گروه : آئین و اندیشه » آخرین اخبار » اجتماعی
ساعت : ۱۱:۰۰
شناسه : 196986
تاریخ : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
بیست و ششم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه بیست و ششم مرداد ۱۳۹۵ هجری خورشیدی، سیزدهم ذی القعده ۱۴۳۷ هجری قمری و شانزدهم آگوست ۲۰۱۶ میلادی است. ۲۶ سال پیش در چنین روزی، نخستین گروه از آزادگان دلاور ایران پس از سال ‏ها اسارت در اردوگاه های رژیم بعث به میهن بازگشتند.

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۲۶ مرداد ۱۳۶۹
نخستین گروه از آزادگان دلاور ایران، در پی پذیرش دوباره پیمان الجزیره به وسیله صدام حسین رییس جمهوری عراق، پس از سال ‏ها اسارت در زندان ها و اردوگاه های رژیم بعث به میهن بازگشتند.

۲۶ مرداد ۱۳۶۸
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری پس از بازنگری قانون اساسی و حذف مقام نخست وزیری از نظام کشور با سوگند در مجلس عهده دار هیات دولت شد.

۲۶ مرداد ۱۳۶۴
رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۴ کیلومترمربع از منطقه فکه را در عملیات عاشورای ۳ که روز پیش آغاز شده بود، پاک سازی کردند.

۲۶ مرداد ۱۳۵۷
نیروهای رژیم پهلوی به اجتماع مردم تهران در مسجدهای امام حسین(ع)، لُرزاده و آذربایجانی ها حمله کردند.

۲۶ مرداد ۱۳۴۴
مراسم گشایش شبکه تلفنی میان کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان مربوط به پیمان سازمان مرکزی(سنتو) در زاهدان انجام شد.

۲۶ مرداد ۱۳۴۳
موافقتنامه هوایی ایران و شوروی مشتمل بر یک مقدمه، ۲۱ ماده و دو ضمیمه در وزارت امور خارجه به امضاء رسید.

۲۶ مرداد ۱۳۳۹
انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی در دوره نخست وزیری منوچهر اقبال برگزار شد. محمدرضا پهلوی با فشار و اعتراض های مردم و حزب ها این انتخابات را به علت تقلب در اعلام نتایج، مردود اعلام کرد.

۲۶ مرداد ۱۳۳۲
لویی هندرسن سفیر آمریکا که با برنامه ریزی قبلی از پاکستان به ایران آمده بود، در دیدار با محمد مصدق نخست وزیر وقت، اطلاع داد که دولت آمریکا دیگر نمی تواند حکومت وی را به رسمیت بشناسد و با او همچون نخست وزیر قانونی رفتار کند.

۲۶ مرداد ۱۳۳۲
محمدرضا پهلوی و همسر وی که پس از کودتای نافرجام، ۲۵ مرداد از رامسر به عراق رفته بودند، وارد شهر رُم، پایتخت ایتالیا شدند.

۲۶ مرداد ۱۳۳۰
لایحه دریافت ۲۵ میلیون دلار اعتبار از بانک صادرات و واردات واشنگتن به تصویب مجلس های شورای ملی و سنا رسید.

۲۶ مرداد ۱۲۹۲
کابینه دوم میرزا حسن خان مستوفی الممالک تشکیل شد. این کابینه تا ۲۰ اسفند همان سال برقرار بود. نخستین کابینه او در دوم مرداد ۱۲۸۹ هجری خورشیدی شکل گرفت. مستوفی شش بار به نخست وزیری رسید که پنج دوره آن در حکومت احمد شاه قاجار بود و در هر دوره به دلایلی از این مقام کناره گیری کرده بود.