معاون وزیر راه و شهرسازی از صدور ۱۸ گواهینامه طراحی و ساخت وسایل پرنده در یک سال و نیم سال اخیر خبر داد و گفت: ۳۸ فروند انواع هواپیما در ۱۵ ماه اخیر به ناوگان هوایی کشور افزوده شد؛ ضمن آنکه هواپیماهای جدید در راهند.
سعید موذنی: پیشرفت سریع کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت، تکنولوژی و بازرگانی، مسئولان کشورها را متوجه صنعت نوپا و پرشتاب هواپیمایی کرده است؛ به دنبال تمایل کشورها نسبت به استفاده از این تکنولوژی، در بهمن ماه سال ۱۳۰۴ کشور ایران نیز به موجب قانونی، حق انحصاری هواپیمایی در ایران را به شرکت هواپیمایی آلمانی به نام یونکرس واگذار کرد.
شرکت مذکور در سال ۱۳۰۵ شعبه خود را در ایران افتتاح و با وارد کردن چند فروند هواپیمای یونکرس، خطوط هوایی به شهرهای مشهد، شیراز، بندرانزلی و بوشهر دایر و حمل و نقل پست و مسافر از راه هوا را به عهده گرفت.
در سال ۱۳۱۷ باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما در ایران تأسیس شد.
در مرداد ماه ۱۳۲۵ دولت وقت اقدام به تشکیل ادارهای تحت عنوان «اداره کل هواپیمایی کشوری» کرد.
اداره مذکور در آغاز کار خود را در یک اتاق واقع در طبقه پایین ساختمان شمس العماره با یک رئیس و یک کارمند آغاز کرد و در یک سال بعد با بودجهای بالغ بر ۳۰۰ هزار تومان محل آن به فرودگاه مهرآباد انتقال یافت.
حدود سه سال بعد یعنی در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۳۲۸ قانون هواپیمایی کشوری به تصویب مجلس وقت رسید و اداره کل هواپیمایی کشوری زیر نظر وزارت راه قرار گرفت.
در سال ۱۳۵۳ اداره مذکور تحت عنوان سازمان هواپیمایی کشوری زیر پوشش وزارت جنگ قرار گرفت، تا این که با به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی، در ششمین روز اسفند ۱۳۵۷، با تصویب شورای انقلاب، سازمان از پیکره وزارت جنگ منتزع و به وزارت راه و ترابری وقت ملحق شد.
سیاستگذاری و برنامهریزی و تعیین خط مشیهای فن، اقتصادی، بازرگانی بینالمللی حمل و نقل هوایی کشور و سیاستگذاری و برنامهریزی در مورد نوع، تعدد جایگاه دستگاههای ناوبری و کمک ناوبری و ارتباطی در فرودگاهها و نظارت بر عملکرد فرودگاهها از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است.
تدوین استاندارد پرواز، نظارت بر شرکتهای هواپیمایی از نظر تأیید صلاحیت و رعایت نکات و استانداردهای ایمنی و صدور گواهینامه ها و تدوین و تنظیم مقررات مربوطه و تأیید انواع هواپیماهایی که میتوانند در ایران به فعالیت حمل و نقل هوایی بپردازند، از دیگر وظایف این سازمان است.
بنابراین گزارش تا قبل از انقلاب ۲۲ فرودگاه در کشور حمل بار و مسافر هوایی را انجام میدادند اما پس از انقلاب تاکنون تعداد فرودگاهها به ۷۰ فرودگاه عملیاتی و آمار جابهجایی مسافر از سالانه سه میلیون نفر قبل از انقلاب، به حدود ۲۰ میلیون نفر در سال افزایش یافته است.
درباره رشد صنعت حمل و نقل هوایی بازرگانی و غیرنظامی ایران در سال جاری و سال گذشته، به سراغ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان اصلیترین دستاندرکار صنعت رفتیم و از وی دراینباره جویا شدیم.
پهلوانی که پس از نخجوانی (رئیس سابق هواپیمایی کشوری) در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ این سمت را به دست گرفت، استاد خلبان ایلوشین و خلبان یکم ایرباس در یکی از شرکت هواپیمایی بوده است.
وی با مهربانی و ادب خاصی که طبق معمول دارد، پذیرای ما بود و پشت میز پر از پرونده و نامههای اداریاش، به سؤالات فارس پاسخ داد؛ متن مصاحبه خبرگزاری فارس با وی را بخوانید:
کاپیتان حمیدرضا پهلوانی ابتدا در تشریح عملکرد بخش حمل و نقل هوایی از ابتدای سال ۹۱ تاکنون، اظهار داشت: طی مدت یاد شده ۳۸ فروند هواپیما شامل ۵ هزار و ۹۱۹ صندلی به ناوگان هوایی کشور افزوده شد.
