4

کشف یک حمام ۷۰۰ ساله در روستای هوره چهارمحال + تصاویر

  • کد خبر : 9725
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۵:۲۸

حمام ۷۰۰ ساله روستای هوره یکی از آثار تاریخی این روستاست که زیر خروارها خاک مدفون شده و تاکنون برای بیرون آوردن آن تلاشی از سوی ارگانهای مربوطه استان چهارمحال و بختیاری نشده و این امر موجب شده که این اثر تاریخی به محل انباشت زباله تبدیل شود.  حمام تاریخی روستای هوره از توابع بخش […]

حمام ۷۰۰ ساله روستای هوره یکی از آثار تاریخی این روستاست که زیر خروارها خاک مدفون شده و تاکنون برای بیرون آوردن آن تلاشی از سوی ارگانهای مربوطه استان چهارمحال و بختیاری نشده و این امر موجب شده که این اثر تاریخی به محل انباشت زباله تبدیل شود.
 حمام تاریخی روستای هوره از توابع بخش سامان استان چهار محال و بختیاری در زیر تلی از خاک مدفون شده است.

قدمت این حمام تاریخی که به گفته اهالی روستا بیشتراز قلعه تاریخی ۷۰۰ ساله هوره است و هم اکنون در زیر خروار خاک پنهان شده است و هنوز اقدامی برای خاکبرداری و بیرون آورن این بنای تاریخی نشده است.

دهیار روستای هوره در گفتگو با خبرنگار مهر از مدفون بودن حمام ۷۰۰ ساله در زیر تلی از خاک درباغات بافت قدیمی روستای هوره خبر داد و اظهار داشت: سقف این میراث تاریخی در سال ۱۳۶۴ در اثر بی احتیاطی و عدم آگاهی شورای اسلامی آن دوره تخریب شده است.

                                                          محل دفن حمام تاریخی هوره

علی اصغر درخشان بیان داشت: به مروز زمان این حمام قدیمی به زیر خاک رفته و هم اکنون در زیر خاک پنهان است.

وی عنوان کرد: این حمام نشان دهنده قدمت روستا بوده است که متاسفانه اکنون اثری ازاین میراث ارزشمند نیست.

درخشان با اشاره به این بنای تاریخی بیان داشت: این حمام به صورت خزانه ای با ستونهای سنگی است که در آن دیگ مسی بزرگی وجود داشته است.

وی بیان داشت: در زیر این دیگ مسی آتش روشن می کردند و آب خزانه را توسط این دیگ گرم می کردند.

وی تصریح کرد: دیگ مسی توسط بی احتیاطی شورای اسلامی سال۶۴ به فروش رفته است.

درخشان با بیان اینکه مکاتبات فراوانی توسط دهیار و شورای اسلامی روستای هوره برای خاکبرداری و بیرون آوردن این میراث فرهنگی از دل خاک به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان شده، یادآور شد: متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده و این بنای تاریخی با سر ستونهای سنگی هنوز به صورت مدفون باقی مانده است.

یکی از اهالی روستا هوره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این حمام بصورت خزینه ای بوده که با آتش آب آن گرم می شده است.

سهراب بهار لو بیان داشت: قدمت این حمام که در حال حاضر زیر خروارها خاک پنهان است افزون بر ۷۰۰ سال قدمت دارد که مردم اولیه این روستا که برای سکونت آمده بودند برای نظافت و بهداشت این حمام را بنا کرده اند.

وی با بیان اینکه این حمام به صورت سالم در زیر خاک است، بیان داشت: فقط سقف این حمام تخریب شده و موجب شده است که از خاک پر شود و پنهان شود.

وی عنوان کرد: بنای های تاریخی این روستا از قبیل قلعه، آسیاب قدیمی، بافت قدیم و …. هم اکنون در حال تخریب و نابودی است و تا کنون از سازمانهای مربوطه در حفظ و مرمت این آثار تاریخی همکاری مشاهده نشده است.

وی به قلعه تاریخی هوره اشاره کرد و تصریح کرد: این قلعه معرف قدمت و فرهنگ این روستا است که متاسفانه به علت بی توجهی در حال خراب شدن است.

وی با بیان اینکه با مرمت، بازسازی و معرفی آین آثار تاریخی می توان روستای هوره را به عنوان قطب گردشگری روستایی در منطقه سامان معرفی کند و درایجاد اشتغال پایدار موثرواقع شد.

هم اکنون بناهای تاریخی روستای هوره در حال تخریب و محل دفن زباله شده است و بناهایی که بازگو کننده فرهنگ و هویت یک روستای تاریخی است هم اکنون محلی برای انباشته شده زباله تبدیل شده اند.

با مرمت این آثار تاریخی می توان به راحتی مسافران زیادی را جذب کنند و اشتغال اهالی روستا را تضمین کرد.

اما این گنجینه های بزرگ که می توانسته اند در جهت جذب توریسم  و درآمدزایی این روستا موثر واقع شود به علت بی توجهی مسئولان مربوطه استان چهارمحال وبختیاری هم اکنون در حال محو شدن هستند.

پل تاریخی هوره، قلعه تاریخی هوره، آسیاب قدیمی هوره، بافت قدیم روستاهوره، حمام تاریخی هوره، درخت کهن سال گردو با قطر هشت متر، قرار گرفتن در حاشیه رودخانه زاینده رود، قرار گرفتن در کنار درختان سر به فلک کشیده و …. از ویژگیهای ممتاز این روستاست که می تواند در جذب گرشگر موثر واقع شوند.

بافت قدیم روستای هوره در حال تخریب

با این همه ویژگی تاریخی و طبیعی دریک روستا باید تاکید کرد که مسئولان مربوطه در این خصوص برای ترمیم ومرمت این آثارتاریخی باید اقدام فوری و سریع صورت داده تا نه تنها میراث منطقه احیا شود بلکه موجبات جذب گردشگر نیز فرآهم آید.

……………………………………….

گزارش: روح انگیز کریمی سوادجانی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر