3

الان خانه بخریم یا بعد از انتخابات؟

  • کد خبر : 84505
  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱

اکنون بازار مسکن به دوران رکود خود وارد شده و بسیاری از خریداران را در شک و تردید “بخریم یا نخریم” نگه داشته است.

سال ۹۱ سالی بود که مسکن توانست بار دیگر خبرساز شود. گزارش مرکز آمار ایران از آخرین قیمت مسکن در تهران در حالی در تابستان سال ۹۱ رقمی معادل بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را نشان می‎دهد که در گزارش سال ۸۴ این مرکز متوسط قیمت یک متر مربع زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران در آغاز دولت نهم (نیمه نخست سال ۱۳۸۴) کمی بیش از ۶۶۰ هزار تومان عنوان شد.

در واقع می توان گفت متوسط قیمت هر متر مربع زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تهران از نیمه اول سال ۱۳۸۴ تا تابستان ۱۳۹۱ بیش از چهار برابر رشد داشته است. رشد نقدینگی، نبود بدیل سرمایه‌گذاری و تحریم‌های اقتصادی از دلایل این انفجار قیمت برشمرده می‌شوند. این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده افتاده است که دولت مدعی بود مسکن مهر قیمت مسکن را کنترل کرده است.

یکی از دلیل این افزایش شدید قیمت مسکن را می توان در رکود اقتصادی جستجو کرد رکودی که در سال های اخیر با همراه شدن با تورم و پدیدآوردن رکود اقتصادی سرمایه های خوابیده در دست مردم را به جای هدایت به بخش های مولد اقتصادی در کام خود فرو برد. در واقع در نتیجه ایجاد رکود تورمی، بسیاری از مردم با سودآور ندیدن بخش تولید سرمایه های خود را به بخش های دلالی و بخش های غیرمولدی مثل مسکن، سکه و دلار بردند و اینگونه بود که این بخش ها پذیرای نقدینگی شدند؛ موضوعی که جز افزایش شدید قیمت ها در این بخش نتیجه دیگری نداشت .

اما اکنون بازار مسکن به دوران رکود خود وارد شده و بسیاری از خریداران را در شک و تردید “بخریم یا نخریم” نگه داشته است. طبق اصول علم اقتصاد، دوران اقتصادی دارای دو سیکل رکود و رونق است و هر اقتصادی یا در دوران رکود به سر می برد یا در دوران رونق. اصولا بعد از هر دوره رکود اقتصادی، رونق اقتصادی در انتظار اقتصاد است. در حال حاضر انتخابات ایران در کنار کاهش تعداد خریداران به رکود بازار مسکن دامن زده است.

اکثر متقاضیان خرید دست نگه داشته اند . مردم به دلیل کاهش قدرت خرید توانایی خرید مسکن خود را از دست داده اند و در کنار انتظار برای افزایش میزان وام خرید مسکن، به پس انداز روی آورده اند تا با افزایش قدرت خرید خود بتوانند خانه دار شوند. جدای از کسانی که در نتیجه کاهش قدرت خرید دست نگه داشته اند، عده دیگر در انتظار نتیجه انتخابات به سر می برند. دست نگه داشتن این دو گروه برای خرید مسکن در حال حاضر رکود بازار مسکن را تشدید کرده است.

انتظار کارشناسان بر این است که بعد از انتخابات و هم زمان با پایان فصل امتحانات و آغاز تعطیلات تابستانی، بازار مسکن به دوران کوتاه مدت رکود خود پایان داده و وارد دوران رونق خود شود. از سویی دیگر هیچگاه سابقه کاهش قیمت ها در بازار مسکن ایران در طولانی مدت به ثبت نرسیده است و همین موضوع نشان دهنده این است که اکنون زمان خوبی برای خرید مسکن می تواند باشد.

افکار نیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=84505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر