1

هیچ تصمیمی نباید جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان را به هیچ قمیتی مخدوش کند

  • کد خبر : 103463
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: تصمیمات خرد یا کلان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری باید با سیاست های رسمی نظام جمهوری اسلامی هماهنگ باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «جعفر توفیقی» روز دوشنبه در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ که با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: هیچ تصمیمی نیز نباید جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان را به هیچ قمیتی مخدوش کند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاهیان در هر پست، مقام و جایگاهی که باشند انجام وظایف خود را خدمت به مردم و عبادت محسوب می کنند.

توفیقی، رسالت اصلی دانشگاه را تقویت روحیه تحقیق و تتبع و توسعه تفکر خلاق، ارتقای فرهنگ، تعمیق و تعمیم اخلاق در جامعه، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد در جهت حل مشکلات جامعه و مشارکت در توسعه پایدار درون زای کشور و کمک به تحقق و اشاعه دانش معرفی کرد.

وی تاکید کرد: وزارت علوم برای علم و دانش، ارزش ذاتی و برای افراد و جامعه دانشگاهی، برتری شایانی قائل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وزارت علوم اعتقاد دارد که مردان و زنان آگاه، توانمند، برخوردار از دانش، جامعه ای مقتدر و توسعه ای شایسته برای خود و فرزندانشان بنا می کنند.

توفیقی افزود: در جامعه دانایی محور، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری برای خود نقش انسان سازی و خدا محوری قائل هستند و در کنار تولید دانش در تمام ابعاد فعالیت های خود را به گونه ای تنظیم می کنند که ضمن رشد و تعالی جامعه بشری از حقوق دانشگاهیان نیز صیانت کنند.

وی محور قرار دادن پژوهش و نهادینه کردن آن، توجه به اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز ۲۰ ساله، برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور،قانون وزارت علوم و اعتماد به دانشگاهیان را سرلوحه اولویت های وزارت علوم برشمرد.

سرپرست وزارت علوم، گسترش تعامل دوسویه با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی جهان، بازنگری برنامه های پژوهشی به منظور هدایت آنها در مسیر رفع نیازهای روز جامعه، تقویت همکاری های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و صنعت، رشد تشکل های دانشجویی، صنفی و سیاسی دانشگاهی، استفاده از تجربیات و جلب همکاری دانش آموختگان را به عنوان دیگر رویکردهای اساسی وزارت علوم معرفی کرد.

وی از بهره گیری از توان اعضای هیات علمی ایرانی داخل و خارج کشور، توسعه تحصیلات تکمیلی، گسترش نشریات دانشجویی، تعامل با فرهنگستان ها، توسعه گرایش های میان رشته ای و رشته های جدید، ایجاد شرکت های دانش بنیان به عنوان دیگر اولویت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نام برد.

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=103463

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]