1

انتشار‌ مکالمات محرمانه نیکسون

  • کد خبر : 137317
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶

این است که نشان می‌دهد نیکسون نقش بسیار تعیین کننده‌ای در راه اندازی جنگ ویتنام و به پیش بردن آن و همچنین آغاز جنگ سرد داشته است

چهل سال پیش در چنین روزهایی ریچارد نیکسون، رئیس جمهور آمریکا به خاطر رسوایی واترگیت از سمت خود استعفا داد و این روزها در سالگرد آن استعفا، کتابی در آمریکا منتشر شده است که متن مکالمات و صدای ضبط شده نیکسون از فوریه ۱۹۷۱ تا ژانویه ۱۹۷۳ است. این کتاب توسط دو ویراستار و نویسنده به نام‌های داگلاس برینکلی و لوک نیچر گردآوری و منتشر شده است.

فارس/نکته جالب درباره نوارهای صوتی نیکسون این است که ضبط صدا به دستور خودش انجام شده بود تا بعدها  از آن به عنوان منبعی برای نوشتن زندگی نامه‌اش استفاده کند. همچنین ویراستاران این کتاب عنوان کرده‌اند که او با ضبط صحبت‌ها و مرور دوباره آنها این فرصت را داشته که در بعضی موارد از خود دفاع کند و سندی تاریخی برای دفاع از خود به جا بگذارد.

البته سیستم ضبط صدای رئیس جمهورهای آمریکا، ابتکار نیکسون نیست. این کار از تقریبا ۳۰ سال پیش از نیکسون آغاز شد. زمانی که روزولت در سال ۱۹۴۰ دستور داد کفپوش چوبی کف کاخ سفید را بکنند و زیر آن برای ضبط صدا سیم کشی کنند. بعدها ترومن یک میکروفن به این سیستم ضبط صدا اضافه کرد و آیزنهاور هم ضبط صدا را تا تلفن و مکالمات کاخ سفید گسترش داد.

اما سیستم ضبط صدای نیکسون با سیستم صوتی دیگر رئیس جمهورهای آمریکا متفاوت بود. در سیستم ضبط صدای دیگر رئیس جمهورها مکالمات در زمان‌های مشخصی ضبط می‌شد؛ مثل کنفرانس‌های خبری یا جلسات حساس. اما نیکسون در نظر داشته هر آن چیزی که در کاخ سفید و اطراف او می‌گذرد، ضبط شود و برای همین او در سراسر اتاق خود،‌ بیرون اتاق و حتی در سیستم مکالمات تلفنی، میکروفن کار گذاشته بود و به جز خودش و اعضای سرویس اطلاعات مخفی او که به این کار کمک می‌کردند،‌ کسی از این سیستم خبر نداشت.

در مجموع تهیه کنندگان این کتاب ۳۷۰۰ ساعت از مکالمات ضبط شده نیکسون را پیاده‌ کرده‌اند که این حجم تنها ۱۰ درصد مکالمات ضبط شده است. البته به گفته این دو نویسنده ۹۰ درصد باقیمانده مکالمات به علت کیفیت پایین قابلیت پیاده سازی را نداشته است.

نکته جالب درباره این کتاب این است که نشان می‌دهد نیکسون نقش بسیار تعیین کننده‌ای در راه اندازی جنگ ویتنام و به پیش بردن آن و همچنین آغاز جنگ سرد داشته است و در عین حال به جنگ و وقایع آن با خونسردی بسیار واکنش نشان داده است. همچنین تهیه کنندگان این کتاب از نوع ادبیات و زبان نیکسون ابراز شگفتنی کرده ‌اند و گفته‌اند نیکسون کسی بوده که با زبانش دیگران را می‌آزرده و طعنه و کنایه بسیار می‌زده است.

از سوی دیگر تهیه کنندگان این کتاب معتقدند این کار نیکسون نتیجه خودشیفتگی او  بوده و او فکر می‌کرده همه حرف‌ها و کارهای او به عنوان رهبر جهان که بر مهم‌ترین شاهراه‌های جغرافیایی و نظامی و سیاسی دسترسی دارد باید ماندگار بماند. همچنین گفت‌وگوهای او، علاقه بسیار زیاد او را به سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد و مکالمات اندکی درباره سیاست داخلی آمریکا از او به جای مانده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=137317

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر