4

پیشنهاد فرهنگی افغانستان به ایران

  • کد خبر : 84963
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷

دو پیشنهاد ارائه شده از سوی وزرای فرهنگ افغانستان و تاجیکستان به سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان، دوشنبه و در اولین جلسه شورای نمایندگان این سازمان در تهران بررسی می‌شود.

 اولین جلسه شورای نمایندگان اعضای تشکیل دهنده سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان، دوشنبه هفته جاری در محل این سازمان در تهران برگزار می‌شود.

این جلسه که اولین جلسه رسمی و کاری سازمان مذکور است، با حضور سفرای تاجیکستان و افغانستان در ایران و نیز نماینده وزارت امور خارجه ایران برگزار خواهد شد.

در این جلسه دو پیشنهاد ارائه شده از سوی وزیر فرهنگ تاجیکستان و وزیر فرهنگ افغانستان مورد بحث و برسی قرار می‌گیرد که این پیشنهادها به قرار زیر است:

سیدمخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان پیشنهاد و در واقع درخواست کرده است داده که سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان زمینه برگزاری یک دوره آموزشی را برای تعدادی از کارشناسان حوزه کتاب و سند کتابخانه ملی افغانستان در ایران فراهم کند. این درخواست البته مورد موافقت اولیه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار گرفته است.

همچنین میرزا شاهرخ اسراری وزیر فرهنگ تاجیکستان به سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان پیشنهاد کرده است که برای قرار دادن نام میرسیدعلی همدانی در فهرست شخصیت‌هایی که در سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی یونسکو از آنها تجلیل می‌شود، همکاری کند.

با توجه به اینکه میرسیدعلی همدانی یک شخصیت چندوجهی است و در هر سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان، طرفداران زیادی دارد، وزیر فرهنگ تاجیکستان از سازمان مذکور خواسته است تا با کمک دفتر یونسکو در تهران پرونده‌ای را برای این چهره مطرح زبان فارسی در این حوزه و برای نیل به هدف مذکور، تهیه کند. با توجه به موضوع این پیشنهاد، در جلسه روز دوشنبه محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمسیون ملی یونسکو در ایران نیز حضور دارد.

سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان چندی پیش و با امضای بیانیه نهایی توسط سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، سیدمخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان و میرزا شاهرخ اسراری وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان، اعلام موجودیت کرد.

هدف از تشکیل این سازمان که ساختاری شبیه «ترکسو» (کشورهای ترک زبان) دارد، نهادینه ساختن سیاست‌ها و برنامه‌های مشترک سه کشورهای فارسی زبان در خصوص فرهنگ، هنر و ادبیات عنوان شده است.

مهر
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=84963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]