وی با بیان اینکه ۲۲ فروند از این هواپیماها در سال گذشته و ۱۶ فروند در سال جاری به کشور وارد شده است، افزود: در حال حاضر ناوگان هوایی کشور دارای ۲۴۱ فروند هواپیما و ۳۹ هزار و ۷۸۸ صندلی پرواز است.
* ورود هواپیماهای جدید دیگر به ناوگان هوایی تا پایان ۹۲
وی اضافه کرد: ورود هواپیماهای جدید دیگری نیز تا پایان سال ۹۲ در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد که امیدواریم با ادامه روند ورود هواپیماهای جدید، به هدف سند چشمانداز در اینباره که همان دارا بودن تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما است، نزدیک شویم.
خلبان پهلوانی اظهار داشت: ممنوعیت خرید هواپیماهای با عمر بالای ۱۲ سال ساخت برای تاسیس شرکتهای هواپیمایی جدید و مدیریت طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری ۱۵۰+ نفره، از دیگر برنامههایی بود که سازمان هواپیمایی کشوری برای نوسازی و افزایش ناوگان هوایی کشور از سال گذشته تاکنون اجرا کرد.
* آمار سوانح هوایی غیرنظامی در سال گذشته صفر بود
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اقدامات انجام شده برای رشد ایمنی صنعت حمل و نقل هوایی کشور، گفت: در راستای افزایش ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی، با هدف کاهش سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی و جلوگیری از وقوع رویدادهای مشابه، گروههای کارشناسی براساس ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو و اسناد ۹۷۵۶، ۹۴۲۲ و ۹۸۵۹، تشکیل و بازرسیهای اجرایی منطبق با مقررات و موازین بین المللی حوادث را مورد بررسی قرار داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در راستای اقدامات فوقالذکر و با استقرار و ارزیابی سامانه مدیریت ایمنی در شرکتهای ارائه دهنده خدمات هوایی، خوشبختانه از سال گذشته تاکنون سانحه و یا حادثه ای در بخش هوایی غیر نظامی رخ نداد.
* صدور پنج فقره گواهینامه فرودگاهی/ بازرسی ماهانه از فرودگاهها
وی به صدور پنج فقره گواهینامه فرودگاهی در فرودگاههای اصفهان، بندرعباس، شیراز، یزد و امام خمینی (ره) بر اساس الزامات ایکائو اشاره کرد و گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در جهت حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات، استانداردهای فرودگاهی و هوانوردی و تطابق با الزامات ملی و بینالمللی در راستای ارتقاء ایمنی هوانوردی کشور همواره به صورت ماهانه حداقل دو بازرسی از فرودگاههای کشور به عمل میآورد.
* تدوین پیشنویس لایحه اصلاح ساختار و وظایف سازمان و آئیننامه فرودگاهی
پهلوانی تصریح کرد: لغو پروانه بهرهبرداری هشت شرکت هواپیمایی، تعلیق مجوز هفت شرکت هواپیمایی دیگر به دلیل عدم رعایت استانداردهای پروازی از دیگر کارهای انجام شده در طی ۱٫۵ سال اخیر است که با بازرسی بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری از همه شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی انجام شد.
وی اضافه کرد: همچنین تدوین پیشنویس لایحه اصلاح ساختار و وظایف سازمان، تدوین آئیننامه فرودگاهی، تدوین آئیننامه بررسی سوانح مخابرات هواپیمایی و گواهینامه متخصصان هواپیمایی از جمله اقدامات حقوقی این سازمان به شمار می رود.
* امضای یادداشت تفاهم با لبنان و افزایش فرکانس پروازی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری امضای یادداشتتفاهم جدید با کشور عراق مبنی بر افزایش پروازها از ۱۲ پرواز هفتگی به ۸۴ پرواز در هفته و افزایش پرواز تهران – کویت از ۲۱ پرواز هفتگی به ۴۰ پرواز را از دیگر اقدامات بینالمللی صورت گرفته در زمینه هوانوردی برشمرد.
وی تأکید کرد: حضور در مجمع جهانی هواپیمایی کشوری در سنگاپور و امضای یادداشت تفاهم با لبنان و افزایش فرکانس پروازی از فعالیتهای انجام شده در این سازمان است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به امضای یادداشت تفاهم با پاکستان و افزایش فرکانس پروازی در این مسیر اشاره کرد و گفت: در جهت افزایش همکاری با کشورهای مختلف تفاهمنامهای با برخی کشورها در خصوص پرواز وسایل پرنده با ثبت خارجی در کشور از جمله امضای تفاهمنامه با کشور تاجیکستان و از این قبیل صورت گرفته است.
