2

بالا گرفتن اعتراضها علیه ادامه حضور نظامی امریکا در عراق

  • کد خبر : 8256
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲

کاپیتولاسیون امریکایی، این بار در عراق نویسنده: محمود رسولی با بالا گرفتن اعتراضها علیه ادامه حضور نظامی امریکا در عراق، مقامات امریکایی نه تنها به اعتراض‎های مردمی بی‎توجه هستند، بلکه تلاش دارند با گرفتن امتیازهایی به حضور نظامی خود در عراق ادامه دهند. فرمانده ستاد مشترک ارتش امریکا، از دولت عراق خواسته است در صورت […]

کاپیتولاسیون امریکایی، این بار در عراق
نویسنده: محمود رسولی

با بالا گرفتن اعتراضها علیه ادامه حضور نظامی امریکا در عراق، مقامات امریکایی نه تنها به اعتراض‎های مردمی بی‎توجه هستند، بلکه تلاش دارند با گرفتن امتیازهایی به حضور نظامی خود در عراق ادامه دهند.

فرمانده ستاد مشترک ارتش امریکا، از دولت عراق خواسته است در صورت تمایل به حضور این نیروها در عراق فراتر از زمان تعیین‌شده در قرارداد سوفا، باید به آنان مصونیت قضایی اعطا کند.

کاپیتولاسیون مورد درخواست امریکا از عراق که سابقه تکرار آن را در دوران رژیم پهلوی در دوران نخست وزیری حسن علی منصور در دهه ۱۳۴۰ در ایران داریم، در زبان فارسی به قضاوت کنسولی گفته می شود و در تاریخ قوانین بین‌الملل به معنای هر گونه موافقت نامه‎ای است که براساس آن، یک کشور به کشور دیگر اجازه می‎دهد از قوانین قضایی خود برای اتباع خود که در داخل مرزهای آن کشور زندگی می کنند، استفاده کند.

دریاسالار مایک مولن سه‌شنبه (۱۱ مرداد) گفت، هرگونه توافقی مبنی بر ادامه حضور نیروهای امریکایی پس از پایان سال ۲۰۱۱ در عراق، مشروط به موافقت پارلمان عراق با اعطای مصونیت قضایی به سربازان امریکایی مستقر در این کشور است.

وی به رغم این که مقامات دولت و احزاب مختلف عراق بارها بر لزوم عقب نشینی نیروهای نظامی امریکایی از عراق در مهلت مشخص شده تاکید کرده‎اند، افزود، مقامات عراقی باید ابتدا مشخص کنند که آیا خواستار ادامه حضور نظامیان امریکایی در کشورشان هستند یا خیر.

گفتنی است، گروه‎های سیاسی در پایان نشست شامگاه سه‎شنبه خود با جلال طالبانی رئیس جمهور عراق توافق کردند که دولت این کشور درباره حضور شماری از نیروهای امریکایی در عراق برای آموزش نیروهای این کشور، با مسئولان واشنگتن گفت‎وگو کند. این چراغ سبز گروه‎های سیاسی عراق موجب شد تا مقامات امریکایی تلاش کنند با خواسته‎های بیشتری برای تمدید حضور نیروهایشان در عراق مطرح کنند.

براساس قرارداد سوفا که میان سران واشنگتن و دولت بغداد به امضاء رسید، امریکا موظف شد تا پایان آگوست سال ۲۰۱۰ عملیات نظامی خود در عراق را متوقف کرده و ۴۷ هزار نیروی نظامی باقی‎مانده خود را به طور کامل تا پایان ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی (سال جاری) از این کشور خارج کند.

از سوی دیگر واشنگتن در هفته‎های اخیر بارها به بغداد پیشنهاد کرده تا ۱۰ هزار نیروی نظامی برای آن‌چه امریکایی‌ها آموزش نیروهای عراقی می‌خوانند، پس از پایان سال ۲۰۱۱ در عراق باقی بمانند.

از سوی دیگر گفته مولن درباره لزوم اعطای مصونیت قضایی به نظامیان امریکایی مستقر در عراق یک روز پس از آن مطرح می‎شود که استوارت بوون بازرس کل ویژه آمریکا برای بازسازی عراق در گزارشی هشدار داد، عراق از یک سال قبل ناامن‎تر شده و اوضاع امنیتی در این کشور رو به وخامت گذاشته است.

این گونه به نظر می‎آید که امریکایی‎ها نه تنها قصد ترک عراق را ندارند، بلکه به دنبال بهانه‎تراشی برای ادامه حضور نظامی در این کشور نفت‎خیز و همچنین اخذ امتیازاتی برای ادامه جنایت‎هایشان در این کشور هستند.

این در حالی است که امریکایی‎ها پیش‎تر با توجه به شانس کم خود برای تمدید حضور نظامی در عراق، تلاش داشتند تا پیمانکاران امنیتی خصوصی را جایگزین نیروهای نظامی در عراق کنند. البته این مسأله نیز با توجه به تجربه تلخ مردم عراق از حضور و جنایات نیروهای امنیتی خصوصی شرکت بلک واتر که اکنون به زی سرویس تغییر نام داده است، با مخالفت‎های گسترده مردمی و دولتی روبرو شده بود.

امریکا در سال ۲۰۰۳ به بهانه از بین بردن سلاح‌های کشتار جمعی که ادعا می‌‌شد بخشی از تجهیزات جنگی صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق به شمار می آید، به این کشور لشکرکشی کرد.

با وجود این، بعدها مشخص شد که رژیم سابق عراق چنین سلاح‌هایی را در اختیار نداشته و دولت‌های امریکا و انگلیس نیز در زمان حمله به این کشور کاملا از این موضوع اطلاع داشتند.

گفتنی است براساس گزارش‎های منتشره، به دنبال اشغال عراق از سوی نظامیان امریکایی و انگلیسی، بیش از یک میلیون عراقی کشته شده‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8256

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر