4

نفوذ به قلب گردبادها با ریزربات‌های پرنده دانشمند ایرانی

  • کد خبر : 88664
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰

دانشمند ایرانی دانشگاه فلوریدا هواپیماها و زیردریایی‌های ریزی ساخته که می‌توانند در زیر، بالا و درون گردبادها برای کمک به پیش‌بینی قدرت و مسیر توفانها حرکت کنند.

 

این خودروهای ریز که توسط کامران محسنی، رئیس موسسه جدید سیستمهای شبکه‌ای خودکار دانشگاه فلوریدا ساخته شده اند، می‌توانند از فواصل نزدیک بدون منحرف شدن به بررسی توفان‌ها پرداخته و حسگرهای آنبرد آن‌ها، به طور فوری، اطلاعات مورد نیاز دانشمندان برای پیش‌بینی شدت و مسیر توفانها، فشار، دما، رطوبت، موقعیت و زمان آنها را جمع‌آوری و ارسال کند.

 

محسنی، استاد دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضا و دپارتمان مهندسی برق و رایانه دانشگاه فلوریدا در پاسخ به این سوال که چگونه دستگاه‌های پرنده مینیاتوری با اندازه ۱۵ سانتیمتر و وزن یک آی‌پاد می‌توانند وارد ابرتوفانها شوند، گفت: خودروهای ما با گردبادها نمی‌جنگند بلکه ما از گردبادها برای قرار دادن خودروها در درون آنها استفاده می‌کنیم.

 

خودروهای هوایی و زیردریایی می‌توانند با فرمان‌های ارسال شده از یک لپ‌تاپ در فاصله صدها کیلومتری حرکت کنند.

 

این دستگاه‌ها یک گام رو به جلو از فناوری کنونی محسوب می‌شوند که از هواپیمای شناسایی گردباد برای حرکت در چشم توفان و آزادسازی «دراپ‌سوندها» استفاده می‌کنند. دراپ‌سوندها حسگرهایی هستند که سقوط آزاد انجام داده و ممکن است بتوانند اطلاعات مفیدی را جمع‌آوری کنند.

 

امروزه جمع‌آوری اطلاعات زیر دریا اگرچه دارای اهمیت زیادی است و هوای گرم و مرطوب سطح اقیانوس‌ها سوخت گردبادها را تامین می‌کند، اما این اطلاعات سخت به دست می‌آیند.

 

دستگاههای محسنی که می‌توان حتی صد نمونه آنها را به طور همزمان ارسال کرد، همچنین هزینه کشف و شناسایی گردبادها را کاهش داده‌اند.

 

نمونه‌های پیش‌ساخت این موسسه حدود ۲۵۰ دلار هزینه داشته و در زمان برخورد با اجسام به دلیل کوچک بودن و سبک بودن آسیبی به آنها نمی‌رسانند.

 

به گفته محسنی، این خودروها با بودجه مالی مناسب می‌توانند در دو یا سه سال آینده در گردبادهای واقعی مورد آزمایش قرار بگیرند.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=88664

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر