این دیپلمات پیشین کشورمان در نشست ویژه بررسی توافق هستهای ادامه داد: اقبال جهانی نسبت به ایران نقطه پایان شکست نگاه امنیتی به ایران است.
وی با بیان اینکه «این توافق باعت انزوای رژیم صهیونیستی شد»، افزود: این رژیم منزوی ترین ایام خود در عرصه سیاست خارجی را میگذراند. این توافق باعت به وجود آمدن شکاف بین رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش شده است و ما باید از این شکاف استفاده کنیم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی قدرت امنیتسازی ویژهای در پی این توافق خواهد داشت و دیگر کشورها نمیتوانند چنین نقشی را ایفا کنند.
سخنان خرازی تکمیل میشود.
حضور مردم در انتخابات ریاستجمهوری، مذاکرات را به ثمر رساند
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت: حضور مردم در انتخابات سال ۹۲ ریاست جمهوری مذاکرات را به ثمر رساند و این یک شعار نیست.
محمد جواد ظریف در سخنانی در نشست ویژه بررسی توافق هستهای اظهار کرد: حضور مردم پای صندوق رای باعث شد تا طرف مقابل از تحمیل ارادهاش بر مردم ایران ناامید شود.
وی گفت: متن نهایی برجام متن متوازنی است. این طور نیست که تمام خواسته هایمان را به طرف مقابل تحمیل کرده باشیم، طرف مقابل هم نتوانست به همه خواسته هایش برسد. متن حتی از نظر تناظر زمانی اجرا متوازن است.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره تحریمهای موشکی که حتی استفاده قهرآمیز درباره ایران را در خود داشت گفت که در قطعنامه ۲۲۳۱ اینها به محدودیت تبدیل شده است.
وی گفت: در پایان ۱۰ سال هم موضوع هستهای ایران مختومه می شود و هم پرونده در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بسته میشود.
وی اظهار کرد: همانطور که آقای دکتر صادق خرازی بیان کردند دستاوردهای حاصل از این توافق قابل توجه است. البته باید توجه داشت که فرصتها به مانند ابر میگذرد.
ظریف خطاب به حضار گفت: شما وقتی به آثار علمی که در مورد کارکرد تحریمها نوشته شده نگاه کنید میبینید که هدف اصلی از تحریمها تغییر سیاستهای دولتها است. در واقع هدف این است که از طریق تحریمها به مردم فشار آورده شود تا مردم از حاکمیت جدا شوند.
ظریف با بیان اینکه تحریمهایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه دولتها و کشورها اعمال شده تماماً به تغییر رژیم یا به جنگ منجر شده است چرا که هدف از تحریم جدا کردن مردم از حاکمیت بوده است، تصریح کرد: مردم ایران با حضور ۷۳ درصدی خود در انتخابات نشان دادند که تحریمها اثر ندارد. مردم علیرغم تحریمها پای صندوق رأی آمدند و نشان دادند که با دولت خود از طریق صندوق آرا تعامل میکنند.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه این حضور باعث شد که طرف مقابل از اینکه بتواند با تحریمها به اهداف خود برسد ناامید شد، خاطرنشان کرد: مذاکرات نیز در یک ظرف ۱۲-۱۳ ساله واقعی شکل گرفت و نه در خلأ و در این فرآیند ما و طرف مقابل هر کدام یک سری دادههایی داشتیم.
وی در تشریح دادههای طرف مقابل گفت: آنها با قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل پروژه امنیتی سازی پرونده ایران را به پیش برده بودند. از دیگر سو ما هم از نظر علمی و فنی یک توانی را ذخیره کرده بودیم و نشان داده بودیم که طرف مقابل نمیتواند با فشار خواستهها و دیدگاههای خود را به ملت ایران تحمیل کند.
ظریف در ادامه با تشکر از تلاشهای آقایان صالحی، عراقچی و تخت روانچی به عنوان اعضای تیم مذاکره کننده هستهای کشور، گفت: دو سال این دوستان و دیگر همکارانشان شبانهروز نداشتند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه متن نهایی توافق حاصله بین ایران و گروه ۱+۵ یک متن متوازن است، ادامه داد: این متن طوری نیست که یک طرف توانسته باشد تمام خواستههای خود را به طرف مقابل تحمیل کند. دیگر چنین چیزی اسمش توافق نیست بلکه اسم آن سند تسلیم است.
ظریف با اشاره به اینکه بعد از یک پروسه ۱۰ ساله پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل مختومه میشود به مقایسه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با دیگر قطعنامههای این شورا در ارتباط با فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران پرداخت و گفت: در قطعنامه قبلی در ارتباط با فعالیتهای نظامی و موشکی ایران از واژه ممنوعیت استفاده شده بود و کشورها مجاز نبودند که با ایران در این چارچوب از جمله فعالیتهای هستهای تعاملی داشته باشند ولی در توافق ۲۲۳۱ کشورها تشویق شدهاند که در ارتباط با فعالیتهای صلحآمیز هستهای با ایران همکاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در ارتباط با فعالیتهای موشکی ایران غیر از استفاده از واژه ممنوعیت، تهدید به استفاده از اقدامات قهرآمیز نیز به کار برده شده بود، گفت: ولی ما در قطعنامه جدید شاهد استفاده از واژه محدودیت آن هم در یک محدوده زمانی مشخص شدهایم.
ظریف با تأکید بر اینکه در متن برجام و قطعنامه اخیر سازمان ملل به صورت نسبی یک توازنی وجود دارد، ادامه داد: بعد از یک محدوده زمانی ۱۰ ساله نه تنها پرونده ایران در شورای امنیت مختومه میشود بلکه از دستور کار شورا نیز حذف خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه از روز پایان مذاکرات برخورد دیگر کشورها با ایران در خصوص موضوع هستهای تغییر کرده است، به وضعیت سابق پرونده هستهای ایران اشاره کرد و گفت: در سپتامبر ۲۰۰۳ شورای حکام ایران را در یک وضعیت استثنایی قرار داد و موضوع ایران را به عنوان یک موضوع فوری مطرح کرد و با قطعنامه ۱۶۹۴ شورای امنیت پرونده ایران در ذیل فصل ۷ این شورا قرار گرفت.
ظریف گفت: شما میبینید از روزی که توافق منعقد شده یک تغییر اساسی در برخورد جامع بینالملل با ایران و پرونده هستهای ایران ایجاد شده است.
زندگی در کشور چندصدایی جای خوشبختی دارد
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: جای خوشبختی دارد که در کشوری چند صدایی زندگی میکنیم.
علیاکبر صالحی در نشست ویژه بررسی توافق هستهای که در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت:فعالیتهای هستهای کشور ما از دهه۴۰ شروع شده و بیش از ۴۵ سال است که فعالیتهای هستهای ما آغاز شد.
وی با بیان اینکه «جزء اولین کشورهایی بودیم که رآکتور تحقیقاتی در دانشگاه تهران داشتیم»، ادامه داد: بر اساس برنامه چشم انداز ۲۰ ساله ای برای بر نامه های تحقیقاتی از سال ۱۳۵۳ قرار بود تا ایران ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق هستهای داشته باشد ولی جنگ آغاز و پروژه متوقف شد. از ابتدا هدف ما تولید برق بوده است.
صالحی گفت: بعد از جنگ، نظام تصمیم میگیرد فعالیتهای هسته ای را آغاز کرده و مجلس هم برهمان ۲۰هزار مگاوات برق هستهای تاکید می کند و رهبری هم این امر را تایید میکنند. بنابراین هدف صلحآمیز قبل و بعد انقلاب و یک دوره پس از برنامه اقدام مشترک در برنامه ما قرار گرفت.
وی با بیان اینکه «من از عملکرد گذشته سازمان انرژی اتمی دفاع میکنم»، گفت: ما واقعا چیزی از دست ندادیم و هر چیزی که خواستیم به دست آوردیم.
احتمال درست اجرا نشدن برجام ر ا در نظر گرفتهایمهمچنین معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: ما در متن توافق احتمال درست اجرا نشدن برجام و مشکلات پیش روی آن را در نظر گرفتهایم.
مجید تخت روانچی در سخنانی در نشست ویژه بررسی توافق هستهای، اظهار کرد: برای جلوگیری از مشکلات پس از دوران اوباما در برجام راه حل دیده شده است. اینطور نیست که در یک دولت تحریمها برداشته شود و نفر بعدی آنها را دیگر اجرا نکند. در برجام آمده است که به طور مستمر تحریمها را دولت آمریکا باید بردارد.
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: اگر رییسجمهوری در آمریکا تحریم ها را لغو نکند نقض فاحش توافق محسوب می شود و در این صورت از همان مکانیزمی که در برجام طراحی شده است کار دنبال می شود. اما بسیار دور از ذهن است کسی در آمریکا بخواهد بعد از مدتی این توافق را بر هم بزند.
وی در رابطه با این که چه تدبیری در متن برجام اندیشیده شده است تا رئیسجمهور آتی آمریکا تصمیمی خلاف توافق انجام شده نگیرد، گفت: از ابتدای مذاکرات تاکید بر این بود که این توافق بر شخص متکی نباشد علاوه بر این دولت ایران با شش دولت دیگر به اضافه نماینده اتحادیه اروپا وارد مذاکره شده بود و باید به توافقی قابل اجرا میرسیدیم.
روانچی با بیان اینکه با وجود تمام تدابیر امکان دارد در مرحله اجرای توافق با مشکلی مواجه شویم که این امر طبیعی است ولی در متن توافق یک کمیسیون مشترک تعیین شده است، گفت: کشورهای مذاکره کننده و نماینده اروپا عضو آن هستند و در صورتی که در اجرای این توافق مشکلی پیش بیاید اعضا در این کمیسیون به آن رسیدگی میکنند.
