2

آپاندیس دردی مخفی با خطری آشکار

  • کد خبر : 90087
  • ۰۱ تیر ۱۳۹۲ - ۲:۵۹

متخصص داخلی و جراح گفت: برای تسکین درد شکم نباید از مسکن استفاده کرد زیرا اگر درد مرتبط با آپاندیس باشد سبب مخفی شدن علایم بیماری می‌شود.

خبرگزاری فارس: تسکین درد شکم با مسکن ممنوع! / آپاندیس دردی مخفی با خطری آشکار

آپاندیس، عبارت است از زایده کرمی شکل که به طول حدود ۷ تا ۱۵ سانتی متر و به قطر حدود یک سانتی متر که از انتهای روده باریک جدا می‌شود.

آپاندیست شایع‌ترین اختلال حاد شکمی و نیازمند جراحی فوری است و درمان طبی ندارد چنان چه جراحی آپاندیست به تعویق بیفتد ممکن است به پارگی آپاندیس، بروز عفونت و حتی مرگ منجر شود.

آپاندیست در اثر انسداد سطح داخلی آن (که مجرا نامیده می‌شود) به وجود می‌آید، انسداد مزبور موجب افزایش فشار آپاندیس، اختلال جریان خون و التهاب آن می‌شود و در صورت عدم درمان به مرگ بافت آپاندیس و پارگی آن می‌انجامد.

وجود عفونت باکتریایی یا ویروسی در دستگاه گوارش نیز می‌تواند سبب تورم گره‌های لنفاوی و در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن آپاندیس و انسداد آن شود.

به ندرت ضربه‌های شکمی می‌توانند منجر به آپاندیست شود در برخی موارد عوامل ژنتیکی، استعداد فرد را نسبت به انسداد مجرای آپاندیس و به دنبال آن ابتلا به آپاندیس افزایش می‌دهند.

سعید اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سوال که آپاندیس در چه سنی ممکن است اتفاق بیفتد، اظهار کرد: آپاندیس ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما شایع‌ترین سن بروز آن ۱۰تا ۳۰ سالگی است.

وی در ادامه در مورد دلیل آپاندیست افزود: آپاندیس در اثر انسداد سطح داخلی(که مجرا نامیده می‌شود) به وجود می‌آید انسداد مزبور موجب افزایش فشار آپاندیس، اختلال جریان خون و التهاب آن می‌‌شود و در صورت عدم درمان به مرگ بافت آپاندیس و پارگی آن می‌انجامد و وجود عفونت باکتریایی یا ویروسی در دستگاه گوارش نیز می‌تواند سبب تورم گره‌های لنفاوی و در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن آپاندیس و انسداد آن شود.

متخصص داخلی و جراح در پاسخ به سوال دیگر که علایم آپاندیس کدامند، ادامه داد: درد شکم که ابتدا از دور ناف آغاز می‌شود و سپس به سمت راست و پایین شکم انتقال می‌یابد، درد معمولا در نقطه وسط خط فرضی میان ناف و ستیغ قدامی استخوان لگن راست، واقع در ربع تحتانی شکم احساس می‌شود، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، یبوست یا اسهال، تورم شکم، تب خفیف و ممکن است احساس زور و پیچ در شکم موجود باشد.

وی در مورد تسکین درد آپاندیس تاکید کرد: برای تسکین درد آپاندیس نباید از مسکن استفاده کرد زیرا این کار سبب مخفی شدن علایم بیماری می‌شود و در صورت وجود علایم آپاندیس باید بیمار بلافاصله تحت نظر جراح قرار گیرد.

اسماعیلی با توجه به اینکه قبل از درمان آپاندیس که عمل جراحی است باید بیماری به وسیله پزشک تشخیص داده شود، بیان کرد: قبل از آغاز آپاندیس باید بیماری توسط پزشک تشخیص داده شود و راه‌های تشخیص این بیماری شامل تهیه شرح حال، معاینه فیزیکی دقیق، آزمایش خون، آزمایش ادرار و سونوگرافی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در مورد درمان این بیماری ادامه داد: درمان این بیماری با برداشتن آن از طریق عمل جراحی باز شکم یا با استفاده از لاپاروسکوپ است.

اسماعیلی در پایان در مورد نکاتی که باید بعد از عمل رعایت شود، گفت: انجام کارهای سنگین پس از جراحی آپاندیس تا چهار یا شش هفته بعد از عمل ممنوع است و حمام کردن زیاد می‌تواند موجب بهبود سریع‌تر بیمار شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=90087

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر