ماه گذشته، نمایندگی بامو با بازگشایی ثبت سفارش مدلهای سری ۴، سری ۳ جیتی و X4 و همچنین عرضه آنها در بازار داخلی، شور و شوق خاصی را در میان طرفداران این برند در ایران به راه انداخت و بدین ترتیب، تنوع بهتری برای لیست خودروهای زیر ۲۵۰۰ سیسی در بازار داخلی فراهم شد، اما حالا بامو سری ۲ نیز با مدل ۲۲۰i کوپه به لیست خودروهای سواری مجاز برای ورود به کشور وارد شده و به زودی این کوپه کوچک و اسپرت هم به سایر اعضای خانواده بامو در ایران میپیوندد تا بار دیگر، لبخند رضایت روی لبهای علاقهمندان و مشتریان بامو نقش ببندد. این مدل در واقع همان سری ۱ کوپه است که اکنون در راستای سیاست جدید نامگذاری کمپانی بامو، به سری ۲ کوپه تغییر نام داده است، البته نوع کابریولت این خودرو نیز تولید میشود که فعلا اسم آن در لیست ثبت سفارشات، درج نشده است.
نویسنده :
اشکان هرمزی
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، تقریبا میتوان گفت که ۲۲۰i کوپه از ۳۲۰i، ارزانتر و از X1 18i گرانتر است که با این وجود و با توجه به لیست قیمت نمایندگی، احتمالا قیمت این مدل، بیشتر از ۳۵۰ میلیون تومان و کمتر از ۲۷۰ میلیون تومان نخواهد بود؛ هرچند که این مسئله به عوامل دیگری نیز بستگی دارد و ممکن است برخی شرایط و هزینهها در زمان واردات آن تغییر کند. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگیهای این مدل خواهیم پرداخت.
طراحی ظاهری
همانطور که گفتیم، سری ۲ کوپه، همان نسل جدید مدل کوپه سری ۱ است و به همین دلیل، هنوز هم شباهتهایی میان آنها دیده میشود اما سبک طراحی و فرم کلی بدنه، نسبت به طرح نهچندان پرطرفدار نسل پیشین، جذابتر و زیباتر شده است، خصوصا اینکه باریک و کشیدهتر شدن کاسه چراغهای جلو، چهره پویا و جسورتری را برای آن فراهم ساخته است. فرم چراغهای عقب این مدل، همچنان متفاوت از دیگر مدلهای بامو هستند که از نظر نگارنده، دلچسبتر از مدل قبلی به نظر میرسد و تناسب خوبی با طرح کلی بدنه دارد.
سری ۲ کوپه دارای ۲تیپ ظاهری و تجهیزاتی Modern Line و Sport Line است و همچنین مشتریان میتوانند مدل M Sport Package این خودرو را نیز خریداری کنند که دارای کیت بدنه اسپرت و رینگهای ۱۷ یا ۱۸ اینچی M Sport است. در کل میتوان گفت که چهره سری ۲ کوپه، تا حدی شبیه به یک سری ۴ کوپه جمع و جور و نقلی است و به عنوان یک اتومبیل اسپرت در کلاس خود، طراحی دوستداشتنی و جذابی دارد.
کابین و امکانات رفاهی
چیدمان ادوات و طراحی داخلی سری ۲، اندکی شبیه به کابین سری ۳ و سری ۴ است و به همین خاطر، حس سوار شدن در یک اتومبیل اسپرت را به خوبی به راننده و سرنشینان القا میکند، ضمن اینکه ارگونومی و وضعیت دسترسی راننده به ادوات و سیستمهای مختلف نیز مانند دیگر مدلهای بامو، خوب و قابل تحسین است. در بسیاری از منابع به بهبود کیفیت قطعات و پوششهای داخلی این مدل نسبت به نسل پیشین آن (سری ۱ کوپه) اشاره شده است که البته با مشاهده این پیشرفت در سری ۳ میتوان به صحت این مطلب نیز پی برد.
پارچه، آلکانترا (جیر) و یا چرم، ۳ نوع پوششی هستند که برای صندلیهای سری ۲ در نظر گرفته شدهاند و تریم تجهیزاتی نیز میتواند از نوع آلومینیومی یا چوبی (با طرحها و رنگهای مختلف) باشد. بامو برای کوپه کوچک خود، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی خوبی را نیز در نظر گرفته که از جمله آنها میتوان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلیها با حافظه، گرمکن صندلیهای جلو، گرمکن غربیلک فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطهای، خروجی ۱۲ ولت، نمایشگر مرکزی و نویگیشن، قابلیت اتصال تلفن همراه و USB و AUX، بلوتوث، سیستم صوتی هارمن کاردون، سانروف برقی، شیشههای دودی عقب، نورپردازی کابین و چراغ زیر دستگیرههای بیرونی در، سیستم ضدسرقت، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک در جلو و عقب، سیستم کمک پارک و پارک اتوماتیک، کروز کنترل هوشمند با رادار فعال تنظیم فاصله، سیستم تشخیص تابلوهای محدودیت سرعت و همچنین سیستم کمکی حرکت بین خطوط اشاره کرد که البته اکثر آنها سفارشی هستند.
مشخصات فنی
بامو ۲۲۰i کوپه از همان پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ ۲ لیتری بهره میگیرد که در دیگر مدلهای بامو از جمله ۳۲۰i، ۴۲۰i و یا X3 20i نیز به کار گرفته میشود. این پیشرانه کم حجم، قدرتی معادل ۱۸۴ اسب بخار تولید میکند و گشتاور قابل توجه ۲۷۰ نیوتن متری را در دورهای پایین نیز در اختیار شما قرار میدهد تا با استفاده از گیربکس هشتسرعته اتوماتیک، به شتاب اولیه ۷ ثانیهای دست پیدا کنید؛ یعنی سریعتر از خودروهایی چون ۳۲۰i، ۴۲۰i کوپه و همچنین مرسدس بنز C200، ضمنا برای تعویض دستی دندهها میتوانید از پدل شیفترهای پشت فرمان هم استفاده کنید که لذت رانندگی را دوچندان میکند.
بامو ۳ نوع سیستم تعلیق استاندارد، M Sport و یا Adaptive (تطبیقی) را برای این مدل در نظر گرفته که نوع دوم، دارای قابلیت اسپرت است و نوع سوم (با بیشترین قیمت)، قابلیت تنظیم عملکرد سیستم تعلیق در حالتهای Comfort ،Sport و Sport+ (اسپرت پلاس) را در اختیار شما قرار میدهد. همچنین مشتریان سری۲ میتوانند سیستم ترمز M Sport با کلیپر ترمزهای آبیرنگ و لوگوی M را نیز برای این مدل سفارش دهند. در کل ۲۲۰i، یک اتومبیل اسپرت کوچک و جذاب است که با قابلیتهای فنی خوب و داینامیک رانندگی بامو، میتواند لذت سواری با یک اتومبیل کوپه را با مصرف سوخت مناسب برای شما فراهم کند.
عصر خودرو