به گزارش تیتر شهر: تب تند تقاضا برای خرید بلیت های نورزوی هواپیما در حالی رو به افزایش است که در این ایام شرکت های چارتر کننده پروازها را به صورت تور به فروش میرسانند و پروازهای خالی را نیز با افزایش نرخی با عنوان خدمات گردشگری به فروش میرسانند، این در حالیست که براساس بررسی های صورت گرفته به تبع سیاست آزاد سازی قیمت بلیت تفاوت فاحش قیمتی از سوی شرکت های چارتری در زمینه نرخ گذاری در ایام نوروز صورت می گیرد که متناسب با خدمات ارائه شده نیست.
در حال حاضر بررسی ها نشان می دهد قیمت بلیت هواپیما برای سفر تهران به مشهد در تاریخ ۲۸ و ۲۹ اسفند در محدوده ۲۰۵ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان در نوسان است که این نوسان مربوط به نوع پرواز است.
همچنین پرواز تهران به شیراز در روزهای پایانی سال در بازه قیمتی ۱۹۸ هزار تومان تا ۲۴۰ هزار تومان در نوسان است. بررسی ها نشان می دهد نرخ بلیت هواپیما برای سفر از تهران به اهواز نیز از ۱۸۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان در نوسان است.
همچنین بررسی اطلاعات آژانس های مسافرتی نشان می دهد نرخ بلیت هواپیما برای سفر از تهران به اصفهان در روزهای پایانی سال از ۱۸۰ هزار تومان تا ۲۸۰ هزار تومان در نوسان است.
اما یکی از مناطق توریستی که در ایام عید پذیرای مسافران فراوانی است جزیره کیش است که هم اکنون بلیت سفر از تهران به این جزیره برای روزهای پایانی به سختی پیدا می شود. اما آژانس های مسافرتی قیمت بلیت هواپیما برای سفر از تهران به کیش را برای تاریخ ۲۵ اسفند ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تومان تعیین کرده اند.
قیمت بلیت متعادل شد
در همین رابطه مقصود اسعدی سامانی رئیس انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با تیتر شهر با اشاره به نوسانات قیمتی بلیت های هواپیما در ایام نوروز اظهار داشت: به تبع آزاد سازی یکی از دلایل تفاوت فاحش قیمت بلیت های هواپیما در ایام نوروز به علت نوع هواپیما، خدمات و ساعت پرواز می باشد.
رئیس انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی، در ادامه از کاهش قیمت بلیت هواپیما در برخی از کلاسه های پروزای در روزهای پایانی سال جاری خبر داد و گفت: امسال به دلیل کاهش تقاضا و فروش در برخی از کلاسه های پروازی قیمت بلیت هواپیما به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است.
سامانی، با اشاره به این که قیمت های ارائه شده از سوی شرکت های هواپیمایی در ایام نوروز زیر نظر سازمان هواپیمایی صورت می گیرد یاد آور شد: همزمان با آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما از اواسط آذر ماه قیمت بلیت هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی از حدود ۵۰ درصد زیر نرخ تکلیفی گذشته و تا حدود ۳۰ درصد بالاتر از نرخ های تکلیفی گذشته نسبت به تعیین قیمت بلیت هواپیما در بازار اقدام می کنند.
رئیس انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی، با بیان این که در روزهای پایانی سال افزایش قیمت فاحشی از سوی شرکت های هواپیمایی صورت نگرفته است افزود: امسال با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی شرکت های هواپیمایی برای حضور در بازار حمل و نقل هوایی قیمت ها به رغم آزاد سازی در مقایسه با سال گذشته متعادل تر شده است.
در این میان همزمان با سیاست آزاد سازی، قیمت بلیت هواپیما در حالی در برخی از مسیرها بیش از نرخ مصوب به مسافرین ارائه می شود که انتظار بهبود خدمات پروازی پس از متنوعسازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما کمتر از آنچه تصور میشد جای خود را به نارضایتی داد. به طوری که هم اکنون کارشناسان صنعت هواپیمایی اجرای سیاست آزاد سازی را موجب ایجاد رقابت ناسالم در میان شرکت های هواپیمایی و به زیان مسافران می دانند.
رقابت ها ناسالم شد
مجتبی قرائیان کارشناس صنعت هواپیمایی نیز، با اشاره به تفاوت فاحش قیمت بلیت های نوروزی هواپیما در ایام نوروز اظهار کرد: هدف دولت از آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما افزایش خدمات ویژه به مسافران بود اما این اقدام در حال حاضر رقابت ناسالمی را میان شرکت های هواپیمایی ایجاد کرده است.
قرائیان، از کاهش حجم تقاضای خرید بلیت در روزهای پایانی سال خبر داد و گفت: امسال به دلیل کاهش تقاضا برای خرید بلیت قیمت ها در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. از این رو میان شرکت های چارتری هواپیما رقابت ناسالمی برای فروش بلیت شکل گرفته است.
وی با انتقاد از عدم نظارت سازمان هواپیمایی بر نحوه نرخ گذاری شرکت های چارتری یاد آور شد: برخی از شرکت های چارتری در راستای ازاد سازی قیمت بلیت هواپیما در برخی از روزهای سال به ویژه در ایام تعطیل بدون هیچ گونه خدماتی قیمت را تا یک میلیون تومان افزایش می دهند. این در حالیست که هر ساله در روزهای ۲۸ اسفند تا سوم فرودین شاهد افزایش بی رویه قیمت ها از سوی شرکت های چارتری هستیم.