علیاصغر فانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که بازنشستگی پیش از موعد امسال از سوی دولت اجرا نمیشود، با توجه به اینکه بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان یکی از راه حلهای وزارت آموزش و پرورش برای ساماندهی نیروی انسانی بود، هم اکنون تکلیف بازنشستگی پیش از موعد در آموزش و پرورش به چه صورت است؟ اظهار داشت: طبق لایحهای که از سوی دولت به مجلس ارائه شد و مجلس آن را تصویب کرد، دولت و از جمله آموزش و پرورش اجازه یافتند که بازنشستگی پیش از موعد را اعمال کنند بنابراین به لحاظ قانونی این اجازه را داریم.
وی افزود: هماکنون در بحث اجرای بازنشستگی پیش از موعد مسائلی وجود دارد، عدم آمادگی سازمان بازنشستگی برای پذیرش این موضوع و محدودیتهای دولت برای تأمین اعتبار پاداش پایان خدمت بازنشستگان منجر شد تا دولت تصمیم بگیرد که امسال این کار را انجام ندهد اما طبق همان بخشنامهای که رئیس جمهور آن را امضا کردند در مواردی با اجازه رئیس جمهور امکان بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد.
** امکان بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان درصورت موافقت رئیس جمهور
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر تعدادی از فرهنگیان متقاضی بازنشستگی پیش از موعد باشند و از نظر ما مشکلی برای تأمین اعتبار پاداش پایان خدمت آنها وجود نداشته باشد، گزارشی را تهیه و به رئیس جمهور ارائه و درخواست میکنیم که با بازنشستگی پیش از موعد این تعداد از فرهنگیان موافقت شود.
فانی بیان کرد: وقتی بازنشستگی پیش از موعد در سطح وسیع نباشد به لحاظ تأمین اعتبار فشار زیادی به آموزش و پرورش وارد نمیشود. لازمه بازنشستگی پیش از موعد درخواست فرهنگیان و موافقت وزارتخانه است موافقت ما منوط به این است که با بازنشستگی این افراد مشکلی به لحاظ نیروی انسانی ایجاد نشود.
** ۳ مرحله برای تحقق بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان
وی گفت: بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان یک موضوع دو سویه است، ابتدا باید درخواست همکار فرهنگی ارائه شود و ما با توجه به شرایط آن منطقه آموزشی موضوع بازنشستگی را بررسی میکنیم که اگر با آن موافقت کردیم، مرحله سومی نیز وجود دارد و آن این است که از رئیس جمهور درخواست میکنیم با بازنشستگی پیش از موعد این تعداد از فرهنگیان موافقت کند. هماکنون در حال پیگیری این مسئله هستیم و امیدواریم که این سه مرحله با موفقیت طی شود و فرهنگیان بتوانند در سال ۹۳ از امکان بازنشستگی پیش از موعد بهرهمند شوند.
** کمبود نیرو در مقطع ابتدایی
فانی در پاسخ به این پرسش که برای ساماندهی نیروی انسانی و حل مشکل ۵۶ هزار نیروی مازاد و کمبود ۵۰ هزار معلم چه برنامهای دارید؟ اظهار داشت: در مقطع ابتدایی با کمبود معلم مواجه هستیم به دلیل اینکه پایه ششم ابتدایی دو سال پیش بدون پیش بینیهای لازم برای تامین نیروی انسانی اجرا شد بنابراین این فشار در دوره ابتدایی وجود دارد.
وی بیان کرد:در بعضی از مناطق، رشته ها و به ویژه نیروی انسانی مرد با کمبود معلم مواجه هستیم. اما با تمهیداتی که از چهار ماه پیش اتخاذ کردیم و فعال کردن کمیته ساماندهی نیروی انسانی، دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی را تهیه کردهایم که آماده ابلاغ است.این دستورالعمل حدود ۳۱ صفحه است.
** نحوه ساماندهی نیروی انسانی در مهر ۹۳
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به محتوای دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی گفت: تلاش ما بر این است تا در جاهایی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم با نقل و انتقالات موافقت نکنیم. در مناطقی نیز که تورم نیروی انسانی وجود دارد، ورود انسانی به مناطق ممنوع است. اگر در مناطق با تورم نیروی انسانی مواجه باشیم و فرد فرهنگی درخواست انتقال یا ماموریت به سازمان دیگری داشته باشد با آن موافقت خواهیم کرد.