* صدور ۱۸ گواهینامه طراحی و ساخت وسایل پرنده
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال ۹۱ و سه ماه ابتدایی امسال، در مجموع ۱۸ گواهینامه طراحی و ساخت وسایل پرنده، شامل گواهینامه تأییدیه سازمان طراحی (DOA)، گواهینامه شبیه ساز پرواز (FSTO)، گواهینامه تأییدیه تولید، گواهینامههای تغییر در طراحی (STC)، گواهینامه تأییدیه سازمان تولید (POA) و گواهینامه تأییدیه طراحی قطعه (PMA) صادر شد.
* صدور ۱۹۹ مجوز دفتر خدمات مسافرت هوایی طی ۱٫۵ سال اخیر
وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۱ تا ابتدای تیرماه جاری، ۱۹۹ مجوز دفتر خدمات مسافرت هوایی در سراسر کشور صادر شد و ۱۲۹۷ دفتر مورد بازرسی قرار گرفت که در این بازرسیهای انجام شده ۳۰ مجوز لغو، ۹۴ مجوز تعلیق و ۷۰مجوز رفع تعلیق شده است.
* صدور ۶ بخشنامه و دستورالعمل ویژه ساماندهی تأخیرات پروازی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از دیگر اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری طی ۱۵ ماه گذشته را ساماندهی تاخیرات پروازی عنوان کرد و افزود: در این راستا ۶ بخشنامه و دستورالعمل ویژه ساماندهی تاخیرات پروازی صادر و برای اولین بار در کشور کمیته ساماندهی تاخیرات تشکیل شد به گونهای که حاصل این اقدامات تاخیرات پروازی را به طور متوسط به ۲۲ دقیقه کاهش داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درج قیمت، تاریخ و مشخصات مسافر، عدم ذکر جمله «غیر قابل استرداد» در بلیت، صدور بخشنامههای لازم و از این قبیل را از دیگر اقدامات این سازمان در جهت رعایت حقوق مسافر عنوان کرد.
* صدور حدود ۲۵۰ هزار مجوز پروازی در مسیرهای داخلی در ۱٫۵ سال اخیر
پهلوانی به افزایش مسیر و صدور مجوز پروازی به شرکت های هواپیمایی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۱ تاکنون برای شرکتهای هواپیمایی داخلی ۲۴۹ هزار و ۶۶۵ مجوز پروازی در مسیرهای داخلی و خارجی و برای شرکتهای هواپیمایی خارجی ۲۰ هزار و ۳۸ مجوز پروازی در مسیرهای خارجی صادر شد.
وی صدور ۳۰ بخشنامه پروازی و رسیدگی به ۱۱۹۶ شکایت مربوط به دفاتر خدمات مسافرت هوایی، خدمات بار هوایی و مؤسسات هوایی را از دیگر اقدامات صورت گرفته به منظور کنترل و نظارت به موقع انجام پروازها و سیستم شبکه پروازی کشور عنوان کرد و گفت: در این راستا ۲۷۲ پرونده برای شرکتهای هواپیمایی تشکیل شد و ۳۱۸ مورد جلب رضایت شاکیان صورت گرفت.
* انجام ۱۷۵ چک پروازی از مبادی ورودی و خروجی فرودگاهها
خلبان پهلوانی همچنین به تدوین «برنامه ملی امنیت هواپیمایی کشوری» و «برنامه ملی کنترل کیفیت امنیت هواپیمایی کشوری» در ۱٫۵ سال اخیر اشاره کرد و گفت: در دومین مرحله از بازرسی امنیتی توسط بازرسان ایکائو از امنیت هواپیمایی کشور بار دیگر برگ زرینی در تاریخ هواپیمایی ایران رقم خورد و ایران جزء ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه امنیت هواپیمایی کشوری به شمار رفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از ابتدای سال ۹۱ تاکنون، ۵۰۰ آزمایش پروازی و بررسی عملکرد سیستمهای کمک ناوبری و راداری ( VOR – ILS – NDB – DVOR – DME – SSR – ASR – PSR ) در سطح کشور که منجر به عملیاتی ماندن فرودگاهها به لحاظ پروازی میشود، صورت گرفته است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: همچنین ۱۷۵ چک پروازی از مبادی ورودی و خروجی فرودگاهها (طرحهای تقرب فرودگاهی) که سلامت پروازها در ترمینالها و هنگام نشست و برخاست را تضمین می کند صورت گرفته است.