2

آمریکا در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد

  • کد خبر : 9719
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۵:۱۱

رسانه های عربی معتقدند رژیم سعودی در منطقه از ایران جا مانده و دیگر نمی تواند حتی روی آمریکا حساب کند. روزنامه النهار در این باره خاطرنشان کرد: مدت هاست که واشنگتن تلاش می کند موافقت رسمی دولت عراق را در مورد ابقای حدود ده هزار سرباز خود در این کشور بدست آورد. به این […]

رسانه های عربی معتقدند رژیم سعودی در منطقه از ایران جا مانده و دیگر نمی تواند حتی روی آمریکا حساب کند.
روزنامه النهار در این باره خاطرنشان کرد: مدت هاست که واشنگتن تلاش می کند موافقت رسمی دولت عراق را در مورد ابقای حدود ده هزار سرباز خود در این کشور بدست آورد. به این خاطر، آمریکا می داند به دلیل رابطه حسنه دولت فعلی عراق با ایران، بدون جلب رضایت ایران این کار میسر نیست. اعتراف آمریکا به نفوذ و نقش مهم ایران در عراق دلایل بسیار زیاد و متنوعی دارد.
النهار می نویسد: سعودی ها این واقعیت را درک کرده اند که آمریکا فاقد استراتژی روشن برای ممانعت ایران از پرکردن خلأ ناشی از خروج نیروهای خود در عراق است سعودی ها مطمئن نیستند که در صورت رویارویی با ایران، آمریکا توان دفاع و حمایت از آنها را دارد. سعودی ها از آن واهمه دارند که آمریکا و ایران به توافق برسند و آن ها قدرت عمل خود را از دست دهند.
این تحلیل حاکی است: به اعتقاد منابع دیپلماتیک و کارشناسان غرب، آمریکا در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد. آمریکا برای ماندن در عراق نیازمند به گفت وگو با ایران است. بدیهی است که سعودی ها امیدوارند که همه این مسایل «کاخ سفید» را به بنای قدرت مشترک با آن ها بر علیه ایران بکشاند. اما واقعیت این است که خود آمریکایی ها می دانند که توانایی ایران بیشتر از توانایی آمریکا در منطقه است.
روزنامه سعودی الحیات چاپ لندن نیز در تحلیل مشابهی با تصریح بر این که عربستان از ایران در تحولات منطقه جا مانده است، نوشت: ایران با بهره برداری از سیاست های اشتباه آمریکا در عراق توانست عراق را به زمره متحدان منطقه ای اش بیفزاید و بدین ترتیب زنجیره متحدی از قلب ایران تا عراق، سوریه و لبنان تشکیل دهد. در حالی که ترکیه از این بازی عقب افتاد و با تمرکز بر عضویت در اتحادیه اروپا و گسترش روابط صرفا اقتصادی و سیاسی با کشورهای عربی سیاست به صفر رساندن اختلاف ها با کشورهای منطقه به ویژه همسایه و در راس آنها ایران را در دستور کار خود قرار داد که این مسئله نیز در نهایت به سود ایران تمام شد و تهران توانست به واسطه آن بر گسترش نفوذ خود در منطقه شتاب بخشد. این مرحله ای است که وزیر امور خارجه عربستان سعودی از آن به خلأ استراتژیک کشورش یاد می کند.
الحیات می نویسد: وقتی انقلاب های عربی از راه رسیدند دیگر حد و مرز نمی شناختند از شاخ آفریقا به قلب خاورمیانه عربی رسیدند و از آنجا تا غربی ترین نقطه جهان عرب را پوشش دادند. ویژگی این انقلاب ها این است که اولا، معادلات سابق منطقه ای را کاملا به هم می ریزند و دولت هایی را بر سر کار می آورند که کاملا با گذشته منطقه متفاوتند. ثانیا، سیاست های جاری منطقه ای را کاملا تغییر می دهند حال چه این سیاست ها مبتنی بر منافع کشورهای پرنفوذ منطقه باشد چه مبتنی بر سیاست های بازیگران جدید منطقه ای. از این قاعده عربستان سعودی نیز مستثنی نیست. ریاض هنگامی که دید منظومه های هم پیمانش در حال سقوط و فروپاشی هستند و از مصر تا بحرین و یمن پایه های حکومت هم پیمان یک به یک به لرزه درآمده اند و فرو می ریزند در اتخاذ یک سیاست روشن ناتوان ماند.
روزنامه سعودی، رژیم عربستان را «سردرگم و گرفتار» توصیف کرد و نوشت: هیچ کدام از ابزارهای موجود نتوانسته خواسته های عربستان را پیش ببرد. ریاض اکنون دستخوش بحران است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9719

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]