فانی ادامه داد:طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی اگر مدارس غیردولتی برای همکاری اعلام نیاز کنند در مناطقی که با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم با این موضوع موافقت خواهیم کرد. امسال مصمم هستیم تا تیرماه ساماندهی نیروی انسانی را انجام داده و در ماههای مرداد و شهریور به مشکلات احتمالی رسیدگی خواهیم کرد تا اگر مشکلاتی وجود داشت در دو ماه آخر تابستان برطرف شود و روز اول مهر مدارس با کیفیت بازگشایی شود.
وی افزود: بحث ساماندهی نیروی انسانی کاری نیست که ظرف یک سال به نتیجه برسد. باید با دقت، حفظ کرامت و احترام با فرهنگیان رفتار کنیم تا مشکلی در شخصیت و روحیه فرهنگیان ایجاد نشود همچنین در برگزاری کلاسها و انجام مأموریت آموزش و پرورش با مشکل مواجه نشویم.
** اهل تعلل نیستم، تامل و هماهنگی را میپذیرم
وزیر آموزش و پرورش درپاسخ به این پرسش که چرا برای اعلام نتایج کارگروهها به ویژه نتایج فعالیت کارگروه اقتصادی آموزش و پرورش این همه تعلل صورت میگیرد در صورتیکه فرهنگیان منتظر شنیدن اخبار خوش اقتصادی هستند،گفت: کار در آموزش و پرورش نمیتواند با شتاب زدگی همراه باشد. وقتی شتابزده حرکت میکنید ناچارید حرفتان را پس بگیرید یا اگر حرفتان را پس نگیرد نسبت به یک کار غلط اصرار میکنید که این دو رویه اشکال دارد.
** نتایج فعالیت تیم اقتصادی و استخراج ۱۷ طرح اقتصادی
فانی بیان کرد: آموزش و پرورش یک سازمان بزرگ است و نزدیک یک میلیون کارمند دارد بنابراین تصمیمات اتخاذ شده در این نهاد باید در کمال دقت و تامل باشد، تعلل در کارها را قبول ندارم ولی تامل، هماهنگی و پیگیری را میپذیرم.برخی از اقدامات ما در حوزه مسائل رفاهی فرهنگیان بدون مصاحبه انجام میشود چرا که فرهنگیان نتایج این اقدامات را در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.
** تائید رئیس جمهور بر ۱۷ طرح اقتصادی آموزش و پرورش
وی با اشاره به تهیه ۱۷ طرح اقتصادی طی چند ماه فعالیت تیم اقتصادی آموزش و پرورش گفت: ۱۷ طرح اقتصادی را تهیه کرده و طی جلسهای با رئیس جمهور این طرحها را ارائه کردیم که رئیس جمهور نیز آنها را تائید کردو هماکنون در مرحله هماهنگیها با سایر دستگاهها و وزارتخانهها هستیم. گروه ۳ نفره را مامور کردهام تا ۱۵ خرداد این ۱۷ طرح را جمعبندی کنند البته بسیاری از این طرحها باید با هماهنگی سایر نهادها اجرا شود و این گونه نیست که آموزش و پرورش تصمیم گرفته و بتواند این طرحها را اجرا کند. هماهنگیهای این ۱۷ طرح اقتصادی تا ۱۵ خرداد نهایی خواهد شد. برخی از این طرحها در حوزه صرفه جویی در منابع موجود، ایجاد منابع جدید مالی و توسعه مدارس غیردولتی است.
** تنوع مدارس در مسیر کاهش
فانی در پاسخ به این پرسش که مهر ۹۳ در حوزه کاهش تنوع مدارس و توقف توسعه مدارس نمونه دولتی چه برنامهای داریم، عنوان کرد: تنوع مدارس نمیتواند به صفر برسد چون ما مخاطبان مختلفی داریم، یک دانشآموز تیزهوش با یک دانشآموز استثنایی دارای معلولیت متفاوت است پس باید مدارسشان نیز متفاوت باشد. تنوع مدارس را به صفر نمیرسانیم اما در تلاش هستیم تا تنوع را کاهش دهیم برای اینکه برخی از مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی که ایجاد شده است ضایعاتی را بر روی بقیه مدارس داشته است.
وی در توضیح این ضایعات گفت: فرض کنید وقتی با یک آزمون دانشآموزان درس خوان و فعال را از بقیه جامعه جدا میکنیم، بقیه دانش آموزان در مدارس دولتی چه انگیزهای برای درس خواندن دارند؟معلمان آنها چه انگیزهای برای درس دادن دارند؟ تاثیراتی که جدا کردن دانشآموزان از بدنه طبیعی آموزش و پرورش ایجاد میکند روی سایر دانشآموزان چیست؟
** برخی تیزهوشان حاضر در مدارس سمپاد تیزهوش نیستند
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: حرف ما این است در عین حال اینکه این تنوع مدارس را میپذیریم اما این تنوع نباید بهگونهای باشد که دانشآموزی که به او میگوییم تیزهوش، واقعا تیزهوش نباشد بلکه پرخوان باشد. جدا کردن پرخوانها و قرار دادن آنها در کنار تیزهوشان ظلم به آنها و بقیه دانشآموزان است این کار باید به گونهای باشد که مجموعه دانش آموزان کشور از پویایی و انگیزه بازنمانند.
فانی ادامه داد:برخی از مدارس نمونه دولتی که در سالهای اخیر ایجاد شده است اصلا شرایط نمونه دولتی را ندارند و به تدریج باید به حالت عادی بازگردند و آن مدارسی که شرایط مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان را دارند با قوت به کار خود ادامه میدهند.
** افزایش ۲۰ درصدی فوق العاده شغل معلمان به معاونت نیروی انسانی رئیس جمهور تقدیم شد
وی درخصوص حمایت از معلمان ابتدایی و آزمون مربیان پیش دبستانی گفت: قرار بود جلسهای را با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری درخصوص افزایش فوق العاده شغل معلمان ابتدایی و آزمون مربیان پیش دبستانی داشته باشیم که تا کنون این جلسه هماهنگ نشده است اما در جلسهای که معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری به دفتر من آمدند، بحث فوق العاده شغل معلمان ابتدایی را مطرح و همان زمان نامه درخواست خود را ارائه کردیم، بنابراین به دنبال تحقق این موضع هستیم چرا که معلمان ابتدایی هفتهای یک روز بیشتر از سایر معلمان در کلاس درس حاضر میشوند و نقش آنها با توجه به اهمیت دوره ابتدایی حساستر است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تلاشمان این است که انگیزه معلمان دوره ابتدایی را افزایش دهیم و به دنبال تحقق افزایش فوق العاده شغل آنها هستیم و فکر میکنم چون صحبتهای مقدماتی در این زمینه انجام شده است این درخواست مورد موافقت قرار بگیرد. آزمون معلمان پیش دبستانی نیز حتما تا مهر ۹۳ برگزار میشود. برگزاری هر آزمون و استخدام نیرو باید با اجازه و مجوز معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری باشد. مطالعات کارشناسی برای برگزاری این آزمون در داخل وزارت آموزش و پرورش انجام شده و در حال انجام هماهنگیهای لازم هستیم تا اطلاعرسانی لازم را انجام دهیم.
** هنوز از مسیر اعتدال خارج نشدهام
فانی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس به انتصابات شما انتقاد دارند و اعلام میکنند که شما هنگام کسب رای اعتماد در مجلس اعلام کردید که فرد معتدلی هستید اما هماکنون از مسیر اعتدال خارج شدهاید، نظرتان درخصوص استیضاح و انتقادات صورت گرفته به انتصابات چیست؟ گفت: هنوز هم آدم معتدلی هستم و افتخارم این است که معتدل حرکت کردهام البته این موضوع بستگی به این دارد که اعتدال را چگونه تعریف میکنیم بنده کاری را که هم اکنون انجام دادهام، اعتدال میدانم و برحسب تشخیص و مسائل آموزش و پرورش اقدام میکنم.
وی درپاسخ به این پرسش که آیا احتمال تغییر در انتصاباتی که انجام دادهاید وجود دارد؟گفت: معتقدم ثبات در مدیریت یک اصل در مدیریت است.