گروه : اجتماعی » زنان و جوانان » شهری و رفاهی
ساعت : ۱۸:۰۰
شناسه : 16822
تاریخ : ۱۹ مهر ۱۳۹۰
تعرفه مکالمات تلفن افزایش می‌یابد

آنطور که پیداست به زودی تعرفه مکالمه درون‌شهری افزایش خواهد یافت. افزایش تعرفه مکالمه تماس‌های درون‌شهری از زمانی آغاز شد که شرکت مخابرات ایران تصمیم به هم‌کد کردن تلفن شهرستان‌های تهران گرفت

آنطور که پیداست به زودی تعرفه مکالمه درون‌شهری افزایش خواهد یافت. افزایش تعرفه مکالمه تماس‌های درون‌شهری از زمانی آغاز شد که شرکت مخابرات ایران تصمیم به هم‌کد کردن تلفن شهرستان‌های تهران گرفت

ر اساس این طرح شهرستان‌های تهران با تعدیل تعرفه هم‌کد خواهند شد. شاید هم‌کدسازی شهرستان‌های تهران با پایتخت خود به تنهایی تصمیم نادرستی نباشد اما زمانی که به افزایش تعرفه مکالمات بینجامد و هزینه این تصمیم از جیب مردم پرداخت شود انتقاداتی به این طرح وارد خواهد بود. از سوی دیگر همچنین خبرهایی از افزایش ۷۰ درصدی تعرفه مکالمه شهری شنیده می‌شود که هنوز از سوی مسئولان تایید نشده‌است.

در عین حال مسئولان برای توجیه این افزایش قیمت، از کاهش ۵۰ درصدی تعرفه مکالمات برون‌شهری صحبت به میان آورده‌اند. به گزارش تهران‌امروز، شرکت مخابرات ایران درخصوص جبران کاهش درآمدهای خود پس از هم‌کدسازی تلفن‌ شهرستان‌های تهران به دولت پیشنهاد کرده بود که کاهش درآمدهای مخابرات را جبران کند اما دولت با این طرح موافقت نکرده بود.

بنابراین مخابرات برای تعدیل تعرفه‌های خود و جبران کاهش درآمد هم‌کدسازی نرخ مکالمات درون‌شهری را افزایش خواهد داد. در همین زمینه جمشید پژویان رئیس شورای ملی رقابت از ادامه بررسی قیمت‌گذاری نرخ مکالمات تلفن ثابت صحبت به میان آورد و گفت: با این تصمیم نرخ مکالمات تلفنی پس از ۷ سال تغییر خواهد یافت و با افزایش روبه‌رو می‌شود.

موضوع تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت که حدود ۷ سال است بدون تغییر مانده از سال گذشته مطرح شده و طی آن شرکت مخابرات ایران درصدد تغییر این تعرفه‌ها با توجه به زمان و مکان برای مشترکان تلفن ثابت و موبایل است که از آن به عادلانه کردن تعرفه‌های مخابراتی نام می‌برد! به گزارش مهر البته مخابرات ایران برای تغییر این تعرفه‌ها از سال گذشته دست به کار شد و پیشنهاد آن‌را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه داد که این موضوع با واکنش شورای رقابت که براساس قانون وظیفه تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری را دارد روبه‌رو شد.

آن زمان اعلام شد که اگر مخابرات اقدام به افزایش تعرفه‌های موبایل و تلفن ثابت کند کاری غیرقانونی انجام شده‌است. در نهایت چندی پیش لیست پیشنهادی شرکت مخابرات ایران برای تعرفه‌های جدید مخابراتی به شورای رقابت ارائه شد که این شورا هم‌اکنون در حال بررسی موارد مطروحه در این پیشنهاد است. جمشید پژویان در مورد جزئیات تصمیمات شورای رقابت افزود: اعلام نهایی جزئیات تعرفه‌های مخابراتی به هفته آینده موکول شده است.

وی با اظهار امیدواری از اینکه هرچه سریعتر فرمول دستورالعمل این تعرفه گذاری و پاسخ به پیشنهاد ارائه شده از سوی شرکت مخابرات ایران قطعی شود خاطرنشان کرد: مطالعات دراین زمینه ادامه دارد و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

پژویان در مورد دلایل طولانی شدن زمان اعلام نهایی قیمت‌های مخابراتی تاکید کرد: کشور ما سابقه موارد قیمت‌گذاری براساس نظریه‌های علمی و اقتصادی نداشته و همیشه محاسبات قیمت‌گذاری سرانگشتی بوده است اما این بار قرار است برای اولین بار نرخ‌های مخابراتی متناسب با مطالعات و فرمولهای علمی ارائه شود که این، نیاز به دقت و مطالعه بیشتری دارد.

پژویان با بیان اینکه در شرایط حاضر چنانچه اپراتورهای موبایل و دیتا بخواهند از این دستورالعمل استفاده کنند باید پیشنهاد خود را به شورای رقابت اعلام کنند، افزود: چنانچه این شورا تشخیص دهد که نرخ‌گذاری اپراتورهای موبایل و دیتا نیازمند تغییر است این اپراتورها نیز ملزم به اجرای آن خواهند بود. رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمت‌های مخابراتی حدود ۷ سال است که ثابت مانده ادامه داد: این قیمت‌ها به زودی تغییر خواهد کرد که براساس اطلاعات و شواهد بعید به نظر می‌آید شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم اما در هر حال نتیجه نهایی را هفته آینده اعلام می‌کنیم.

افزایش ۷۰ درصدی
درصورت تصویب تعرفه‌های جدید تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات، احتمال کاهش ۵۰ درصدی تعرفه مکالمات بین شهری و افزایش حدوداً ۷۰ درصدی نرخ مکالمات درون شهری وجود دارد.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، با اشاره به اینکه نرخ تعرفه تلفن ثابت طی ۱۷ سال گذشته تا کنون هیچ‌گونه افزایشی نداشته‌است، می‌گوید: پس از موافقت مجلس با پیشنهاد تغییر تعرفه، این طرح در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات قرار گرفت.

تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت، این روزها باعث بروز نگرانی مشترکان مخابرات و گسترش موج انتقاد در محافل رسانه‌ای و کارشناسی نسبت به این شرکت شده‌است، این درحالیست که دکتر زارعیان موضوع افزایش تعرفه را صرفا راهکاری برای جبران کاهش درآمدهای مخابرات پس از حذف کد بین شهری در استان‌ها عنوان می‌کند.

وی همچنین درباره اختلاف میان شورای رقابت با سازمان رگولاتوری، می‌گوید: اختلاف خاصی وجود ندارد، قانون حدود اختیارات و وظایف رگولاتور و شورای رقابت را تعیین کرده‌است و بدیهی است، سازمان تنظیم مقررات جزئیات تعرفه‌های مخابراتی را براساس چارچوب‌های کلان تعریف شده از سوی شورای رقابت تصویب خواهد کرد.

حذف کد‌های بین شهری تلفن ثابت، براساس سیاست‌های دولت و باهدف متعادل‌سازی نرخ خدمات تلفن ثابت در سراسر کشور، در دستور کار وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران قرار گرفته‌است. اما وجود برخی مشکلات فنی و زیرساختی و همچنین نگرانی از افزایش نرخ تعرفه درون شهری مکالمات تلفن ثابت موجب تاخیر در اجرای این طرح شده‌است.

منبع:  تهران امروز