محمد زالی مدیر عامل شرکت ایپکو و مدیر پروژه آشکارسازی پدیده های احتراقی با بیان این مطلب، گفت: از آن جا که در پاشش مستقیم، سوخت به صورت هدفمند به محفظه احتراق پاشیده می شود، با به کارگیری این سیستم، مصرف سوخت محصولات تا ده درصد کاهش می یابد.
وی افزود: دانش فنی آشکارسازی پدیده های احتراقی پاشش سوخت و پیشرفت شعله به دست محققان و متخصصان ایرانی در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو شکل گرفته که کاری بی سابقه و منحصر به فرد در ایران به شمار می رود.
زالی آزمایشگاه اپتیک مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو را که توسط چندین دانشجوی دکترا و مهندسان مرکز تحقیقات موتور پایه گذاری و دانش فنی آشکارسازی پدیده های احتراقی در آن شکل گرفته و آزمون شده، در ایران بی نظیر و در سطح دنیا کم نظیر دانست.
مدیر عامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو افزود: این آزمایشگاه قابلیت های گوناگون دارد، اما کار اصلی آن تحقیق بر روی سوخت، پاشش سوخت و احتراق سوخت های جدید و ترکیبی در سرعت شعله آرام و شعله مغشوش است. در این مجموعه، به صورت بنیادی روی پدیده کوبش تحقیق می شود و در توسعه موتورهای جدید به صورت مستقیم کاربرد دارد.
وی اظهار داشت: سوخت های زیستی و غیر فسیلی که از منابعی مانند نیشکر تهیه می شود، ترکیبات سوخت های مختلف مانند گاز و بنزین نیز که یکی از مرزهای دانش است، از موضوعات مورد آزمون در آزمایشگاه اپتیک هستند.
زالی برخورداری از مزیت گاز طبیعی را از جهت گیری های تحقیقات سوخت و پاشش در این آزمایشگاه دانست که در آینده از نتایج آن در موتورهای احتراق داخلی در ایران خودرو استفاده خواهد شد.
مدیر عامل ایپکو اظهار داشت: تحقیقات انجام شده در این آزمایشگاه ها به صورت مستقیم روی طراحی موتور و کاربرد سوخت در موتور تاثیر دارد و در موتورهای جدیدی که توسط مرکز تحقیقات موتور طراحی می شود، به طور مستقیم ازداده ها و دانش ایجاد شده در این آزمایشگاه، استفاده می شود.
وی موتور ملی توربوشارژر گاز و بنزین را نخستین موتوری عنوان کرد که از این دانش به صورت تزریق مستفیم گاز در آن استفاده خواهد شد و گفت: برنامه هایی برای بهره گیری از سایر دستاوردهای این آزمایشگاه در سایر محصولات در آینده نزدیک نیز در دست است.
زالی آشکارسازی و پدیده شناسی را از ضرورت ها و بسترهای لازم برای ادامه پروژه های طراحی و توسعه موتورهای جدید در مرکز تحقیقات موتور عنوان کرد و گفت: با اجرای این پروژه، مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در مسیر راهبردی علمی مراکز تحقیقاتی مشابه اروپائی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد آشکارسازی نخستین گام در شناخت بهتر یک پدیده دانست و گفت: بدون اجرای پروژه آشکارسازی پدیده های احتراقی، دانش فنی مورد نظر باید از کشور دیگری تامین می شد، لذا از نظر صرفه جویی ارزی، قابل توجه بسیار است.
وی دانش فنی آشکارسازی پدیده های احتراقی را بخشی از دانشی عنوان کرد که هنگام توسعه طرح های موتوری، برای آن پول پرداخت می شود و گفت: موتورهایی که توسط شرکت های طراحی موتور طراحی می شود، از پشتوانه دانش فنی چنین آزمایشگاه هایی برخوردار است.
زالی، کسب استقلال بیشتر در کارهای طراحی و توسعه موتور آینده را از نتایج اجرای این پروژه ها عنوان کرد و گفت: حدود یک پنجم از سرمایه گذاری کلی مورد نیاز برای طراحی هر موتور جدید برای این بخش از کار هزینه می شود که با انجام آن در داخل کشور، منابع ملی بیشتری برای صنعت خودرو حفظ می شود.
مدیر عامل ایپکو از آمادگی مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو برای عرضه این دانش فنی به سایر موسسات و صنایع خودرویی یا غیر خودرویی خبر داد و گفت: در نخستین گام پروژه کوچکی در مورد سوخت زیستی برای سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به اجرا در آمده، اما توان مرکز تحقیقات موتور بسیار بالاتر از این است و می تواند برای صنایع مختلفی که بر روی پدیده های احتراقی و یا نوری کار می کنند مفید باشد.
زالی افزود: به دلیل ماهیت کار، در مرکز تحقیقات موتور روی سوخت های سنتی مانند گاز طبیعی ، دیزل یا بنزین کار می شود، اما این مجموعه قابلیت تست هر نوع سوخت دیگری را نیز دارد.
وی خواستار شناسانده شدن دانش فنی آشکارسازی پدیده های احتراقی به تمامی صنایع شد و آن را بستری برای اجرای پروژه های موتوری و احتراقی دانست و گفت: صنایع هوافضا و خودرویی از جمله صنایعی هستند که این دانش در آن ها کاربرد دارد.
این مقام مسوول از شروع پروژه پاشش مستقیم در اوایل سال آینده در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو درصورت حمایت مالی دولت از مصوبه ای که در سه سال قبل توسط کارگروه دولت ابلاغ شده است خبر داد و گفت: دانش فنی پدیده های احتراقی که در این مدت به دست آمده، پیش نیاز مهم پروژه پاشش مستقیم است که به صورت یک پروژه مستقل می تواند اجرا شود .