3

رضا علیجانی و مرتضی کاظمیان از اعضا فعال ملی مذهبی از کشور فرار کردند.

  • کد خبر : 927
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷

مشرق، طی روزهای اخیر خروج فعالان ملی مذهبی از کشور روند چشم گیری پیدا کرده است. در همین راستا رضا علیجانی علی رغم احضار به یک نهاد امنیتی پس از آنکه همسر و فرزند خود را از ایران خارج کرد، بصورت قاچاق از طریق مرزهای غربی کشور وارد کردستان عراق شده و پس از آن […]

مشرق، طی روزهای اخیر خروج فعالان ملی مذهبی از کشور روند چشم گیری پیدا کرده است.

در همین راستا رضا علیجانی علی رغم احضار به یک نهاد امنیتی پس از آنکه همسر و فرزند خود را از ایران خارج کرد، بصورت قاچاق از طریق مرزهای غربی کشور وارد کردستان عراق شده و پس از آن به اروپا گریخته است.
وی که برنده جایزه آزادی مطبوعات خبرنگاران بدون مرز – بنیاد فرانسه در سال ۲۰۰۱ شده بود، گفته می شود اکنون در فرانسه به سر می برد و از این کشور تقاضای پناهندگی کرده است.
رضا علیجانی روزنامه نگار ۵۰ ساله ای است که پس از روی کارآمدن دولت خاتمی، فعالیت های ملی مذهبی خود را گسترش داده و در سالهای ۷۹، ۸۲ و ۸۸ بازداشت و در چندین نوبت از طرف دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده بود اما هیچ گاه به فعالیت های ضدانقلابی خود علیه نظام خاتمه نداد.
علیجانی و کاظمیان
همچنین مرتضی کاظمیان از دیگر فعالان ملی مذهبی و از بازداشت شدگان وقایع عاشورای ۸۸ نیز مانند علیجانی یک هفته پس از اینکه از سوی نهادهای امنیتی احضار می شود بصورت قاچاق و به همراه خانواده اش به مقصد فرانسه می گریزد.
مرتضی کاظمیان که از بازداشتی های وقایع تاسف بار عاشورای سال ۸۸ بود، سابقه فعالیت در ماهنامه آفتاب، روزنامه خرداد، یاس نو، نوروز و اعتماد ملی را دارد و طی سال های اخیر به عنوان عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات مشغول به کار بود و با استفاده از این عنوان، تمامی تلاش خود را برای هنجارشکنی های بیشتر و برهم زدن فضای امنیت و آرامش کشور با دستیازی به عناصر و ابزار رسانه ای به کار گرفت.
وی عضو ارشد جنبش موسوم به مسلمانان مبارز بود که توسط حبیب ‌الله پیمان اداره می‌شود. کاظمیان اداره‌کننده جلسات هفتگی جمعه صبج منزل پیمان در خیابان ظفر تهران است.
کاظمیان همچنین در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به همراه برخی دیگر از همکاران خود اقدام به تاسیس انجمنی موهوم و خیالی با عنوان “کمیته دفاع از آزادی انتخابات عادلانه و سالم و آزاد” کرد که پس از چند روز، انحلال آن اعلام شد. مهمترین اقدامات ضد امنیتی و مغایر با مصالح نظام از سوی کاظمیان، علاوه بر رهبری بخش هایی از اغتشاشات فتنه گران در سال ۸۸ و ساماندهی جریان رسانه ای آشوب گر، ارسال اطلاعات و ارائه تحلیل های دشمن پسند به رسانه هایی چون رادیو آلمان، رادیو فرانسه، سایت روزآنلاین و سایت ضد انقلابی جرس بود.
پیش تر نیز چند تن از فعالان ملی مذهبی بصورت قانونی و غیر قانونی از کشور خارج شده اند.
خروج این افراد که برخی از آنها هنوز دوران محکومیت خود را به اتمام نرسانده اند در حالی است که انتظار می رفت آنها در کنترل نهادهای امنیتی قرار داشته باشند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=927

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر