، سیداحمد مدیرقمی مدیرمهندسی مرکز طراحی و توسعه محصولات جدیدایران خودرو ضمن بیان این مطلب افزود: طراحی و تولید رانا سبب ایجاد پلتفرم جدیدی شد که می تواند محور توسعه و ارایه محصولات جدید ایران خودرو باشد.
وی افزود: هم اکنون طراحی، ساخت و تولید بدنه، موتور و سیستم های برق و الکتریکی رانا کاملا مستقل و تحت مالکیت ایران خودرو است.
وی گفت: سرمایه گذاری کلانی برای تولیدسیستم های برقی و مالتی پلکس ۲۰۶ صرف شده که با توسعه آن در محصول رانا نیز از این سیستم بهره برداری می شود.
مدیر مهندسی مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو، شباهت ظاهری رانا با ۲۰۶ صندوقدار را رد و خاطرنشان کرد: رانا استایل بهینه مدنظر مشتری ایرانی است. این خودرو نسبت به ۲۰۶ صندوقدار در بخش محفظه موتور دارای ابعاد بزرگتری است که علاوه بر زیبایی بصری موجب تناسب خودرو شده است.
وی افزود: صندوق این خودرو نیز مطابق با سلیقه مشتریان و پاسخگوی نیازمندی های خانواده ایرانی است.
مدیرقمی گفت: رانا خودرویی در کلاس B و C است و با توجه به ویژگی های فنی می تواند پایه ای برای تولید محصولات جدید در این کلاس باشد.
مدیرقمی از طراحی محصولات دیگر بر پایه پلتفرم رانا خبر داد و افزود: تولید رانای هاچ بک و رانای لوکس از جمله محصولاتی است که به زودی به بازار عرضه خواهد شد. وی همچنین از تولید رانا با موتور سری EF و گیربکس اتوماتیک در آینده ای نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: مالکیت معنوی این محصول از آن ایران خودرو بوده و پروژه های توسعه ای دیگری نیز برای آن در آینده درنظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: طی دو سال آینده این پلاتفرم ( رانا )با ظاهر و ابعاد کاملا جدید به بازار عرضه خواهد شد.
مدیرقمی درباره رانای لوکس اظهار داشت: این خودرو با اعمال تغییرات در بخش های برق و الکترونیک، بخش های ظاهری و بصری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. وی هم رنگی قطعات با بدنه خودرو، نصب رینگ آلومینیومی، نصب نمایشگر داشبورد، سنسور دنده عقب را از جمله این تغییرات دانست.
مدیرمهندسی مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو از تولید رانای هاچ بک تا پایان سال ۹۲ خبرداد و افزود: فعالیت های ابتدایی برای تولید این محصول آغاز شده و با تامین قطعات و قالب سازی، تا پایان سال وارد بازار خواهد شد.