2

زندان جای نگهداری اشخاصی است که آزادی آنها برای آسایش دیگران مخاطره‌آمیز می‌شود

  • کد خبر : 86517
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: با قانون بیمه شخص ثالث هیچ راننده‌ای نباید بازداشت شود و باید از بیمه‌ها و صندوق خسارت‌های بدنی استفاده کرد.

رئیس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه سیاست قوه قضاییه این نیست که افراد زندانی باشند، گفت: با قانون بیمه شخص ثالث هیچ راننده‌ای نباید بازداشت شود و باید از بیمه‌ها و صندوق خسارت‌های بدنی استفاده کرد.

غلامحسین اسماعیلی امروز در جریان بازدید از زندان‌های گیلان بررسی مسئله زندانبانی را از اهداف سفر خود به استان‌ها ذکر کرد.

*گیلان استان موفق در اطاله دادرسی وضعیت زندانیان

وی اظهار کرد: گیلان در ارزیابی اطاله دادرسی زندانیان جزو استان‌های موفق کشوری به لحاظ کاهش اطاله دادرسی از وضعیت زندانیان است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور با اشاره به وضعیت آماری محکومان و متهمان اذعان کرد: در سطح کلان کشوری وضعیت زندانیان، تحت قرار ۲۶ درصد و محکومان ۷۴ درصد است.

وی ادامه داد: در گیلان وضعیت زندانیان تحت قرار ۱۸ درصد و محکومان ۸۲ درصد بوده که هشت درصد از میانگین معدل کشور پایین‌تر است که نشان از توفیقات عملکرد مطلوب استان در بخش بررسی پرونده‌های زندانیان دارد.

اسماعیلی با اشاره به ارزیابی خود از بازدید اجمالی زندان‌های مرکزی رشت، رودبار، فومن و بازداشتگاه موقت رشت تصریح کرد: در این زندان‌ها زندانیانی با قرار مدت بالا در زندان وجود نداشت.

وی این امر را نشانه همت بالا و تعامل خوب دستگاه قضایی در گیلان عنوان کرد.

*برخورد قاطع قوه قضاییه با جرایم خشن و سازمان‌یافنه

این مسئول به سیاست کیفری قوه قضاییه در مورد زندان و زندانی کردن، گفت:  سیاست کیفری قوه قضاییه این است که در ارتباطات با جرایم خشن، جرایم سازمان یافته و جرایم علیه آسایش عمومی شهروندان با سرعت و قاطعیت بیشتری رسیدگی شود و هیچ ابایی از مجازات کردن این افراد نداریم.

وی با برشمردن جرایمی نظیر قاچاقچیان مواد مخدر، زورگیران، سارقان مسلح و متجاوز به نوامیس، خاطرنشان کرد: زندان جای نگهداری اشخاصی است که آزادی آنها برای آسایش دیگر شهروندان مخاطره‌آمیز می‌شود.

به گفته اسماعیلی، هنر زندان و زندانبان این است که افراد مذکور را نگهداری کرده و برای آنها برنامه‌های اصلاحی و تربیتی داشته باشند.

*بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه هدف سازمان زندان‌هاست

وی اضافه کرد: زندانبان باید در شخصیت اینگونه افراد تحول ایجاد کند تا پس از اتمام دوران نگرانی از آزادی آنها به منظور ایجاد خطر برای شهروندان وجود نداشته باشد و برای خودش و جامعه فرد مفیدی باشد.

رئیس سازمان زندان‌های کشور هدف این سازمان را تنبیه و مجازات ندانست و تصریح کرد: هدف ما اصلاح و تربیت و بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه و آغوش خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که زندانی در زندان اصلاح شود باید با استفاده از ابزار قانونی مانند عفو، تخفیف مجازات، مجازات‌های جایگزین حبس و… زمینه آزادی آنها فراهم آید.

*استفاده از مجازات‌های جایگزین در جرایم سبک/هیچ راننده‌ای با قانون بیمه شخص ثالث نباید بازداشت شود

اسماعیلی درباره جرایم سبک، متذکر شد: سیاست قوه قضاییه این نیست که این افراد در زندان باشند بلکه قانون اجازه داده و باید از مجازات‌های عملی جایگزین استفاده شود.

وی یادآور شد: یکی از جرایمی که می‌توان افراد را روانه زندان نکرد جرایم غیر عمد به‌ویژه جرایم رانندگی است.

این مقام مسئول قضایی با بیان اینکه از لحاظ جنبه عمومی جرم در تصادفات، متخلف باید مجازات شود، اذعان کرد: با قانون بیمه شخص ثالث هیچ راننده‌ای نباید بازداشت شود و باید از بیمه‌ها و صندوق خسارت‌های بدنی استفاده کرد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=86517

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر