به گزارش ایسنا، جمعیت طرفداران ایمنی راهها که با شناسنامهای مردمنهاد، داوطلبانه، غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی به کار خود ادامه میدهد، اهدافی دارد که اصلیترین آنها پیگیری وضعیت جادهها و اوضاع ایران در این حوزه از طریق نظارتی خارج از بدنه نهادهای دولتی است.
در جزییاتی که وزارت راه و شهرسازی از اهداف این جمعیت منتشر کرده آمده است: این نهاد ۱۰۰درصد مردمی در تلاش است تا با کمک به دولتمردان ضمن افزایش بهرهوری عملکرد دستگاههای نظارتی نظیر پلیس راه و راهور ناجا، سیستم امداد و نجات جاده، نظام مدیریت نگهداری راهها، توسعه شبکه تلفن امدادی، مبلمان جادهای، اسباب و موجبات توجیح هرچه بیشتر بهرهگیرندگان از شبکه خصوصا رانندگان و سایر استفادهکنندگان آسیبپذیر از شبکه را فراهم کند.
این جمعیت مردمنهاد ۱۳ محور هدف اصلی را نیز برای خود طراحی کرده است. استفاده از آخرین دستاوردهای مطالعاتی و فنی در ایمنسازی حملونقل، همکاری با موسسات و سازمانهای داخلی فعال در این حوزه، تلاش در جهت تهیه نظام جامع ایمنی، آگاهیرسانی به افراد جامعه در خصوص اهمیت ایمنی تردد، شناسایی نقایص و خلعهای قانونی، مشارکت با دستگاههای ذیربط، ارائهی پیشنهاد در زمینه گنجانیدن موضوعات مرتبط با امر ایمنی تردد در راهها در کتابهای درسی، تشکیل صندوق حمایتی در جهت کمک به آسیبدیدگان حوادث، همکاری با سازمانها و موسسات دولتی و غیردولتی، تشکیل کمیتههای موضوعی به منظور پیگیری اهداف، آگاهیرسانی به رانندگان حرفهای، شناسایی و جلب مشارکت و تشویق خیرین برای سرمایهگذاری در امن ایمنی راهها و اقدام جهت کسب مجوز برای اجرایی نمودن اهداف نیازمند، دریافت مجوز از دستگاههای خاص سرفصل اصلی این ۱۳ هدف را تشکیل میدهد.
در شرایطی که با توجه به هدفگذاریهای انجام گرفته و البته تاکید بر مردمنهاد و داوطلبانه بودن چنین نهادی تصور براین است که افراد اصلی فعال در این جمعیت از افراد غیرمسوول در این حوزه شکل یابد. موضوعی که به نظر میرسد در عمل این چنین نشده است.
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی این جمعیت هیات مدیره طرفداران ایمنی راهها در حال حاضر از ۹ نفر تشکیل شده که بخش قابل توجهی از آنها یا رسما مسوولیت دارند و یا در گذشته به عنوان یک مقام رسمی در این حوزه فعالیت کردند.
حضور معاونین و مدیر کلهای سازمان راهداری کشور و مدیر عامل سابق این سازمان در بین این ۹ نفر تنها بخشی از حاضرین در این هیات مدیره را میسازد.
بخش قابل توجه دیگری از اعضای این هیات مدیره نیز یا سابقا مسوولیتهایی در حوزه راه و راهداری داشتهاند یا به نوعی پشتوانه مردمیشان برای حضور در چنین مجموعهای مشخص نیست.
هرچند پیگیری فرآیند نظارت بر اقدامات صورت گرفته از سوی نهادهای دولتی یکی از اصلیترین شاخصههای نظامهای سیاسی مردمنهاد را میسازد، اما قطعا برای به نتیجه رسیدن اهداف جمعیتهایی مانند طرفداران ایمنی راهها حضور پرتعداد نمایندگان تشکیلات مردمی به جای مقامهای مسوول کارآیی بیشتری خواهد داشت، موضوعی که شاید در حال حاضر توجه چندانی به آن در جمعیت طرفداران ایمنی راهها صورت نگرفته است.