محمود حاجزمان: برای سالیان طولانی، تبلیغات ضد سیگار و مواد مخدر بر ترساندن مردم درباره خطرات بالقوه این مواد برای سلامتی انسان تکیه داشته است. اما به نظر میرسد که این روش دیگر جواب نمیدهد.
نتایج تحقیق جدید که در شماره اخیر مجله بینالمللی سلامت عمومی منتشر شده نشان میدهد که ترساندن کودکان و نوجوانان با دادن اطلاعات درباره اثرات مخرب مواد مخدر و الکل بر روی سلامتی آنان دیگر تاکتیک موثری نیست. در واقع، آگاهی مصرفکنندگان مواد مخدر در خصوص خطرات این داروها، بیشتر از کسانی است که تصمیمی برای استفاده از این مواد ندارند.
نتیجه تحقیق انجام شده روی ۱۱۹۳۰ جوان مذکر سوئیسی نشان داد که جستجوی برای اطلاعات سلامتی در میان مصرفکنندگان الکل و حشیش، به طرز قابل توجهی بیشتر از کسانی است که از این مواد استفاده نمیکنند. همچنین اغلب آنان اعلام کردند که «دانش بسیار خوبی» درباره خطرات مرتبط با مصرف مواد اعتیادآور خود دارند.
پترا درموتا، از نویسندگان مقاله مرتبط با این تحقیق میگوید: «اینکه شما درباره خطرات و تمام جنبههای مواد اطلاعات زیادی داشته باشید، واقعا باعث نمیشود تا آن را کمتر مصرف کنید. حتی ممکن است میزان مصرف شما افزایش پیدا کند. این مساله میتواند نتیجه این باشد که اثرات منفی سلامتی، مانند صدمات کبدی برای مصرفکنندگان الکل، بلافاصله مصرفکنندگان را درگیر خود نمیکند؛ و یا اینکه مصرفکنندگان مواد مخدر مزایای آن را بیشتر از خطراتش میدانند.»
به گفته درموتا، مبارزات آینده سوء مصرف مواد باید کاری بیش از بمباران اطلاعاتی افراد انجام دهند. اگر این مبارزات میخواهند مفید باشند، باید حالتی تعاملی داشته باشند و تفکر انتقادی را تشویق و تحریک کنند.
مقاله مذکور نتیجه میگیرد: «ظاهرا مصرفکنندگان مواد اعتیادآور در خصوص خطرات مصرف مواد نسبت به غیرکاربران مطلعتر هستند و اطلاعات بیشتری دارند. در نتیجه، مداخلاتی که تنها بر روی دادن اطلاعات تمرکز کردهاند فایده محدودی در ممانعت از مصرف مواد دارند.»
خبرآنلاین