خودروسازان در نامه ای به شورای رقابت خواستار تعیین هرچه سریعتر قیمت خودروهایی شدند که بخش عمده قطعات آنها وارداتی است و نرخ ارز،نقش تعیین کننده ای در قیمت تمام شده آنها دارد. تندر ۹۰، مگان و پژو ۲۰۶ از جمله خودروهایی هستند که قیمت آنها هنوز مشخص نشده است و اطلاعات مربوط به قیمت تمام شده آنها هفته گذشته از سوی خودروسازان به شورای رقابت اعلام شده تا در مورد آنها تصمیم گیری شود.
جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت دیروز گفته بود این اطلاعات به بانک مرکزی ارائه شده تا پس از تعیین نرخ تورم، قیمت جدیدخودروهای تولیدی به صورت CKD مشخص شود.
برخی مسئولان صنعت خودرو می گویند: قیمت تمام شده خودرویی مانند تندر ۹۰ با احتساب ۲۸میلیون تومان قطعات وارداتی و هزینه مونتاژ، رنگ، هزینه های تامین مالی و هزینه های فروش حداقل ۳۵ میلیون تومان است، این در شرایطی است که شرکت رنو مدتی قبل قصد داشت قیمت پک قطعات وارداتی ال نود را به ۳۲میلیون تومان افزایش دهد که با چانه زنی خودروسازان داخلی از این کار منصرف شد. قیمت تمام شده مگان نیز حدود ۸۵ میلیون تومان برآورد می شود.
براساس آخرین تغییرات نرخ ارز، شرکت رنو هم اکنون پک قطعات وارداتی هر دستگاه ال نود را ۲۸میلیون تومان و مگان را ۱۱ هزار دلار به خودروسازان داخلی می فروشد. آنان همچنین می افزایند: قیمت تمام شده خودروهای تولیدی به صورت سی کی دی را نمی توان با فرمولی که شورای رقابت اعلام کرده محاسبه کرد، چرا که این خودروها برخلاف خودروهایی همچون پراید، وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارند و بخش عمده قیمت آنها را هزینه های ارزی تشکیل می دهد و این درحالی است که خودروسازان تمام ارز مورد نیاز برای واردات را از بازار آزار تهیه می کنند.
در همین ارتباط ، پژویان نیز هفته قبل در یک نشست خبری گفته بود که با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت خودروهای تولیدی به صورت CKD بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود. باید امیدوار بود اعلام قیمت این مدل از خودروها به سرنوشت مدلهای تولید داخل که با تعلل چند ماهه شورای رقابت منجر به سردرگمی بازار و خریداران شد، گرفتار نشود و شورای رقابت هر چه سریعتر با اعلام فرمول قیمتگذاری این خودروها، بازار را از بلاتکلیفی خارج کند.
مهر