2

آیا هاشمی و جریان هاشمی بار دیگر از جای برمی‎خیزد؟

  • کد خبر : 906
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴

هفته نامه پنجره در یادداشتی نوشت: برای همه کسانی‎که از دوره دوم ریاست‎جمهوری آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» تا این روزها به‎تدریج در طیف مقابل وی قرار گرفتند، هاشمی منشأ، مظهر و نماد اتفاقات مهمی بود؛ اکنون و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به‎طور جدی به طرح این سئوال پرداخت که آیا هاشمی […]

هفته نامه پنجره در یادداشتی نوشت: برای همه کسانی‎که از دوره دوم ریاست‎جمهوری آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» تا این روزها به‎تدریج در طیف مقابل وی قرار گرفتند، هاشمی منشأ، مظهر و نماد اتفاقات مهمی بود؛ اکنون و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به‎طور جدی به طرح این سئوال پرداخت که آیا هاشمی و جریان هاشمی بار دیگر از جای برمی‎خیزد؟

برای همه کسانی‎که از دوره دوم ریاست‎جمهوری آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» تا این روزها به‎تدریج در طیف مقابل وی قرار گرفتند، هاشمی منشأ، مظهر و نماد اتفاقات مهمی بود که با آغاز ریاست‎جمهوری وی در جامعه ایرانی رخ داد:

۱- هاشمی، گفتمان انقلابی جامعه ایرانی را زیر لوای گفتمان سازندگی، به‎تدریج به گفتمان سرمایه‎داری توسعه‎گرا مبدل و بدین ترتیب انقلاب را از مسیر اصلی و اصیل خود منحرف کرد؛ انحرافی که به نارضایتی اجتماعی به‎ویژه توده‎های مستضعف جامعه انجامید.

۲- وی خواسته یا ناخواسته منشأ شکل‎گیری نسل تازه‎ای از اشرافیت، بر پایه استفاده از امکانات و رانت‎های دولتی و همچنین سرمایه‎های بادآورده ناشی از سیاست‎های نادرست اقتصادی شد؛ اشرافیتی که به‎تدریج گرایش‎های سیاسی خود را نیز آشکار کرد و به حامی و تکیه‎گاه اصلی خود او بدل شد.

۳- هاشمی یکی از عوامل مهم به محافظه‎کاری کشانده شدن جریان موسوم به راست، به قدرت رسیدن جریان اصلاحات و پدر معنوی حزب سرمایه‎محور کارگزاران سازندگی بوده است.

درست به این دلایل بود که هاشمی با وجود سابقه کم‎نظیر خود در دهه اول انقلاب، به عاملی برای وحدت جریان‎های سیاسی و اجتماعی حول مخالفت با وی بدل شد و این مخالفت در چهره‎ای چون «محمود احمدی‎نژاد» به تبلور رسید. به‎زعم بسیاری، احمدی‎نژاد به‎علت مخالفت بیشتر و عیان‎تر با هاشمی رفسنجانی و جریان شکل‎گرفته زیر چتر حمایت وی، مورد توجه قرار گرفت و به‎دلیل پافشاری بر آرمان‎های اصیل انقلاب، از محبوبیتی دوچندان برخوردار شد.

پذیرش شکست سنگین انتخاباتی در رقابت ریاست‎جمهوری ۸۸، به‎معنای ضربه‎ای نهایی بر جریانی بود که هاشمی رفسنجانی وارد شد و درست به همین دلیل بود که اهرم زیر سئوال بردن نتایج انتخابات، به‎مثابه شوک سیاسی، برای رهایی از مرگ این جریان به‎عنوان آخرین وسیله نجات به‎کار گرفته شد. شوک سیاسی با نامه مشهور هاشمی رفسنجانی به رهبری انقلاب آغاز شد، با سخنرانی وی در نماز جمعه تثبیت شد و با پایداری بر تردیدافکنی تداوم یافت.

اشتباه استراتژیک احمدی‎نژاد در پافشاری بر حمایت و اعتماد بیش از حد و نامعقول بر «اسفندیار رحیم‎مشایی»، به‎ویژه در چند ماه گذشته، علاوه‎براین که ضربه‎ای اساسی و جبران‎ناپذیر بر جایگاه سیاسی وی در جامعه ایرانی زد، فرصتی مناسب برای هاشمی رفسنجانی و لایه‎های پنهان‎تر افراد و جریان‎های حامی وی به‎وجود آورده است. درست از پی چنین اشتباه بزرگی است که هاشمی بار دیگر و به‎طور واضح و صریح افکار درونی خود را علیه دولت احمدی‎نژاد بروز می‎دهد و انواع و اقسام انتقاد و حتی تهمت را نثار وی می‎کند:

«فریبکاری‌ها موقت است. آمار دروغ دادن، ادعای دروغ کردن، پول بی‎خودی مصرف کردن که مردم می‌فهمند یک بازی است و بیت‌المال را به غارت بردن برای خرید چند رأی و امثال این چیزها، دیگر در مردم جواب نمی‌دهد. حتی اگر مردم نیاز داشته باشند، این پول را می‌گیرند ولی لعنت‌شان هم می‌کنند.»

زنده نگاه داشتن جریان سبز، پس از وارد آوردن شوک سیاسی پسا انتخاباتی به‎عنوان راه‎برد اصلی وی در دو سال گذشته، اکنون کاربرد و فواید سیاسی را خود به‎تدریج نشان می‎دهد. هاشمی رفسنجانی مرد سیاست است و از هر ناپختگی سیاسی رقیب به خوبی بهره می‎برد. محمود احمدی‎نژاد هرچند توانست با نشانه‎گیری پاشنه آشیل «میرحسین موسوی»، برای توده‎های اجتماعی، ضربه‎ای اساسی بر رقیب انتخاباتی خود وارد آورد اما اکنون خود را در معرض نشانه‎گیری رقیب بر نقطه ضعفی آشکار قرار داده است؛ نقطه ضعفی که می‎تواند به زنده کردن دوباره هاشمی و جریان‎های دست‎پرورده وی منجر شود.

اکنون و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به‎طور جدی به طرح این سئوال پرداخت که آیا هاشمی و جریان هاشمی بار دیگر از جای برمی‎خیزد؟ نباید فراموش کرد که هاشمی هنوز مهره‎های خوبی در دست دارد؛ بهتر است کمی بهتر به اطراف نگاه کنیم!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=906

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر