5

قائم مقام گروه خودروسازی سایپا:سایپا دیگر پراید تولید نمی‌کند

  • کد خبر : 8316
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۹

“سایپا دیگر پراید تولید نمی‌کند”. این جمله قائم مقام گروه خودروسازی سایپاست. پراید همان مزدا ۱۲۱ است که ابتدادر دهه ۱۹۸۰ در ژاپن تولید می‌شد. ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد باعث شد که طی چند ماه مزدا ۱۲۱ با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی تولید شود. در آن زمان آمریکای شمالی، استرالیا و […]

“سایپا دیگر پراید تولید نمی‌کند”. این جمله قائم مقام گروه خودروسازی سایپاست.

پراید همان مزدا ۱۲۱ است که ابتدادر دهه ۱۹۸۰ در ژاپن تولید می‌شد. ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد باعث شد که طی چند ماه مزدا ۱۲۱ با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی تولید شود. در آن زمان آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودرو ارزان‌قیمت دانشجویی بودند.

فورد فستیوا در سال ۱۹۸۶ در آمریکا تولید می‌شد، ولی با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا جلو تولید آن گرفته شد. در آن سال این خودرو ناامن‌ترین خودرو آمریکا شناخته شد. تولید این خودرو از سال ۱۹۸۷ از آمریکا به کیاموتورز رسید و در کره ادامه پیدا کرد. در حالی که تازه کیاموتورز شروع به تولید خودرو کرده بود، مزدا ۱۲۱ چهره جدیدی به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت.

مدتی گذشت و بزرگ‌ترین معامله کیاموتورز در آن سال ها انجام شد. پراید در اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی از کره به ایران آمد و ظرف مدت ۲۰ سال کاملا داخلی شد. پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال ۲۰۰۰ میلادی پایان یافت و لیسانس این محصول هم کاملا به سایپا رسید.

حالا سعید فلاحی – قائم مقام گروه خودروسازی سایپا، می‌گوید که تولید این محصول در سایپا متوقف شده است. سایپا از اسفند پارسال موفق شده با تغیراتی در پلت فرم پراید و تغییر نام آن به پلت فرم ایکس۱۰۰ آن طور که فلاحی می‌گوید این محصول را کاملا متعلق به خودش کند. حالا دیگر کیا موتورز به جز در مواردی مانند گرفتن خدمات مهندسی در برخی از بخش‌ها که ظاهرا سودهای میلیونی و میلیاردی برای این شرکت به دنبال دارد، کاری با این محصول دهه هشتادی ندارد.

در حال حاضر چهار نوع پراید، یا آن طور که مدیران سایپا اصرار دارند، چهار نوع محصول سایپا به نام‌های ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ تولید می‌شود که هر کدام با امکانات متفاوت به بازار می‌آیند.

مدل ST این خودرو فرمان هیدرولیک، ترمز ضد قفل و کیسه ایمنی هوا ندارد و در بازار هم پیدا نمی‌شود چون صادراتی است. مدل دیگر صرفا صادراتی پراید هم LX است که فقط فرمان هیدرولیک دارد و با توجه به محدویت های قانونی در بازار داخلی عرضه نمی شود.

اما سه مدل خودروی سایپا که در داخل عرضه می شوند، با نام های اختصاری SL ، SX و EX در بازار شناخته شده‌اند.

مدل SL این خودروها مجهز به ترمز ضد قفل است و ارزان ترین محصول هر گروه از خودروهای سایپا هم هست.

مدل SX علاوه بر ترمز ضد قفل فرمان هیدرولیک هم دارد و به اصطلاح مدل نیمه فول خودروهای سایپاست.

مدل فول آپشن هم با دو حرف EX متمایز شده است که هم ترمز ضد قفل دارد، هم فرمان هیدرولیک و هم کیسه هوا و مشخص است که گران ترین نوع این محصولات هم هست/ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8316

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]