2

گناه فرزندان مادران معتاد چیست؟

  • کد خبر : 87679
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴

زن محور اصلی خانواده است، اما بلای خانماسوز اعتیاد همانند شعله ای است که بر سر راه خود همه را درگیر می کند و در این میان زنان معتاد طعمه های شیرینی هستند تا به بهانه های مختلف این دلبندان را با خود همساز کنند.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود ۲۷۰ هزار زن از مجموع یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور به انواع مواد مخدر از جمله تریاک ، شیشه و غیره اعتیاد دارند.

تحقیقات صورت گرفته در مناطق جنوبی تهران توسط سازمان بهزیستی نشان می دهد ، ۶۶ درصد کودکان خیابان به بیماری عفونت های انگلی روده ، ۱۰ درصد به عفونت های ادراری، ۹۶ درصد به پوسیدگی دندان ها ، بیماری های لثه و ۲۴ درصد به عفونت های پوستی مبتلا بودند.

 

آمار زنان معتاد در کشور روز به روز در حال افزایش است و کم کاری در اطلاع رسانی و هشدار به خانواده ها باعث شده تا زنان معتاد فرزندان خود را از کودکی معتاد کرده و کام آنان را به موادی چون تریاک ، شیشه و غیره آشنا سازند.

بنا به اعتقاد روانشناسان، مادران معتاد برای سرپوش گذاشتن روی مسایل خود از فرزندان خود سوء استفاده می‌کنند،تا آنان درگیر اعتیاد و بی اعتنا به کارهای خلاف مادران روزگار خود را در خاموشی بگذرانند.

 

به گفته این روانپزشکان، ۹۰ درصد کودکان معتاد توسط والدین خود به اعتیاد کشیده می شوند.ˈ سروش احمدی ˈ روانپزشک در این زمینه گفت: زنی که مواد مخدری مانند شیشه ، تریاک و یا حشیش استعمال می کند برای رهایی از بی قراریهای کودک، او را نیز معتاد می کند تا احساس لذت بیشتری ببرد.

احمدی افزود:این زنان دچار مسایل ، مشکلات روحی و روانی هستند و از فرزندان خود سوء استفاده می‌ کنند.این روانپزشک با بیان اینکه این مادران تصورمی کنند با این کار در مقابل فرزندانشان احساس گناه نمی کنند ، اظهار داشت: زنان معتاد حتی فرزندان معتاد خود را واسطه برای خرید مواد مخدر قرار می‌دهند ،وضعیتی که بسیار اسفناک است اما کمتر به آن توجه می شود.

 

احمدی توصیه کرد: سازمان بهزیستی باید برای خانواده‌ها آموزش‌ و روشهای کنترلی ‌ در نظر بگیرد، در واقع خانواده‌هایی که معتادند باید تحت نظر قرار گیرند و صدا و سیما باید آموزش‌هایی در خصوص رفتار با کودک به خانواده‌ها داده و سازمان‌هایی برای حمایت این خانواده‌ها ایجاد شود.

 

این روانپزشک با تاکید بر اینکه دولت باید از فرزندان آسیب دیده حمایت کرده و این کودکان تا زمانی که مادرانشان مشکل اعتیاد دارند، از آنها دور باشند، گفت:در واقع چنانچه این زنان ترک اعتیاد کرده و سلامت جسمانی پیدا کردند می‌توانند سرپرستی فرزندان خود را داشته باشند.

 

ˈ مجید ابهری ˈ روانپزشک نیز در این زمینه گفت: ۷۰ درصد کودکان زنان معتاد قبل از تولد و در دوران جنینی دچار اعتیاد هستند و همین گونه به دنیا می آیند.

وی افزود: این مادران ، مقداری تریاک در حلق کودک می اندازند ،به همین خاطر ملاحظه می کنیم غالب این گونه بچه ها که بر دوش مادران خود در خیابان ها دیده می شوند ، غالبا خواب بوده و سرما، گرما، سر و صدا اثری بر آنها ندارد.

 

ابهری اظهار داشت : این کودکان ناخواسته معتاد می شوند و کودکان هفت تا ۱۲ ساله نیز که ازمادران معتاد متولد شده اند، برای خرده فروشی مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: باید نهادهای حمایتی از والدین معتادی که بچه های خود را معتاد کرده و برای گدایی از آنها استفاده می کنند، سلب صلاحیت کنند و این بچه ها را به مراکز نگهداری تحویل دهند.

 

ایران سلامت

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=87679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر