در این پروژه که در «موسسه تحقیقاتی روتمن» در کانادا انجام شد و رهبری آن را نیلوفر سلیمپور، محقق ایرانی، بر عهده داشت، از گروهی از شنوندگان موسیقی خواسته شد که به نمونههای کوتاه از ۶۰ ترانهای که هرگز نشنیده بودند، اما به سبکی بودند که آنها با آن آشنایی داشتند، گوش دهند.
این ۱۹ داوطلب که متشکل از ۱۰ مرد و ۹ زن بین سنین ۱۸ تا ۳۷ سال بودند، سپس ترکهایی را سفارش دادند که حداکثر دو دلار ارزش داشتند.
برای این که پروژه واقعگرایانهتر به نظر برسد، هر یک از داوطلبان هزینه خود را پرداختند و یک سی دی از گزیدهای از ترکهای مورد علاقهشان به آنها داده شد.
هنگامی که این افراد به موسیقی گوش میدادند، با استفاده از MRI از مغز آنها اسکن گرفته شد و مشخص شد زمانی که آنها ترانه خاصی را دوست داشتند، نواحی بسیاری در مغزشان تحریک میشد.
با این حال، فقط زمانی که آنها تمایل داشتند هزینهای بابت این ترانهها بپردازند، ارتباط قوی با یک ناحیه در مغز موسوم به nucleus accumbens به طور خاص وجود داشت. این ناحیه مسئول حس “تعجب خوشایند” است.
به گفته سلیمپور، شاید تعجبآور به نظر برسد اما مردم از نقض انتظاراتشان لذت میبرند.
در دنیای باستان، مدرسان فن بلاغت به خوبی از این نکته آگاه بودند که یکی از شیوههای جلب توجه مردم ایجاد انتظارات و سپس انکار آنهاست.
فرانسیس بیکن فیلسوف قرن ۱۷ نیز در مقالهای اظهار میکند که “حتی در فریب خوردن نوع لذت وجود دارد.”
اما مفهوم این ادعا آن است که چنین ترفندی فقط هنگامی کارساز است که “فریب دادن” بیش از اندازه طولانی نباشد زیرا نقض انتطارات تا زمانی که کوتاهمدت است، کارآمد است.
در موسیقی اصطلاحی به نام “آهنگ قطعشده” وجود دارد که در آن به نظر میرسد که قطعهای موسیقی به پایان میرسد اما در دقیقه آخر به یک مقصد غیرمنتظره میرسد.
شنونده از این امر لذت میبرد زیرا این یک شوک خوشایند است و میداند که سرانجام قطعه به پایان مناسب و درستی ختم میشود.
ایسنا