عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در مراسم معارفه خود اعلام کرد که برای تعیین معاونتهای خود در سازمانهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، ابتدا برنامههای مسئولان فعلی را دریافت کرده و در صورت لزوم اقدام به تغییر در معاونتها خواهد داشت.
در این راستا امروز و پس از تغییر رئیس دفتر وزیر راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی به جای عبدالعلی صاحبمحمدی، صندلی مدیرعاملی راهآهن را تصاحب کرد و معاون آخوندی شد.
البته شنیدهها حاکی از تغییر و تحولهای دیگری در حوزه مسئولان حمل و نقل زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نیز هست.
بر این اساس ظاهراً قرار است امیر ناصر اخوان، به جای محمود رسولینژاد، سمت مدیرعاملی شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور را بر عهده گیرد؛ اخوان پیش از این در بخش هوافضا فعالیت کرده است.
همچنین ظاهراً قرار است جمشید قنبری به جای حمیدرضا پهلوانی، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری را بر عهده گیرد.
قنبری نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون عمران دوره پنجم، نایب رئیس کمیسیون عمران دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و مشاور کمیسیون عمران مجالس هشتم و نهم، بوده است.
وی دارای مدرک تحصیلی مهندسی الکترونیک هواپیمایی و فوق لیسانس مدیریت هوانوردی بوده و هماکنون دانشجوی دکتری اقتصاد حمل و نقل هوایی است.
قنبری پیش از این مشاور عالی سابق وزرای راه و ترابری و نفت، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت هلیکوپتری ایران به مدت ۱۰ سال و رئیس هیئت مدیره شرکت حمل و هوایی نفت به مدت چهار سال بود. ضمن آنکه از مدیران عملیاتی سابق سازمان هواپیمایی کشوری نیز بوده است.
به گزارش فارس ظاهراً قرار است فرهاد پرورش هم صندلی مدیرعاملی ایرانایر را به کشاورزیان تحویل دهد. پرورش احتمالاً نماینده ایران در ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی کشوری) خواهد شد.
همچنین شنیدهها حاکی از آن است که میز مدیرعاملی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از احمد صادقی گرفته شده و به محسن هاشمی رفسنجانی سپرده شود؛ محسن هاشمی پیش از این کاندیدای شهردار تهران بود که در رقابت با قالیباف باز ماند.
به گزارش فارس همچنین این روزها سید محمد پژمان رفتوآمدهایی به وزارت راه و شهرسازی دارد؛ پژمان پس از روی کارآمدن شورای شهر سوم به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد و آن زمان از استانداری خراسان رضوی خداحافظی کرد.
همچنین جایگزینی محمدسعید ایزدی به جای کیانپور در شرکت عمران و بهسازی شهری قطعی شده است و در روزهای آینده مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تغییر میکند.
ایزدی پیش از این مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی وامور ترویجی در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران- وزارت مسکن و شهرسازی (۱۳۸۶)، مدیر کل دفتر مطالعات و طراحی در سازمان عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن و شهرسازی (٨١ – ١٣٧۶)، کارشناس ارشد معماری مهندسان مشاور نقش جهان پارس( ٧۶ – ١٣٧۵) و کارشناس ارشد معماری در شرکت توسعه و خانه سازی ایران (٧۵ – ١٣۶٩) بوده است.
به هر حال این روزها اخبار درگوشی و بعضا ضد و نقیضی درباره تغییر مسئولان در حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به گوش میرسد.
در این بین نکته مهم و بسیار قابل توجه، انتخاب مدیران متعهد، تخصصی، لایق و البته فنی است تا بتوانند زیرمجموعههای خود را در صنعت حمل و نقل که از ارکان اصلی توسعه و نماد رشد جوامع است، به درستی هدایت کنند.
سکان ارگانهایی نظیر سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاههای کشور، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی، قطعاً نباید به دست مدیرانی نا کارآمد سپرده شود زیرا هر صنعت ادبیات و فنون خاص خود را دارد و به نظر میرسد آخوندی نیز در انتخاب مدیران خود نهایت دقت را خواهد داشت.
قطعاً صرف مدیرت محض لازم نیست، بلکه در کنار مدیریت صحیح، مدیرت فنی و تخصصی و آشنایی با رویهها و تعاملات بینالمللی آن هم در بخش صنعت حمل و نقل بسیار ضروری و لازم الأجرا است.