وی ادامه داد: از ابتدای توافق اصل این بود که توافق قابل اجرا داشته باشیم و می توان یکی از دلایل طولانی شدن روند مذاکرات را همین بدانیم که ما خواهان دستیابی به توافقی خوب برای هر دو طرف بودیم که نهایتا هم در وین به چنین جمع بندی دست یافتیم.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر رئیس جمهور دیگری هم که پس از اوباما روی کار بیاید بر اساس تعهد این کشور نمی تواند در اجرای توافق خللی ایجاد کند ، خاطر نشان کرد: در توافق بندی وجود دارد که برای دولت آمریکا تعهد ایجاد میکند که تحریم ها را به صورت مستمر در همه دولت های آمریکا لغو کند و بر اساس این بند تمامی دولت هایی که در آمریکا روی کار خواهند آمد ملزم به پایبندی به این توافق هستند.
روانچی گفت: این قطعنامه ۲۲۳۱ که تصویب شده است بخشی از حقوق بینالملل محسوب میشود و همین امر وظیفه مضاعفی را برای کشورها ایجاد میکند که بر اساس این توافق عمل کنند.
معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه دولت آمریکا موظف است به تعهد خود در قبال توافق عمل کند ، افزود: اگر رئیس جمهورآمریکا با وجود توافق انجام شده در عمل این توافق را نقض کند در حقیقت او نقض آشکار تعهد برجام را انجام داده و همانطور که در متن برجام مشخص شده است باید طی روندی این اقدام او بررسی شود. ولی به نظر من چنین اقدامی دور از ذهن به نظر می رسد.
روانچی خاطر نشان کرد: اگر کسی در هر یک از کشورهای حاضر در توافق پس از مدتی بخواهد توافق را به هم بزند در صورتی که این کار بدون بهانه و صرفا برای برهم زدن تحریم ها صورت بگیرد ، اقدام او در سطح بینالملل نمایان خواهد شد و برای همه مشخص میشود که چه کسی جلوی یک روند بینالمللی را می گیرد و او در برابر کل کشورهای سازمان ملل وحتی کشورهایی که به آمریکا نزدیک هستند نیز قرار می گیرد.
وی با اشاره به استقبال گسترده کشورها از برقراری روابط اقتصادی با ایران پس از انجام توافق گفت: امروز علاقه زیادی برای ایجاد شراکت اقتصادی با ایران وجود دارد و وقتی این روند اقتصادی استحکام یابد هر گونه ایجاد خلل در راستای ادامه این روابط اقتصادی با ایران می تواند فشار سیاسی زیادی را بر آمریکا وارد آورد و کسی در کاخ سفید نمی تواند تصمیمی مخالف نظر این کشورها بگیرد.
روانچی در بخش دیگری ازنشست ویژه بررسی توافق هستهای به بررسی نحوه توازن مذاکرات ایران و ۱+۵ پرداخت و خاطرنشان کرد: مذاکره با شش کشوری که جزء قدرتهای بزرگ جهان هستند و پنج عضو دائم شورای امنیت را نیز شامل میشود کاری نفسگیر است ضمن اینکه مذاکرات پیرامون مسائل پیچیده بسیار زمان بر است.
وی موفقیت در توافق هستهای را به واسطه یاری خدا و دعای مردم دانست و اظهار کرد: در این بین دوستان ما در تیم مذاکره کننده و همکاران آقای صالحی و خودشان زحمات زیادی کشیده اند . همچنین طی یک سال و نیم گذشته دوستان ما در سازمان انرژی اتمی نیز در این مسیر ما را یاری کردند . همچنین افرادی در مورد بحث های اقتصادی و تحریم ها به ما کمک کردند و نکته قابل توجه این بود که تمام این روند بدون هیچ حاشیه ای و زیر نظر خود آقای ظریف پیش رفت.
تمام قد از توافق هستهای دفاع میکنم
عراقچی نیز در این نشست گفت: تحریم سوئیفت طبق قوانین اروپا فقط علیه کسانی است که نام آنها در لیست سیاه اتحادیه اروپاست و سوئیفت هم حق ندارد با آنها کار کند.
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تحریمهای مالی و اقتصادی در روز اول اجرای توافق و سایر تحریمها در فاصله زمانی معقول برداشته خواهد شد.
وی گفت: ۹۰ درصد تحریم سوئیفت روانی بود و فقط به خاطر فضای فشاری که ایجاد شده بود با وجود اینکه منع نداشتند با ما کار نمیکردند . در مرحله اول بیش از ۸۰۰ فرد و نهاد از لیست خارج می شوند و خود به خود از تحریم سوئیفت هم خارج می شوند.
معاون ظریف با اشاره به هدف طرف مقابل از مذاکرات و با بیان این که تغییر رژیم را طرف مقابل مدتهاست کنار گذاشته است، تصریح کرد: آنها می خواستند حرکت ایران به سمت آن چه ساخت سلاح هستهای مینامند را یک سال به تاخیر اندازند که با پذیرش برخی محدودیت ها این خواسته آنها که از اهداف ما طبق فتوای مقام معظم رهبری نیست محقق شده است.
عراقچی با اشاره به برخیها که میگویند نباید برای توافق هستهای جشن گرفت گفت: معتقدم که به خدا باید جشن گرفت و من تمام قد از این توافق دفاع می کنم( این گفته عراقچی با تشویق حاضران همراه بود).