1

همه تخلفات انتخاباتی مربوط به شورای نگهبان نیست

  • کد خبر : 80432
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳

کدخدایی درباره نهایی شدن آیین نامه شورای نگهبان نیز گفت: این آیین نامه، داخلی است و چیزی نیست که بتوان آن را منتشر کرد، با این حال در این آیین نامه بعضی از شرایط نامزدها مانند مدیر و مدبر بودن و یا اعتقاد به نظام تبیین شده است.

افق نیوز:سخنگوی شورای نگهبان نیز در همایش افق رسانه گفت: همه تخلفات انتخاباتی مربوط به شورای نگهبان نیست و این شورا در خصوص رسیدگی به آنها صلاحیت ندارد.

کدخدایی افزود: بعضی از این تخلفات جرم است و باید محاکم دادگستری به آن رسیدگی کنند.

وی گفت: در همین زمینه قوه قضائیه ستاد پیشگیری از جرایم را شکل داده است.

کدخدایی درباره نهایی شدن آیین نامه شورای نگهبان نیز گفت: این آیین نامه، داخلی است و چیزی نیست که بتوان آن را منتشر کرد، با این حال در این آیین نامه بعضی از شرایط نامزدها مانند مدیر و مدبر بودن و یا اعتقاد به نظام تبیین شده است.

وی با بیان اینکه این قانون در خصوص وظیفه شورای نگهبان درباره تبلیغات نامزدها ساکت است و کار مشخصی از این بابت بر عهده شورا نیست افزود: با این حال اگر تشخیص بدهیم که نامزدها از امکانات دولتی یا عمومی برای تبلیغات استفاده کرده اند به مقامات اجرایی استان ها تذکر می دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره پاسخ به کسانی که صلاحیت آنها احراز نشده است گفت: وظیفه شورا، اعلام اسامی واجدان شرایط است و در خصوص بقیه افراد، نظری را چه برای نفی یا اثبات اعلام نمی کند اما معمولاً اعتراض این افراد را می پذیریم و با آنها صحبت می کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه قانون در خصوص تعداد افرادی که صلاحیت آنها احراز می شود محدودیتی قائل نشده است، افزود: تعداد افراد واجد شرایط ده روز بعد از ۲۱ اردیبهشت و پس از بررسی ها مشخص می شود.

وی با بیان اینکه برای احراز مدیر و مدبر بودن پیشنهاد شده است برنامه افراد بررسی شود گفت: اگر نامزدی سوابق اجرایی نداشته باشد می توان برای مشخص شدن مدیریت او حداقل از او درخواست برنامه کرد.

برگزاری و نظارت بر انتخابات بر عهده مردم است

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی از تصویب آئین نامه تبیین اصل ۱۱۵ قانون اساسی در احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری خبرداد.

کدخدایی در سی و یکمین همایش افق رسانه گفت: این آئین نامه داخلی است و برای شناخت بیشتر داوطلبان در زمینه های مدیر، مدبر و ایمان به مبانی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.

وی افزود: برای شناخت بیشتر افراد در زمینه مدیریتی لازم است وضعیت و برنامه های داوطلبان را داشته باشیم تا بتوانیم با دید بیشتری درباره آنان اظهار نظر کنیم.

کدخدایی همچنین گفت: براساس اصول ۱۱۵ و ۱۱۸ قانون اساسی شورای نگهبان وظیفه احراز صلاحیت واجدان شرایط و معرفی آنان به وزارت کشور را دارد و باید این دیدگاه غلط که این شورا داوطلبان را رد یا تایید می کند اصلاح شود.

وی افزود: شورای نگهبان پس از اعلام فهرست داوطلبان از سوی وزارت کشور ، ظرف مدت ۵ روز نظر خود را به این وزارتخانه اعلام می کند.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش به روش های احراز صلاحیت در کشورهای دیگر که از طریق نهادهای خاص نظارتی موقتی یا دائمی، نهادهای نظارتی مستقل از قوا، نهادهای شبه قضایی مستقل و روش های قضایی که از طریق تشکیل دادگاه قانون اساسی و دیوان عالی قضایی اشاره کرد.

کدخدایی گفت: در بیشتر کشورها نظارت ها مردمی است و احزاب و گروهها نیز به نمایندگی از مردم بر انتخابات نظارت دارند.

وی همچنین به مردمی بودن اجرا و نظارت انتخابات در کشورمان اشاره کرد و با تاکید بر افزایش فعالیتهای رسانه‌ای در این زمینه افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم اعتماد کرده است و برگزاری و نظارت بر انتخابات را بر عهده آنان قرار داده است و شورای نگهبان نیز به عنوان نظارت عالیه بر انتخابات نظارت می کند و در صورت بروز اختلاف نظر خود را ارائه می کند و این نظارت از مردمی بودن انتخابات نمی‌کاهد.

وی افزود: در کشورهای دیگر نیز احزاب یا نهادهای دیگر عهده‌دار نظارت هستند و در صورت بروز اختلاف و شکایت دیوان عالی کشورهایشان اظهار نظر نهایی می‌کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=80432

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر