رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: افزایش روزهای «سالم» امسال در تهران به دلیل افزایش بارندگیها نیست بلکه به خاطر کاهش میزان آلایندههاست.
مهندس محمد جواد محمدیزاده، معاون رییسجمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست که میهمان تلفنی “برنامه گفت وگوی ویژه خبری” شامگاه پنجشنبه ۲۴ آذر بود، در خصوص این که چرا برنامه مدون کاهش آلودگی هوا که در سال ۸۶ نهایی شد اجرایی نشده است؟ اظهار داشت: برنامهای که به عنوان طرح کاهش آلودگی هوای تهران مصوب شده بود در برخی از بخشها توفیقات خوبی داشت. به عنوان مثال حذف موتورسیکلتهای ۲ زمانه صددرصد اجرا شد و میزان آلایندگی موتور ۲ زمانه از ۲۵ خودروی ۲۰۶ بیشتر بود یا در مورد خودروهای فرسوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده از مدار خارج شد که البته ۵/۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که یک سوم آن از مدار خارج شده و دو سوم آن هنوز تردد دارد.
وی تصریح کرد: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا سال ۸۶ در بخشهایی مانند موتورسیکلتها و گازسوز کردن خودروها اجرا شد و خودروها که ۵/۱ میلیون خودرو از جمله تاکسی بیشترین تردد را داشتند گازسوز شدند و در برخی از بخشها ضمانتهای لازم را نداشتند.
توقع داشتیم انجام معاینه فنی سالانه شود
گاز سوز شدن ۵/۱ میلیون خودرو طی ۴ سال در کشور
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: حدود ۱۷ دستگاه در این برنامه وظایفی داشتند که برخی آنها به وظایف خود عمل کرده و برخی عمل نکردند مثلاً معاینه فنی هیچگاه جدی گرفته نشد و اخیراً با مصوبه مجلس معاینه فنی خودروها به ۵ سال افزایش یافته است و توقع ما این بود که سالی یکبار معاینه فنی انجام شود.
وی در خصوص گازسوز کردن خودروها گفت: جمهوری اسلامی ایران درخشانترین کارنامه را در سطح بینالمللی در مورد گازسوز کردن خودروها دارد و ۵/۱ میلیون خودرو در مدت حدود ۵/۴ سال گازسوز شده است ولی معاینه فنی جدی گرفته نشد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص این که چرا ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها بعد از تصویب مورد اعتراض سازمان محیط زیست قرار نگرفت، گفت: علت این بود که پیشنهاد دهنده سازمان محیط زیست نبود بلکه نیروی انتظامی پیشنهاد را به کمیسیون مربوطه داد و کمیسیون نیز بدون استعلام از دستگاههای ذیربط مصوبه را ارائه کرد ضمن اینکه ما از موضوع اطلاعی نداشتیم و بعد از مطرح شدن در صحن مجلس نظراتمان را ارایه کردیم.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام آمادگی در خصوص تجدید نظر در مورد این طرح کرده است ضمن اینکه میزان آلایندگی مؤلفههای زیادی دارد که باید به آنها نیز توجه شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مؤلفه بعدی آلایندگی هوا در خصوص میزان فرآوردههای سوختی است که میزان آلایندگی این فرآوردهها بالا بوده ولی با برنامهریزی دولت هماکنون در برخی پالایشگاهها مانند پالایشگاه شازند فرآوردهها با استاندارد یورو ۵ تولید میشود.
وی افزود: همچنین در پالایشگاه تهران نیز بزودی سوخت با کیفیت بالا و پالایشگاه بندرعباس در نیمه اول سال آینده و پالایشگاههای آبادان، تبریز و کرمانشاه تا پایان سال آینده استاندارد یورو ۵ را ارائه میکنند یعنی ما از نظر فرآوردهها تا پایان سال ۹۱ استاندارد یورو ۵ را در تولید فرآوردها تمامی عملی میکنیم.
وی افزود: در کشور ما تا سال ۸۲ استاندارد زیستمحیطی برای خودروها نداشتیم و این موضوع دیرهنگام اتفاق افتاد ولی هماکنون استاندارد یورو ۲ برای خودروها اجباری است اما از ۲۹ دی ماه با هماهنگی وزارت صنایع و خودروسازان نخستین خودرو کشور با استاندارد یورو ۴ رونمایی میشود و خودروهای دیگر داخلی تا پایان سال ۹۱ با استاندارد یورو ۴ و خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۵ عرضه میشود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ۸۵ درصد از آلایندگی کشور از منابع متحرک و استفاده از سوخت فسیلی در خودروها و نحوه احتراق ناکامل در آنها صورت میگیرد.
وی در خصوص خودروهای فرسوده نیز گفت: در طول یک سال اخیر بیش از ۸۵۰ هزار خودروی فرسوده از مدار خارج شده علیرغم اینکه این کار باید ۶ ساله انجام میشد همچنین برنامه برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یک برنامه ۵ ساله است که یک سال آن گذشته و ۴ سال آن باقی است.
وارونگی دما ربطی به آلودگی هوا ندارد
تعداد روزهای سالم در تهران امسال افزایش یافته است
محمدیزاده در پاسخ به این پرسش که چرا ما هر سال وارونگی دما داریم، تصریح کرد: وارونگی دما ربطی به آلودگی هوا ندارد و وارونگی دما یعنی حبس شدن هوا در لایه پایین جو به دلیل اینکه هوای گرم در لایه بالا و هوای سرد در لایه پایین قرار میگیرد که باعث پایداری هوا میشود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل عدم وجود باد و حرکت هوا آلایندگی حبس میشود و علت وارونگی دما اقلیم تهران است و برای آن راهحلهای دیگری است که باید تولید ناپایداری در هوا کرد اما مشکل اصلی موضوع آلایندگی است و ما باید بیشترین تمرکز در اصلاح صنعت خودرو، اصلاح فرآوردهها، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و مهندسی معابر و فرهنگسازی در استفاده از وسائل نقلیه عمومی داشته باشیم.
محمدیزاده با بیان اینکه در سال جاری کل تاکسیهای فرسوده از مدار خارج شد، گفت: به همین دلیل میزان آلایندگی هوای تهران در سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۹ کاهش یافت و تعداد روزهای سالم ما در تهران بیشتر شده است که علت آن بارندگی نیست بلکه میزان آلایندگی کاهش یافته است.
وی گفت: بارندگی موجب میشود آلایندهها در سطح زمین رسوب کند اما مقدار حرکت آلایندگی با خودروها است همچنین هر سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال در کشور تولید میشود و راهحل کاهش آلایندگی هوا ارتقای کیفیت صنعت خودرو در کشور است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آلودگی هوای اصفهان گفت: در خصوص اصفهان چند موضوع و مشکل اساسی وجود دارد ضمن اینکه شهرهای اصفهان، اراک و تهران بیشترین مشکل را از نظر آلایندگی در کشور دارند.
وی گفت: در اصفهان برنامهریزی شد تا در شعاع ۵۰ کیلومتری استقرار صنعت نداشته باشیم و موضوع دوم ممنوعیت استفاده از مازوت در برخی از نیروگاههاست ضمن اینکه تراکم صنعت در اصفهان وجود دارد و در شهرهای دیگر این تراکم کمتر است.
محمدیزاده افزود: تعدادی از صنایع اساسا باید از اصفهان بروند و باید تعدادی از فرآوردههای تولید خودرو اصلاح شود و گسترش حملونقل عمومی به خصوص قطار شهری در دستورکار است که باید انجام شود و بخشی از حملونقل عمومی به زیر زمین برده شود.
وی در خصوص این که متولی کاهش آلایندگی هوا کدام سازمان است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مسوولیت صیانت از ۴ مؤلفه اصلی یعنی آب، هوا، خاک و گونه زیستی اعم از جانوری و گیاهی را دارد و ما موضع راهبری، هدایت، نظارت و برنامهریزی در دستگاهها را داریم ضمن اینکه دستگاههایی که شامل وزارت صنایع و معادن، جهاد کشاورزی و ناجا میشوند در موضوع کاهش آلایندگی هوا دخیل هستند و راهبری آن با سازمان محیط زیست است و براین اساس بسترهای قانونی برای کاهش آلایندگی هوا تدوین شده و وقتی طرح جامع کاهش آلایندگی هوای ۸ کلانشهر را مصوب میکنیم برای همه دستگاهها الزامآور است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرایی نشدن برنامه طرح جامع کاهش آلایندگی هوا گفت: منابع باید پاسخگو باشند و مشکل دوم بسترهای قانونی است که نمیتوان این طرح را اجرا کرد به طور مثال معاینه فنی خودروها ۵ ساله است که باید در یک سال انجام شود و این موضوع، موضوعی فرابخشی است و تمام دستگاهها باید برای حل آن دست به دست هم دهند. ضمن اینکه تمام تلاش ما استفاده از ظرفیتها است تا این اتفاق نیفتد.
نماینده شهرداری تهران:
سازمان حفاظت محیط زیست وظایف خود را «هبه» کرده است
نماینده محیط زیست در زمان تصویب ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها در مجلس نبود
مهندس وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون ترافیک شهردار تهران نیز که مهمان تلفنی این برنامه بود با بیان اینکه سازمان محیط زیست تمام وظایف خود در زمینه کاهش آلودگی هوا را در بُعد ملی «هبه» کرده است و این وظایف در حد استانی تعریف شد، گفت: متولی محیط زیست کشور، سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی در خصوص عدم تعطیلی اصفهان به دلیل آلودگی هوا در چند روز گذشته اظهار داشت: مدیرکل محیط زیست و مدیر کل بهداشت استان اصفهان باید در خصوص تعطیل نشدن این استان به دلیل آلایندگی هوا پاسخگو باشند چرا که رسیدن شاخص PSI آلودگی هوای اصفهان به ۴۰۰ یعنی «بحران» که در این شرایط همه چیز باید از حملونقل تا رفتوآمد شهروندان تعطیل شود چه برسد به تعطیلی ادارات!
نوروزی تاکید کرد: محیط زیست اصفهان باید در خصوص عدم تعطیلی اصفهان به دلیل آلودگی هوا پاسخگو باشد.
وی افزود: سازمان محیط زیست بعد از برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که در سال ۷۹ بخشهایی از آن به تصویب رسید قرار بود ظرف مدت ۱۰ سال هوای تهران را به حد استانداردهای جهانی برساند و حد استاندارد یعنی هر سال هر یک آلاینده یک بار میتواند خارج از حد مجاز باشد.
وی افزود: سال ۸۹ مهلت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست برای کاهش دادن آلایندگی خودروها تمام شد و سال ۸۶ در بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا ۲ محور به ۷ محور آن افزوده شد؛ اما مشکل اصلی از همین سال ۸۶ آغاز شد که سازمان محیط زیست تمام وظایف خود را در بعد ملی «هبه» کرد و این وظایف در حد استانی تبدیل شد یعنی در حالی که معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست، رییس کارگروه و کمیته کاهش آلودگی هوای تهران بود و تمام وزارتخانهها در حد معاون وزیر در آن شرکت میکردند به یکباره این کارگروه به کارگروه استانی تبدیل شد.
نوروزی عنوان کرد: کارگروه استانی که رییس آن معاون عمرانی استاندار تهران است قاعدتا نمیتواند به خودروسازان بگوید که چه استانداردی را رعایت کنند.
نوروزی در پاسخ به این پرسش که آیا شما به عنوان شهرداری به وظایف خود در زمینه کاهش آلایندگی صددرصد عمل کردهاید، گفت: عمدهترین وظیفه شهرداری گسترش حملونقل عمومی است و در همین ۲ سال ما ۲ جایزه مهم جهانی را برای گسترش مترو و خطوط بیآرتی دریافت کردهایم.
وی در حالی به یارانه بلیت مترو اشاره کرد که مجری برنامه با پریدن به داخل صحبتهای وی سعی کرد که موضوع را به بحث معاینه فنی بکشاند که این امر با اصرار نماینده شهرداری در خصوص تکمیل جملات خود مواجهد شد و نهایتا نوروزی گفت: برای اینکه مجبور نشویم پول تمام شده بلیت مترو را از شهروندان بگیریم، دولت باید ۹۰ میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو پرداخت میکرد ولی ۲۸ میلیارد تومان آن را داده و شهرداری ۸۸ میلیارد تومان بابت یارانه بلیت مترو پرداخت کرده است.
نوروزی در خصوص ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها و عدم اعتراض سازمان محیط زیست به این مصوبه گفت: معاون پارلمانی محیط زیست موقع تصویب لایحه ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها که از سوی دولت ارائه شده بود، نبود و عملاً دفاعی اتفاق نیفتاد ولی با کمک سازمان محیط زیست و فراکسیون محیط زیست پیشنهاد دادهایم که مجلس در اواخر این دوره آن را به تصویب برساند ضمن اینکه خیلی نباید دنبال این مسائل برویم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:
شهرداری تهران به وظایف خود در کاهش آلودگی هوا عمل نکرده است
وزارتخانههای صنایع و نفت خوب عمل کردند
به گزارش ایسنا، در ادامه محمدیزاده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست که از اظهارات نوروزی ناراحت به نظر میرسید در مورد اینکه سازمان محیط زیست تمام وظایف خود در خصوص کاهش آلایندگی هوا در بعد ملی را هبه کرده است، گفت: ابتدا باید مسائلی را در مورد فرافکنیهای شهرداری که ناصحیح بوده و مطرح شده است برای تنویر افکار عمومی طرح کنیم.
وی مدعی شد: در کارگروه ملی کاهش آلایندگی هوا طرح جامع و ملی وجود دارد و تمام برنامهها را تعقیب میکند ضمن اینکه معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست جلسات منظمی دارد و اگر آقای نوروزی اطلاعات ندارد، اطلاعات خود را تکمیل کند!
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تعطیلی شهر اصفهان به دلیل آلودگی هوا افزود کارگروه استانی باید شرایط تعطیلی را تشخیص دهد و ایشان حق ندارد بگوید که مدیرکل محیط زیست استان اصفهان کم کاری کرده است ضمن اینکه کارگروهی در اصفهان وجود دارد که تشخیص تعطیلی میدهد همچنین این افراد طبق قانون وظایف خود را عمل میکنند بد نیست ایشان اطلاعات خود را کامل کنند.
محمدیزاده تصریح کرد: وظیفه قانونی از نظر راهبری موضوع و مسئولیت کارگروه کاهش آلایندگی هوا با سازمان حفاظت محیط زیست است که با تعامل با دستگاهها به وظایف خود عمل میکند و برخی به وظایف و تکالیف خود خوب عمل نمیکنند؛ خوب است شهرداری تهران بگوید برای توسعه فضای سبز تهران یا جاهای دیگر چقدر کار کرده است؟
وی افزود: برخی دستگاهها مانند وزارت نفت و صنعت و معدن خوب همکاری کردند ولی مدیریت ترافیک خوب عمل نمیکند و حملونقل عمومی به تکالیف خود عمل نمیکند. همچنین در کارگروه کاهش آلایندگی هوا پیشبینی شده که اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نکند این عمل به دستگاه مشابهی سپرده شود کما اینکه در توسعه فضای سبز منابع به سازمان جنگلها داده شده چرا که سازمان جنگلها برای توسعه سالی ۱۰۰ هزار هکتار فضای سبز انگیزه قویتری دارد و لذا اعتبارات را در این زمینه به سوی این سازمان سوق دادهایم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پایداری هوا در هفته آینده گفت: از امشب ناپایداری وجود دارد و از فردا تا روز یکشنبه بارندگی ادامه داد.
محمدیزاده گفت: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هر ۱۵ روز یکبار جلسه دارد و کارگروه کاهش آلایندگی هوای تهران که توسط استاندار اداره میشود هر هفته جلسهای برگزار میکند که متناسب آن در ۳۱ استان ۳۱ کارگروه استانی مقابله با آلودگی هوا تشکیل جلسه میدهند.
وی در پاسخ به این پرسش که گزارش منظم آلودگی هوا چه زمانهایی ارائه میشود، افزود: توسط دستگاه ذیربط اطلاعات کشوری داده میشود به طور مثال سازمان هواشناسی و پلیس، اطلاعات و توصیههای لازم را ارائه میکنند و دستگاهها برحسب وظایف خود تکالیف را انجام میدهند اما گزارشهای بینالمللی هر دو سال یکبار از گزارشهای ملی سالی یکبار تهیه میشود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این که چرا تولید آزبست متوقف نمیشود خاطرنشان کرد: تولید آزبست تعطیل شده است و هیچگونه لنت ترمز خودرویی را نمیبینیم که آزبست داشته باشد و لنت چینی با آزبست نیز وارد کشور نمیشود.
نوروزی:
اگر اجازه میدادند و مصاحبهام را نیمهتمام نمیگذاشتند حرفهای زیادی برای گفتن داشتم
اگر همه چیز گل و بلبل است چرا وضع هوای تهران این گونه است؟
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت ترافیک شهرداری تهران، وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون ترافیک شهردار تهران پس از پایان این برنامه گفت: اگر اجازه میدادند و مصاحبهام را نیمهتمام نمیگذاشتند حرفهای زیادی برای گفتن با بینندگان داشتم.
وی با تاکید بر این که شهرداری تهران به وظیفه اش در قبال گسترش حمل و نقل عمومی به خوبی عمل نموده، تصریح کرد: اسباب شگفتی و تعجب است که داعیه داران حفظ محیط زیست از ادای بدیهی ترین تکالیف و انجام ساده ترین وظایف خود در برابر مردم شانه خالی می کنند.
وی با طرح این موضوع که مسئولان دولتی که زمانی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را نمایشی اعلام میکردند، یک سال است منتظر رونمایی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا هستند، اعلام کرد: مردم تا کی باید منتظر بمانند تا برنامه جامع کاهش آلودگی هوا رونمایی شده و این برنامه اجرایی نمیشود؟
نوروزی گفت: اگر قرار باشد شخصی متهم به فرافکنی شود آن شخص مسئول سازمانی است که مسئولیت حفاظت از محیط زیست را دارد اما زمانی که شاهد تخریب محیط زیست کشور هستیم مقابل چشم میلیونها بیننده همه چیز را به قول مجری این برنامه سفید و به اصطلاح گل و بلبل نشان میدهد و اگر راست میگویند چرا وضع هوای تهران اینگونه است؟