یکشنبه‌ در سفر دو روزه به تهران آمده است و با برخی مقامات کشورمان دیدار داشته، اظهار کرد: سفر همسر آقای طالبانی در راستای تقویت روابط و حفظ وحدت عراق و مذاکره برای حفظ توافق‌های فی‌مابین بوده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن این سفر تاکید کرد: این روابط و استمرار آن می‌تواند به وحدت میان ایران و کردستان عراق کمک کند.

نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در تهران با اشاره به مذاکرات نیچروان بارزانی و نوری المالکی درباره حل اختلافات و مشکلات اظهار کرد: ایران و کردستان عراق در مذاکرات یکی دو روز گذشته نتایج این مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند.

دباغ در پاسخ به این‌که برخی تحلیل‌ها و گزارش‌ها در رسانه‌های مختلف حکایت از این دارد که سفر همسر جلال طالبانی به ایران و دیدار با مقامات در راستای حمایت ایران از وی برای جانشینی در سمت رییس‌جمهوری عراق است با تاکید بر اینکه این حرف‌ها و گزارش‌ها درست نیست، اظهار کرد: در این سفر هیج صحبت و مذاکره‌ای درباره اینکه همسر آقای طالبانی بخواهد جانشین وی شود مطرح نشده و آن را تایید نمی‌کنم.

وی با اشاره به دیدارهای رییس کمیته مرکزی اتحادیه میهنی کردستان عراق با مقامات کشورمان گفت: روز یکشنبه خانم هیرو ابراهیم احمد با وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کردند و صبح روز دوشنبه نیز با رییس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

دباغ در پایان گفت: هیات کردستان عراق به ریاست همسر رییس جمهور عراق امروز سه‌شنبه تهران را ترک کرد

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=80353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر