مرسدس- بنز ۶۰۰ یک اتومبیل لوکس بزرگ بودکه هدف ازساخت آن نشان دادن اوج مهندسی خودرو بود.
افق نیوز/وقتی که درسپتامبر ۱۹۶۳ به دنیای خودرومعرفی شد،بجز رولز- رویس ولیموزین های کشیده ساخت کادیلاک ولینکلن،رقبای انگشت شماری داشت.چون می بایستی این اتومبیل را یک شوفر براند،بنابراین یک شیشه برقی جدا کننده داشت تاکابین راننده را ازمحل سرنشینان عقب جدا کند.تولیداین مدل از سال ۱۹۶۴ شروع شدواغلب انواع مختلف مرسدس های ۶۰۰ تا سال ۱۹۷۲ ساخته شدند.بحران سوخت وهمینطور معرفی مهندسی های جدید«اس- کلاس»باعث کاهش تقاضابرای مرسدس ۶۰۰ شد.تولیدآن به تعداد اندک تا سال ۱۹۸۱ ادامه یافت.درطول این مدت، ۲۶۷۷ دستگاه ساخته شد.
مدل ۶۰۰ دارای امکانات لوکس زیادی بودازجمله یک سیستم پیچیده هیدرولیک که نیروی موردنیازبرای همه سیستمها رابا فشار ۱۵۰ بار تولیدمی کرد،ازشیشه ها وصندلی ها گرفته تادرب صندوق عقب و دربهایی که به صورت خودکارباز می شدند.درضمن مدل ۶۰۰ به خاطر داشتن بلند ترین صدای بوق که تا آن زمان روی یک خودرو تولیدی نصب شده بود،معروف است.
غیرازسران کشورها و پاپ،مالکین مشهورمدل۶۰۰ شامل افراد معروفی ازجمله :الیزابت تیلور،جان لنون،جورج هریسون،جک کی،اریستاتل آناسیس،جک نیکلن،الویس پریسلی، رُآن اتکینسون و … بودند.رهبران کمونیست ازجمله نیکلا چائوشسکو،جوسیپ بروتیتو، فیدل کاسترو، لئونیدبرژنف، کیم ایل سونگ وکیم جونگ سوم وانقلابیون آفریقا”عیدی امین دادا”و”یوموکیناتا”دارای مدل ۶۰۰ لندولیت بوده اند.رئیس جمهورپیشین فیلیپین،”فردیناند مارکوس “،۴ دستگاه ۶۰۰ داشت که یک دستگاه لندولیت،یک دستگاه ضد گلوله مدل ۱۹۸۱ ویک دستگاه نیز۶ درب بوده است.
انواع مدل های ۶۰۰
مرسدس ۶۰۰ به دو نوع کلی تقسیم می شود:
• شاسی کوتاه
– ۴ درب سدان که از نظر طراحی مشابه مدل سدان S600 مدرن است.
– ۴ درب سدان ولی با شیشه برقی جداکننده کابین راننده از قسمت عقب
• شاسی بلند پولمن
– ۴ درب لیموزین که دارای دو صندلی اضافه رو به عقب است که پشت به کابین راننده بوده و با شیشه برقی جداکننده از کابین راننده مجزا شده است.
– لیموزین ۶ درب با صندلی هایی رو به سمت جلو که در وسط دو درب اضافه قرار گرفته و یک صندلی نیمکتی رو به عقب دارد.
• تعداد اندکی از لیموزین ها به صورت لندولیت ساخته شدند به طوری که قسمتی از سقف که بالای کابین عقب قرار دارد،به صورت کانورتیبل است.این مدل برای استفاده سران کشورها ساخته شد،ازجمله برای پاپ، دولت آلمان ویا شاه سابق ایران.تولیداین مدل یک سال زودتر یعنی درسال ۱۹۷۱ متوقف شد.
کمپانی مرسدس نیزدو دستگاه ۶۰۰ کوپه ساخت که یکی از آنها به عنوان هدیه برای دکتر «ردولف اوهلن هف» بعد ازبازنشستگی اش ساخته شد. دکتر«هُف» به همراه «فرینتز تالنیگر» و «کارل ویلفرت» مدل ۶۰۰را طراحی کردند. مدل کوپه دیگری نیز روی ۶۰۰ شاسی کوتاه توسط «کارل میدل هُف» ودستیارانش ساخته شد.
موتورمدل ۶۰۰ آن قدر سنگین بود که بزرگترین موتورساخت بنز در آن زمان، یعنی مدل “۳۰۰” ۶ سیلندربرای آن کافی نبود. بنابراین یک موتورجدید که ظرفیت آن بیش از دو برابر موتور ۳۰۰ بود،ساخته شد تابتواند خودروو امکانات برق هیدرولیکی آن را به کار بیندازد، یعنی موتورعظیم الجثه ۳/۶ لیتر، ۸ سیلندر خورجینی «ام ۱۰۰». سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم باعث رانندگی نرم و هندلینگ خوب در هرمسیر می شد.
تولید ۶۰۰ از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۱ به تعداد کم ادامه داشت، این مدل هیچ همترازی در میان تولیدات کمپانی بنز نداشت تا اینکه مدل مدرن میباخ ۵۷ و ۶۲ در سال ۲۰۰۲معرفی شد.
مرسدس- بنز ۶۰۰ ۶۰۰ پولمن
سال ساخت ۱۹۸۱ میلادی-۱۳۶۰ شمسی ۱۹۶۳ میلادی- ۱۳۴۲ شمسی
موتور ۳/۶ لیتری، ۸ سیلندر خورجینی، موتور جلو
حجم موتور ۶۳۳۲ سی سی
قدرت موتور ۲۵۰ پی اس (۱۸۰ کیلووات، ۲۵۰ اسب بخار) در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت ۲۰۷ کیلومتر در ساعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
سیستم خنک کننده آب
جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک دیفرانسیل عقب
فاصله چرخهای جلو/ عقب ۱۵۸۷ میلی متر- ۱۵۸۱ میلی متر
فاصله محوری ۳۲۰۰ میلی متر ۳۹۰۰ میلی متر
حجم باک ۱۱۲ لیتر
طول ۵۴۵۰ میلی متر ۶۲۴۰ میلی متر
عرض ۱۹۵۰ میلی متر ۱۹۵۰ میلی متر
ارتفاع ۱۵۰۰ میلی متر ۱۵۱۰ میلی متر
وزن خالص ۲۶۰۰ کیلوگرم ۲۷۷۰ کیلوگرم